Вправа "Маніпулятивний арсенал клікбейтів" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".
Авторка: Вікторія Баранова.
Тривалість виконання: 35 хвилин
Аудиторія та її вік:
Учителі, викладачі та інші зацікавлені особи, 18+
Які навички формує, для чого вправа:
Уміння працювати з медіапродуктом, медійна грамотність, гігієна в соцмережах; навички критичного мислення, зокрема розрізнення фейків, маніпуляцій; формування навички розпізнавати клікбейти в медійному просторі.
Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:
Картки зі зразками провокативних заголовків, але без статей; роздруківки статей без заголовків; робочі аркуші або міністенди для двох груп; проєктор
Послідовність виконання, опис вправи:
На сьогодні майже кожен із нас зареєстрований у соціальних мережах. Доводиться часто натикатися на провокативні заголовки до статей, пов’язаних із освітою. Якщо розгорнути коментарі, то складається враження, що вчителі/викладачі та люди, яких тригерить освітній процес, не читають матеріал повність, а роблять висновки на підґрунті заголовка. Наступним їхнім кроком стає коментар, що потім розгортається в пристрасну суперечку. Здавалось би інтелігентні люди переходять на особистості, а сайт отримує перегляди, активність і, як наслідок, просувається в медіапросторі саме завдяки клікбейтам.
Для покращення навичок розрізнення маніпуляцій пропоную виконати такі завдання:
А) що таке заголовок? На основі чого має добиратися заголовок до тексту?
Орієнтовна відповідь: заголовок – це слово, словосполучення або речення, що відображає тему або ідею тексту.
Б) чи знаєте ви, що таке клікбейт? Чим клікбейт відрізняється від звичайного заголовка?
Орієнтовна відповідь: клікбейт – це провокативний або маніпулятивний заголовок, що може лише частково відображати зміст статті або ж узагалі не бути пов’язаним з основним викладом матеріалу. Часто в клікбейтах використовують перекручені цитати; яскраві висловлювання, вирвані з контексту; судження, а не факти тощо.
В) навіщо автори статей використовують клікбейти, якщо вони є порушеннями журналістської етики?
Орієнтовна відповідь: основне призначення клікбейтів – збільшити кількість переглядів сайту, підвищити активність.
Г) чи стикалися ви з клікбейтами в медійному просторі? Як реагували?
Заголовки:
А) «Стосується батьків та учнів старших класів: хочете вступити до інституту – йдіть до ТЦК. Відеозаява».
Б) «Уряд прийняв рішення про затягнення навчального року для українських школярів. Відомо, що літні канікули розпочнуться трохи пізніше, ніж зазвичай».
В) «Батьки, приготуйтесь до резонансу! Українським школярам дадуть лише 7 днів весняних канікул. Звіщається, що таке рішення ухвалили в МОН України. Що скажете на це? Діліться своїми думками!»
Г) «Вчителі в Україні можуть отримати премію до 25 тис. грн».
Завдання полягає в тому, щоб спрогнозувати зміст статті з опертям лише на її заголовок. Для цього потрібно сформулювати дві тези до кожної ілюстрації «Про що стаття».
Орієнтовні відповіді:
Ілюстрація 1. Вступ до інституту неможливий без дозволу ТЦК. Зменшується вік для мобілізації.
Ілюстрація 2. Навчальний рік триватиме довше. Діти будуть навчатися влітку.
Ілюстрація 3. Змінилася кількість днів для відпочинку школярів навесні. Діти вчитимуться довше.
Ілюстрація 4. Деяких учителів (наприклад, молодих) будуть преміювати. Усі вчителі в Україні отримають премію
Орієнтовні відповіді:
Стаття 1. «З 1 січня 2024 року можна подати заявку на вступ до військового коледжу або ЗВО. За детальною інформацією можна звернутися до ТЦК».
Стаття 2. «Навчальний рік для більшості школярів завершиться 31 травня. До кінця червня можуть відбуватися заняття з подолання освітніх втрат, а також атестація».
Стаття 3. «Весняні канікули триватимуть традиційно один тиждень».
Стаття 4. «Учителі, які користуються підручниками видавництва «Ранок» та мають значні успіхи у викладання, можуть номінуватися на премію від видавництва».
Орієнтовні відповіді:
Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):
Після обговорення заголовків та статей учасники спільно складають поради-висновки медіаграмотних користувачів соцмереж, девізою яких є фраза «Я медіаграмотний. Я критично думаю. Я вмію працювати з інформацією». Наприклад, не «ведись» на заголовок, а читай статтю; не вступай в агресивну дискусію з коментаторами; довіряй лише офіційним джерелам інформації тощо.
Джерела, які були використані:
Освіта-Інфо // Фейсбук. URL: https://www.facebook.com/osvita.info.ua
Український простір Прикарпаття // Фейсбук. URL: https://www.facebook.com/profile.php?id=100066605745338