info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

5D – фотопортрет медіаграмотності (медіаграмотної людини)

11.06.2024  

Вправа "5D – фотопортрет медіаграмотності (медіаграмотної людини)" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".

Авторка: Світлана Пилипчук.

Тривалість виконання: 45хв-1 год. 

Аудиторія та її вік: 14+ (при адаптації — від молодшого шкільного віку)

Які навички формує, для чого вправа: 

  • аналізувати інформацію за конкретними маркерами
  • сприймати інформацію в контексті
  • критично ставитися до сприйняття дійсності
  • сумніватися на основі досвіду
  • довіряти на основі фактів
  • перевірки (фактчекінгу) інформації
  • філософського сприйняття світу
  • сприймати речі з різних сторін
  • формувати цілісну (повновимірну) картину світу(інформації)

Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:

  • Дошка/фліпчарт
  • Малюнок/макет/муляж фотографії
  • Силует людини (малюнок/макет/муляж)
  • Наліпки/зображення з елементами кріплень очей, вух, рота, носа, рук

Послідовність виконання, опис вправи:

Варіант 1. Фотопортрет створює лише тренер/тренерка.

Варіант 2. Міні-фотопортрет створює кожен учасник/учасниця

Крок 1. Інформаційний привід — демонстрація матеріалу для аналізу (новина, фото, відео, текст тощо).

Крок 2. Створення фото-рамки. Формування мети — навіщо мені потрібна ця інформація та її аналіз?

Крок 3. Залучення силуету у фото-рамку — зацікавлення/залучення людини до інформації.

Крок 4. 5D-аналіз — аналіз 5-ти вимірів інформації. (Створення фотопортрету медіаграмотної людини, шляхом кріплення органів чуття на тіло, якщо будуть знайденні відповіді на питання)

1D Джерело – слух — хто поширив інформацію першим? Чи варте це джерело довіри?

2D Докази — зір — що? хто? як? може підтвердити інформацію?

3D Довіра — смак — який «післясмак» від знайомства із джерелом і його справами, роботами, репутацією? Чи цінує/шанує автор/ка свою аудиторії та репутацію?

4D Дата – дотик — «дотичність до реальності»? Коли це сталося? Коли написано/показано/створено? Коли оприлюднено? Коли змінено?

5D Досвід – нюх (інтуїція) — чи бачили/чули/сприймали ви щось схоже? Що це було тоді? Чим скоріш за все є зараз? Наведіть приклади схожих (навіть в дрібницях) ситуацій/матеріалів? Якими вони виявилися? Ваш особистий досвід — хоч в незначній деталі схожий до матеріалу — шо це було у вас? Чим скоріш за все є ця інформація? Чому?

Крок 5. Дебрифінг образу.

  • Як виглядає наша (ваша) медіаграмотна особистість?
  • Чи цілісна вона?
  • Чи усіма органами чуття користується?
  • У якому вимірі сприймає інформацію?
  • Де потрібно покращити чутливість? Які чуття натренувати? Як це можна зробити?

Крок 5.0.1 (Ускладнення вправи)

Забрати якесь із чуттів і спрогнозувати як спотвориться інформація.

Крок 6. Рефлексія і прогнози

  • Хто ця особистість?
  • Чи завжди вона бачить інформацію у форматі 5D? Чому?
  • Які щоденні ритуали для збереження повноцінної цілісної медіаграмотної особистості?

Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):

Наш (розум) — це камера обскура (ящик повний темряви).

Ми бачимо світ через маленький отвір — сприйняття.

Наше сприйняття відображає інформацію на матове скло — нашу свідомість.

Чим яскравіша інформація — тим більше вловлює наша свідомість. Але навіть тоді «картинка» перевернута, нечітка та тьмяна.

Фотографія як і факт — це завжди 2D – те, що реально сталося і що можна підтвердити! Якщо постаратися можна збагатити до 3D — додати цифрових носіїв.

Але факт не стане крашим фактом, якщо додати 4 чи 5D — побачити факт, як і фото більше неможливо. Суть не змінюється — змінюється лише обсяг інформації.

5D  — це аналіз 5 вимірів інформації

Dжерело – слух

Dокази — зір

Dовіра — смак

Dата – дотик

Dосвід – нюх (інтуїція)

Джерела, які були використані:

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram