info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Абетка фактчекінгу

09.07.2024  

Вправа "Абетка фактчекінгу" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".

Авторка: Майя Таранюк.

Тривалість виконання: 45-60 хв.

Аудиторія та її вік:

Широкий загал, 12-60+ років

Які навички формує, для чого вправа:

Учасники заняття, завдяки обробці та критичному осмисленню інформації з різних джерел,  формують уявлення про потенційну можливість  існування фейкових акаунтів військовослужбовців ЗСУ, що є продуктом російської ІПСО та українських колаборантів (на прикладі соцмережі «TikTok») .

Подібних акаунтів нині в TikTok досить багато й користувачам складно фільтрувати інформацію, адже у відеоформат набагато простіше повірити. Ба більше – досі побутує думка, що відео складніше підробити.  Через специфічну будову стрічки рекомендацій в TikTok, звичайні користувачі легко «ведуться» на фейкові відео. Адже зазвичай вони викликають бурхливі емоції в глядачів, що спонукає поширити відео, поставити вподобайку, написати коментар.  До того ж часто створюють профілі з відео жартівливого характеру, у яких фігурують військовослужбовці. Через це знижується пильність користувачів до реально небезпечних акаунтів.

Мета таких акаунтів полягає в деморалізації українців, підміні понять, просуванні російських наративів й виманюванні коштів.

Вправа допомагає удосконалювати навички пошуку інформації в мережі «Інтернет»,  формувати критичне мислення, вміння висловлювати і аргументувати свою думку, робити висновки; вчить розпізнавати фейкові акаунти та перевіряти достовірність інформації.

Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:

Мультимедійна дошка, дошка Padlet (бажано); індивідуальні цифрові пристрої з доступом до мережі «Інтернет»;  картки з QR-кодами; папір; ручки; маркери.

Послідовність виконання, опис вправи:

1.«Знайомство»

Учасники заняття заповнюють гул-форму  за питаннями:

Вік

Стать

Вид діяльності

Скільки часу (в середньому) проводите у мережі «Інтернет» протягом доби?

Скільки часу (у відсотках ) використовуєте інтернет з різною метою?

  • Для роботи (навчання)
  • Для спілкування
  • Для розваг

Якій соціальній мережі надаєте перевагу?

Наскільки  довіряєте інформації з інтернет-джерел?

  • Завжди
  • Ніколи
  • Виключно з перевірених джерел.
  1. «Рейтинг»

Учасникам  рекомендується ознайомитися із даними опитування українців стосовно користування інтернетом за посиланням закріпленим на дошці Padlet

 https://investory.news/doslidzhennya-skilki-chasu-provodyat-ukrainci-v-interneti/

Учасникам заняття демонструють зведену таблицю з відповідями їх групи на гугл-форму з метою подальшого аналізу та порівняння із матеріалами дослідження  Gradus Rtstarch.

За результатами  опитування учасників, тренер створює діаграму щодо рейтингу соціальних мереж  серед представників різних вікових категорій.

Учасникам пропонується переглянути рейтинг соціальних мереж у світі та Україні за посиланнями  https://wizeclub.education/blog/top-sotsialnih-merezh/

https://detector.media/infospace/article/213998/2023-07-10-opora-osnovnym-dzherelom-informatsii-mayzhe-80-ukraintsiv-ie-sotsialni-merezhi/

  1. «Абетка фактчекінгу»

Пояснення тренера.

На рейтинг соціальних мереж в Україні та активність їх використання сьогодні сильно вплинула повномасштабна війна.

Найпопулярнішими соціальними мережами серед українців є Telegram (його для отримання новин використовують 71,3% опитаних), YouTube (66,2%) та Facebook (55%). Саме вони є основним джерелом інформації для українців, а довіряють їм на рівні із телебаченням.

Про це свідчать результати дослідження медіаспоживання українців на другому році повномасштабної війни, проведеного на замовлення Громадянської мережі «Опора».

При цьому найбільше зростання частки прихильників демонструє TikTok. За рік його авдиторія віком 70+ зросла з 12,2% до 21,1%, а серед людей віком 40–49 років — із 17,9% до 26,5%.

Це не дивує, адже саме в TikTok українці, наразі, можуть вільно висловлювати свої думки про війну, споживати корисний контент «з перших рук» (від військових на полі бою, політиків, людей, що живуть на окупованих територіях тощо) та просто «розвантажувати мізки». Тому формат коротких відеороликів в TikTok розважального та пізнавального характеру  «зайшов» користувачам за останній час.

Небезпека таких відео в тому, що фейкороби використовують відео з соцмереж та маніпулюють ними, а довірливі глядачі потрапляють у пастку й стають поширювачами фейків або ж можуть навіть переказати кошти шахраям, думаючи, що допомогли ЗСУ

Учасникам пропонується за QR-кодами переглянути скріншоти   із TikTok, що ілюструють фейкові сторінки солдатів ЗСУ та знайти докази неправдивості інформації.

 

 

 

 

Акаунт містить різноманітні відео, але усі вони несуть в собі мету деморалізувати українців та спонукають до поширення цих роликів.

 

 

 

 

 

Ще один тип фейкових профілів начебто військових спрямований на виманювання коштів у довірливих користувачів. Акаунт публікує відео з військовослужбовцями й пише про невдачі, закликає взаємодіяти з відео, тисне на жалість словами «ви прогорнете це відео».

В самому ролику група військових говорить про збір коштів на коптери та позашляховик для виконання завдань в районі міста Бахмут.

 

 

 

 

 

Однак, на відео не вказані деталі, наприклад, для якої військової частини це потрібно.

Натомість по всьому відео розміщенні написи «просимо максимального поширення», «шкода що всі проігнорують бо багатьом байдуже на нас», «дорогі українці невже тяжко поставити лайк і написати Героям Слава в коментарі». 

Такими маніпулятивними написами користувачів змушують просувати відео, щоб більше людей його побачили й відповідно ймовірність «збити» кошти зростає

Мета досліджених акаунтів полягає в деморалізації українців, підміні понять, просуванні російських наративів й виманюванні коштів. 

Тренер демонструє розміщені на дошці  Padlet  поради.

«Поради як розпізнати рейковий акаунт»

  • Запитайте себе, чи викликає у вас відео емоцію жалю чи почуття провини. Якщо так, то перейдіть у профіль та подивіться чи інші відео теж подібного характеру.
  • Прогляньте, чи є на відео одна й та ж дійова особа. Зазвичай у «живих» акаунтах є персона.
  • Відмітьте, чи не маніпулюють через емоції вашими діями щодо вподобань, коментарів та поширення. 
  • Подивіться, чи привʼязаний до TikTok-профілю інстаграм, чи будь-яка інша соцмережа, на яку можна перейти. Якщо так, перейдіть на неї та подивіться чи є там активність в акаунтах. Якщо привʼязки чи активності нема, це повинно викликати у вас підозру до власника акаунту та контенту, який публікують. 
  • Якщо ви розпізнали фейковий акаунт, обовʼязково потрібно поскаржитись на нього. Для цього зайдіть профіль бота, натисніть три крапки у верхньому правому кутку та оберіть пункт «поскаржитись».

До уваги  учасників пропонується перелік найавторитетніших українських фактчекінгових організацій станом на 2020 рік (згідно з українським виданням tyzhden.ua ):

  1. «Допомога за призначенням»

Пояснення тренера.

Безперечно, наразі, ЗСУ дуже потребують нашої всебічної підтримки. Бажання українців поширювати  контент на військову тематику, ставити уподобайки і донатити на допомогу СЗУ є зрозумілим, логічним і дуже потрібним (не тільки для військових, а й для кожного з нас).  Саме тому, робити це потрібно не тільки від душі, а й з розумом…

Учасникам пропонується за QR-кодами переглянути інформацію про те як не задонатити шахраям, не стати розповсюдником їх постів та як правильно жертвувати на ЗСУ в Інтернеті.

 

 

 

 

 

5.«Підсумок»

Коротке обговорення та підведення підсумків заняття.

Якщо буде час і бажання, учасникам можна запропонувати (індивідуально або в малих групах) придумати  слогани, що  ілюструватимуть тематику заняття.

Наприклад:

«Сльози, смуток – не завжди

Ознака справжньої біди.

Щоб чужі прибрати гроші –

Усі методи хороші.»

       «Це для нас вже не секрети –

       Ходять брехні в інтернеті.

       Треба вдумливо читати,

       Щоб ІПСО там розпізнати»

«Хочеш всім допомагати,

Не скупишся на донати,

Придивись, бо шахраї

Цуплять гроші не малі…»

        «Вмій читати між рядків

         Брехні підлих ворогів»

Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):

Після 24 лютого 2022 року для більшості українців настала інша реальність…

Кожний, хто ідентифікує себе як українець чи українка  вболіває за наші ЗСУ та усіма можливими способами підтримує  їх і демонструє свою вдячність. Тим прикріше усвідомлювати, що через незнання, неуважність, надмірну емоційність ми можемо стати «провідниками» ворожого контенту  й сприяти процвітанню шахрайських схем у мережі «Інтернет».

Сподіваюся, що після цього заняття учасники отримали необхідні знання з медіаграмотності та покращили свою «культуру споживання» інформації в соціальних мережах.

«Поінформований – значить озброєний!»

Джерела, які були використані:

  1. https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/3800648-tiktok-viaviv-ponad-12-tisac-akauntiv-aki-posiruvali-rosijski-fejki.html
  2. https://www.unian.ua/world/rosiyska-propaganda-tisyachi-feykovih-akauntiv-u-tiktok-poshiryuyut-dezinformaciyu-pro-viynu-v-ukrajini12484734.html
  3. https://detector.media/infospace/article/213998/2023-07-10-opora-osnovnym-dzherelom-informatsii-mayzhe-80-ukraintsiv-ie-sotsialni-merezhi/
  4. https://rayon.in.ua/news/575074-navala-feykovikh-viyskovikh-u-tik-tok-yak-vberegtisya-vid-propagandi
  5. https://apostrophe.ua/ua/news/society/2023-03-16/rossiyane-sozdayut-v-tiktok-i-telegram-feykovyie-stranitsyi-ukrainskih-voennyih-chto-nujno-znat/293091
  6. https://wizeclub.education/blog/top-sotsialnih-merezh/
  7. https://investory.news/doslidzhennya-skilki-chasu-provodyat-ukrainci-v-interneti/
  8. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D1%87%D0%B5%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B3
  9. https://tsn.ua/ukrayina/yak-ne-zadonatiti-shahrayam-i-ne-stati-rozpovsyudnikom-yihnih-postiv-2293423.html
  10. https://suspilne.media/270020-ak-pravilno-zertvuvati-na-zsu-v-interneti-j-ne-natrapiti-na-sahraiv-poradi-kiberpolismena-z-rivnogo/
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram