Конкурсну роботу "Приймаючи рішення – думай!" можна використовувати в початковій школі з учнями 4-х класів під час навчання на уроках української мови (розвиток мовлення), інтегрованих курсах «Я досліджую світ» і «Мистецтво».
Робота є переможницею конкурсу «Моя школа – медіаграмотнота».
Авторка: Голощапова Валерія Василівна, учитель початкових класів Комунального закладу "Харківська санаторна школа №13" Харківської обласної ради, медіапедагог.
Мета:
- ознайомити учнів/учениць з методами маніпулювання думкою і способами переконання цільової аудиторії;
- формувати навички аналізу наукової інформації, що подається в медіа; розвивати навички викладу думок і добору аргументів через історію;
- учити візуалізувати ідеї;
- розвивати критичне мислення.
Актуальність: потреба сьогодення у формуванні стійкості населення до дезінформації в умовах пандемії.
- На уроці «Я досліджую світ» провести евристичну бесіду з елементами дослідження:
- Чому людина прагне бути здоровою?
- Що їй для цього треба робити?
- Що ви знаєте про загрози для здоров’я людини, які несуть віруси?
- Де чи у кого ми можемо дізнатися про віруси і вакцини, які допомагають нам уникнути страшних захворювань?
- Перегляньте деякі відеофрагменти, які підготовлені фахівцями у цій галузі в межах проєкту «Абетка вакцинації чи освітнє щеплення від дезінформації від А до Я».
- Що нового ви дізналися про вакцини?
- Чому не всі дорослі роблять щеплення від COVID-1?
- А ваші рідні зробили такі щеплення?
- Якщо, ні, то чому? (не вірять у дієвість вакцин, прислухаються до думок друзів, а не фахівців, не хочуть сприймати нову інформації, не перевіряють чутки тощо).
- Мабуть, ви чули інформацію, що до місця вакцинації від COVID-19 притягується магніт, бо у вакцинах є чипи чи метали. Як перевірити, чи правдива ця інформація?
- Дійсно, це фейк. Але шахраї, які знають, що є люди, які вірять цій інформації, вирішили на їхній медіабезграмотності ще й грошей підзаробити. Так, на днях в інтернеті з’явилася інформація, що в Україні почали продавати простий і безпечний у використанні пристрій – «магніт-античип» для безпечної вакцинації, чип, намагнічений потоками структурованої води, дозволяє приймати вакцини без ризику для здоров'я. Як не потрапити на гачок такої дезінформації?
- На уроці «Українська мова (розвиток мовлення)» учитель має продовжити говорити з дітьми про важливість вакцинації від COVID-19. Під час розмови варто спитати в учнів:
- Чому не всі дорослі роблять щеплення від COVID-1?
- А ваші рідні зробили такі щеплення?
- Якщо, ні, то чому? (не вірять у дієвість вакцин, прислухаються до думок друзів, а не фахівців, не хочуть сприймати нову інформації, не перевіряють чутки тощо).
- Об’єднайте учнів/учениць у групи. Завдання: Придумайте сторітелінг, зміст якого пов’яжіть з пандемією COVID-19 та вакцинацією.
- Презентація історій.
- На уроці «Мистецтво» дайте учням завдання:
- Візуалізувати у формі коміксу складені в групах історію, пов’язану з необхідністю вакцинації, яка вам найбільше сподобалася. Презентувати свій комікс.
- Підсумок тематичного дня: Так, як же запобігти шкоди здоров’ю? (займатися спортом, споживати здорову їжу, у разі потреби робити щеплення, перевіряти інформацію)
- Кращі комікси розміщено https://m.facebook.com/groups/1635992583375692/permalink/2660078337633773/:
Посилання на використані джерела інформації:
- Абетка вакцинації чи освітнє щеплення від дезінформації від А до Я: методичний комплекс [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://medialiteracy.org.ua/abetka/.
- Обережно, на всій території України спостерігаються магнітні дурні https://www.facebook.com/BezBrehniUA/
- Освітні практики із запобігання інфодемії, або Як не ізолюватися від правди. Навчальний посібник / Волошенюк О. (розділ 2, 3, 5), Дегтярьова Г. (розділ 2), Каліберда М. (розділ 1), Мокрогуз О. (розділ 3), Потапова В. (розділ 4), Шаламов Р. (розділ 1) / За редакцією Волошенюк О., Євтушенко Р., Іванова В., Кулакова А. — Київ: АУП, Інтерньюз-Україна, ЦВП, 2020. – 68 с.
- Специально для антивакцинаторов: в интернете продавали людям "магнит-античип"[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ukraine.segodnya.ua/ukraine/specialno-dlya-antivakcinatorov-v-internete-prodavali-lyudyam-magnit-antichip-1578985.html.
- Фейк: К месту вакцинации от COVID-19 притягивается магнит – в вакцинах есть чипы или металлы [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://voxukraine.org/ru/fejk-k-mestu-vaktsynatsyy-ot-covid-19-prytyagyvaetsya-magnyt-v-vaktsynah-est-chypy-yly-metally/.