info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Вправа-вікторина "Протидія дезінформації та маніпуляціям" для використання на факультативі "Цифрова медіаграмотність"

Вправа-вікторина "Протидія дезінформації та маніпуляціям" для використання на факультативі "Цифрова медіаграмотність"  у 7-11 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Короваєва Богдана Миколаївна, керівниця гуртків КЗ "Центр позашкільної освіти" Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області.

Мета вправи/заняття: вікторина "Протидія дезінформації та маніпуляціям" спрямована на підвищення рівня медіаграмотності та покращення стійкості до дезінформаційних впливів українських громадян.

Короткий опис вправи, анотація: вікторина створена на платформі "Kahoot!". Платформа "Kahoot!" дає змогу створювати інтерактивні навчальні ігри: вікторини, обговорення, опитування, які можуть бути застосовані для перевірки знань або спонукати до вивчення нового, ще незнайомого матеріалу. Все більше уваги в світі приділяється інформаційно-комп'ютерним технологіям навчання. Особливо сприяла цьому коронакриза та зумовлений нею перехід на дистанційне навчання. Розвиток інформаційного суспільства в Україні передбачає широке впровадження ІКТ в усі сфери суспільного життя, науку, освіту, культуру, охорону здоров’я, і для всіх категорій населення - дітей, молоді, дорослих. Мета гри допоможе визначитися з формою: визначити рівень ознайомленості учасників із тою чи іншою темою чи рівень її розуміння — вікторина (Quiz) улаштувати дискусію щодо певного питання, презентувати ідею й отримати щодо неї «зворотній зв’язок» — обговорення (Discussion) зібрати думки, погляди учасників на ту чи ту проблему — опитування (Survey). Процес перевірки знань або обговорення якогось питання перетворюється в справжню захоплюючу гру!

Час необхідний на виконання вправи: 45 - 60 хв.

Застосування вправи: вікторина є універсальною, і питання вікторини можна використати для тестування, коли текст друкується на папері і учасникам роздаються листки з тестом. Але сервіс "Kahoot!", завдяки яскравій візуалізації, робить сам процес тестування більш захопливим. Крім того, момент змагальності, що полягає у висвітленні результатів відповідей учасників, додає ще однієї родзинки і перчинки такій вікторині і робить її пріоритетною над проведенням звичайного тестування на папері.

Необхідне обладнання/матеріали:

  1. Комп'ютери (або ноутбуки, смартфони, айфони, планшети і т.п. ) - мають бути у кожного учасника і у ведучого.
  2. Проектор і екран - потрібні, тільки якщо вікторина проводиться очно, в авдиторії. Для дистанційної участі екран і проектор не потрібні.
  3. Наявність якісного доступу до мережі Інтернет.
  4. Столи по кількості учасників - потрібні, якщо учасники будуть працювати за ПК або ноутбуком.
  5. Стільці по кількості учасників+1 для ведучого - якщо вікторина проводиться очно, в авдиторії.

Форма/метод роботи: інтерактивний.

Детальний опис вправи (будь ласка, в цей пункт помістіть основний текст та інші матеріали вправи):

Аби розпочати роботу в сервісі, потрібно зареєструватися на сайті kahoot.it та створити аккаунт. Після реєстрації користувач потрапляє на сторінку з популярними і новими тестами та іграми, створеними іншими користувачами програми. Користувач може створити свій тест. Необхідно відзначити, кому буде видно тест на сайті kahoot.it, хто є цільовою аудиторією. Є можливість додати вступне відео до тесту. Це може бути звернення ведучого, вчителя, або вступний урок. Можна завантажити своє зображення до тесту або вибрати його із запропонованих на сайті варіантів. Після цього потрібно заповнити форму з питаннями і відповідями. Обов'язково має бути чотири відповіді. Можна додати фото або відео до кожної картки з питаннями. Кількість питань у вікторині не обмежена. Вчитель заздалегідь готує питання вікторини, добирає візуальний матеріал, розміщує вікторину на сервісі Kahoot!. Коли вікторина готова, її можна запустити, натиснувши «Play». Як варіант, тест можна запустити між двома учасниками. Тест розрахований на швидкість, отже, хто швидше відповів, той і переміг. Деякі типи тестів дають можливість підключити будь-яку кількість учасників. Ведучий можете поділитися посиланням на тест у себе на сайті або в соціальних мережах. Для участі в тесті необхідно надати учасникам пін-код для доступу до опитування. Учасники зі свого комп'ютера (смартфона і т.п.) переходять за посиланням kahoot.it, вводять код гри, який генерується автоматично. Далі вводять своє ім'я, і, коли всі учасники увійшли під своїм ім'ям в гру, ведучий запускає тест, натиснувши «Start».

Вікторина "Протидія дезінформації та маніпуляціям", яку я розробила, складається з 20 питань.

Питання вікторини:

Посилання на Kahoot

Очікувані результати:

Для педагогів/керівників гуртків:

  1. Удосконалення професійної майстерності педагогів у сфері розширення освітнього простору засобами інформаційно-комунікаційних технологій.
  2. Залучення до створення інформаційного освітнього простору, що об'єднує педагогів, вихованців та їх батьків за близькими до педагогіки проблемами для акумулювання ідей та об'єднання можливостей.
  3. Стимулювання до самостійного поглибленого розширення знань шляхом вивчення сучасних педагогічних технологій.
  4. Пошук та підтримка педагогів-творців, педагогів-дослідників, сприяння впровадженню їхніх розробок, ідей у педагогічну практику.
  5. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в діяльність навчального закладу, використання інформаційних технологій на заняттях, зокрема, використання онлайн-сервісу Kahoot!..

Для учнів:

  1. Контроль знань з теми медіаграмотність
  2. Розвиток пізнавального інтересу
  3. Розвиток вміння ідентифікувати фейки та протистояти їхнім негативним впливам
  4. Розвиток вміння орієнтуватися в сучасному медіапросторі, розуміти основні принципи функціонування різних медіа
  5. Цікаве і змістовне дозвілля

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: проводиться інтерактивним методичним прийомом "Синквейн".

Синквейн - це складання вірша з 5 рядків. Написання кожного рядка підпорядковане певним принципам, правилам. Таким чином, відбувається коротке резюмування, підбиття підсумків навчального матеріалу. Синквейн є однією з технологій критичного мислення, яка активує розумову діяльність через читання і написання. Написання синквейну - це вільна творчість, яка вимагає знайти і виділити в темі найбільш істотні елементи, проаналізувати їх, зробити висновки і коротко сформулювати.

Правила побудови синквейну

Перший рядок вірша – це його тема. Представлена ​​вона лише одним словом і обов'язково іменником.

Другий рядок складається з двох слів, які розкривають основну тему, що описують її. Це мають бути прикметники. Допускається використання дієприкметників.

У третьому рядку, за допомогою використання дієслів або дієприслівників, описуються дії, що стосуються слова, що є темою синквейну. У третьому рядку три слова.

Четвертий рядок — це вже не набір слів, а ціла фраза, за допомогою якої людина висловлює своє ставлення до теми. В даному випадку це може бути як пропозиція, складена учнем самостійно, так і крилатий вираз, прислів'я, приказка, цитата, афоризм, обов'язково в контексті теми, що розкривається.

П'ятий рядок — лише одне слово, яке є певним результатом, резюме. Найчастіше це просто синонім до теми вірша.

Переваги синквейну:

підвищується інтерес до матеріалу, що вивчається;

розвивається образне мислення;

розвиваються творчі здібності;

удосконалюються комунікативні навички та вміння ємно та лаконічно висловлювати свої думки; розвивається мислення та уяву;

виробляється здатність до аналізу;

зменшується час, що відводиться на запам'ятовування інформації;

розширюється словниковий запас.

Використані джерела:

  1. https://www.pedrada.com.ua/news/276-kahoot-onlajjn-servis-dlja-stvorennja-viktorin-didaktichnikh-igor-i-testiv
  2. http://budynok.at.ua/index/vikoristannja_ikt_pri_organizaciji_gurtkovoji_roboti_u_pozashkilnikh_navchalnikh_zakladakh/0-54
  3. https://te-st.ru/entries/kahoot-app/
  4. http://marinakurvits.com/kahoot/#Kak_zapustit_Kahoot_dla_ucasihsa
  5. https://revolution.allbest.ru/pedagogics/00640256_0.html
  6. https://artefact.live/%D1%96%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0-%D0%B3%D1%96%D0%B3%D1%96%D1%94%D0%BD%D0%B0-%D1%8F%D0%BA-%D0%B4%D0%BE%D1%81%D1%8F%D0%B3%D1%82%D0%B8-%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%BC/
  7. https://izbirkom.org.ua/news/medialiteracy/2018/mediagramotnist-iak-suchasna-potreba-informatsiinogo-suspilstva/
  8. https://www.coe.int/uk/web/kyiv/-/responding-to-disinformation-european-practices-and-standards
  9. https://stan.org.ua/project/4-mini-lektsiyi-dlya-rozvytku-veteraniv_ok-ta-aktyvistiv_ok-organizuvaly-v-mezhah-onlajn-marafonu/
  10. http://korpk.org.ua/wp-content/uploads/Besedovska/%D0%A2%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%87%D1%96%20%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%BF%D0%B8/Tvorcha%20tuxoliz%2010.12.18.pdf
  11. http://oldconf.neasmo.org.ua/node/201
  12. https://happymonday.ua/jak-rozvynuty-krytychne-myslennja
  13. https://rpr.org.ua/news/protydiia-dezinformatsii-ta-rehuliuvannia-media-hromadiany-pro-priorytety-mkip-na-2021-2022-roky/
  14. https://pedsovet.su/publ/42-1-0-5767

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram