Вправа "5D – фотопортрет медіаграмотності (медіаграмотної людини)" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".
Авторка: Світлана Пилипчук.
Тривалість виконання: 45хв-1 год.
Аудиторія та її вік: 14+ (при адаптації — від молодшого шкільного віку)
Які навички формує, для чого вправа:
Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:
Послідовність виконання, опис вправи:
Варіант 1. Фотопортрет створює лише тренер/тренерка.
Варіант 2. Міні-фотопортрет створює кожен учасник/учасниця
Крок 1. Інформаційний привід — демонстрація матеріалу для аналізу (новина, фото, відео, текст тощо).
Крок 2. Створення фото-рамки. Формування мети — навіщо мені потрібна ця інформація та її аналіз?
Крок 3. Залучення силуету у фото-рамку — зацікавлення/залучення людини до інформації.
Крок 4. 5D-аналіз — аналіз 5-ти вимірів інформації. (Створення фотопортрету медіаграмотної людини, шляхом кріплення органів чуття на тіло, якщо будуть знайденні відповіді на питання)
1D Джерело – слух — хто поширив інформацію першим? Чи варте це джерело довіри?
2D Докази — зір — що? хто? як? може підтвердити інформацію?
3D Довіра — смак — який «післясмак» від знайомства із джерелом і його справами, роботами, репутацією? Чи цінує/шанує автор/ка свою аудиторії та репутацію?
4D Дата – дотик — «дотичність до реальності»? Коли це сталося? Коли написано/показано/створено? Коли оприлюднено? Коли змінено?
5D Досвід – нюх (інтуїція) — чи бачили/чули/сприймали ви щось схоже? Що це було тоді? Чим скоріш за все є зараз? Наведіть приклади схожих (навіть в дрібницях) ситуацій/матеріалів? Якими вони виявилися? Ваш особистий досвід — хоч в незначній деталі схожий до матеріалу — шо це було у вас? Чим скоріш за все є ця інформація? Чому?
Крок 5. Дебрифінг образу.
Крок 5.0.1 (Ускладнення вправи)
Забрати якесь із чуттів і спрогнозувати як спотвориться інформація.
Крок 6. Рефлексія і прогнози
Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):
Наш (розум) — це камера обскура (ящик повний темряви).
Ми бачимо світ через маленький отвір — сприйняття.
Наше сприйняття відображає інформацію на матове скло — нашу свідомість.
Чим яскравіша інформація — тим більше вловлює наша свідомість. Але навіть тоді «картинка» перевернута, нечітка та тьмяна.
Фотографія як і факт — це завжди 2D – те, що реально сталося і що можна підтвердити! Якщо постаратися можна збагатити до 3D — додати цифрових носіїв.
Але факт не стане крашим фактом, якщо додати 4 чи 5D — побачити факт, як і фото більше неможливо. Суть не змінюється — змінюється лише обсяг інформації.
5D — це аналіз 5 вимірів інформації
Dжерело – слух
Dокази — зір
Dовіра — смак
Dата – дотик
Dосвід – нюх (інтуїція)
Джерела, які були використані: