Як нами маніпулюють карти. Вправа медіаосвітнього змісту

Вправу можна провести на уроці географії, а також під час класної години.

Мета: учні дізнаються, як створюються стереотипи і як ці стереотипи впливають на уявлення про світ, політику, економіку, взаємовідносини і поведінку людей.

Ключове питання: Чи можна назвати Білорусь невеликою європейською країною?

Устаткування: Географічна карта світу або її зображення, виведене на інтерактивну дошку або екран. Смартфони або планшети (по одному на групу 4-5 чоловік).

План заняття

  1. Зверніть увагу учнів на карту світу. Поясніть, що більшість людей з дитинства звикли до вигляду карт, які знаходяться в кабінеті географії, атласах, інтернеті на сторінці Google Maps (https://maps.google.com).

Там світ виглядає приблизно однаково. Приблизно так.

2. Попросіть учнів визначити на око, у скільки разів Росія більша за Бразилію? Попросіть порівняти площу Африканського континенту і Росії. Висловлені гіпотези запишіть на дошці.

3. Об’єднайте учнів у групи по 3-5 чоловік і дайте завдання за допомогою своїх смартфонів знайти площі цих країн і Африки у відкритих інтернет-джерелах і порівняти їх. Результати запишіть на дошці. (Бразилія (8,5 млн. км²), Росія (17,1 млн. км²), Африканський континент (29,2 млн км²)

4. Запитайте, чому нас обманюють карти? Чому справжні площі країн не відповідають їх образам на карті? Запропонуйте обговорити ці питання в групах і висловити гіпотези. Після відповідей учнів підбийте підсумки і поясніть ще раз. (У залежності від часу, відведеного на вправу, ви можете попросити учнів знайти пояснення в інтернеті)

Пояснення: Відомо, що Земля має форму кулі, її поверхню на пласкому аркуші паперу можна намалювати лише зі спотвореннями. Існують декілька підходів в картографії, якими можна проектувати сферу на плаский екран, кожен з яких має свої переваги і недоліки. Карти Google досить близькі до проекції Меркатора. Уявіть циліндр, надітий на Земну кулю, якого Земля торкається на екваторі. При цьому на ньому шамоточк за шматочком вимальовуються обриси нашої планети. Ця проекція наближена до реальності. Тим не менш, вона має спотворення площ об’єктів: чим далі від екватора ми дивимося, тим більшим здається об’єкт.

Це найбільш помітно на прикладі Гренландії через її північне розташування. Насправді, в порівнянні з Африкою, Гренландія виглядає ось так:

А ось “маленький” В’єтнам, перенесений на Європейську широту, виглядав би так:

5. Якщо маєте в класі інтернет, інтерактивну дошку або екран, виконайте завдання “Mercator Puzzle”, розташоване на сторінці http://hive.sewanee.edu/pridepj0/286/mercatorMap.html

Це інтерактивна гра – пазл, який придумали, щоб показати, як карта вводить людей в оману щодо розмірів і відстаней. Гра «Вгадай, яка країна» дозволяє «пересувати» країни, і відразу бачити, як змінюються їхні розміри.

Примітка: (Якщо урок має часове обмеження, ця гра може бути домашнім завданням)

6. Обговоріть, як карти світу, які ми бачимо з дитинства, формують наше уявлення про світ.

7. Розгляньте іншу карту світу в проекції Гала-Петерса. В основу її покладено принцип рівновеликості – тобто вона реально відображає площі, хоча також має інші спотворення.

Порівняйте дві карти, виконані з використанням різних картографічних принципів. Як відмінності в картах відображаються на наших політичних поглядах? Чи може це впливати на економіку?

(Якщо у вас є глобус, учні можуть досліджувати і його, як найбільш досконалу модель Землі)

8. Для підтвердження відповідей учнів приведіть кілька прикладів про наслідки, пов’язані із закладеними картами стереотипами:

  • Люди дуже легко реагували на ілюзії, які використовували політики, апелюючи до тих чи інших картографічних проекцій. На Заході лякали обивателя величезним Радянським Союзом, європейцям подобалося, що Європа за розмірами майже дорівнює США, а радянські пропагандисти легко пояснювали провали сільськогосподарської політики географічним положенням.
  • Подивившись на карту Гала-Петерса, росіяни побачили себе не як велику країну, а як вузьку смужку суші, розташовану уздовж Північного Льодовитого океану, де в поганих природних умовах живуть 140 мільйонів людей. Теорії змов, і інші маніпулятивні теорії, нав’язані ЗМІ, згідно з якими “вороги” хочуть захопити російські території, почали виглядати не зовсім правдоподібно. Зате Африка, яка знаходиться в найтеплішому поясі планети, з її природними багатствами могла б стати найпривабливішим місцем.
  • Зовсім свіжий приклад. У фінському місті Порі на міжнародний зліт FICC-Rally не доїхали близько 300 учасників з Франції та Іспанії. Причиною стали події в Донбасі. Гості з Франції пояснили, що Порі знаходиться на такій же відстані від Москви, як і Україна, і вони турбуються в зв’язку з непередбачуваною ситуацією зі східного боку фінського кордону.

Інформація для довідки: ЮНЕСКО і ООН користуються картою Гала-Петерса, яка менше спотворює дійсність. Деякі країни, наприклад, Великобританія, намагаються використовувати карту Гала-Петерса в навчальному процесі. Це пов’язано з тим, що зараз люди стали більше впливати як на політику, так і на економіку, тому вони не мають переносити засвоєні через карти стереотипи на особисте ставлення до реального світу.

9. Поверніться до ключового питання: якщо Білорусь називають маленькою європейською країною, це правда чи стереотип? Чому? Дайте 3-5 хвилин на обговорення в групах. Приймайте будь-які аргументовані відповіді. (Добре, якщо діти здогадаються підглянути в інтернеті площі інших європейських країн і дізнаються, що Білорусь займає 12 місце, а якщо брати до уваги і ті країни, які частково знаходяться в Європі, як Росія і Казахстан, то Білорусь займає 14-е місце за площею серед 50 країн).

10. Підсумки: речі можуть бути не такими, як нам здається на перший погляд.

Цю картинку створив Едвард Г. Адельсан з Массачусетського технологічного інституту. Придивіться до квадратів, позначених буквами А і В. Чи є різниця між відтінками кольору двох квадратів? Відповідь можете знайти тут.

Джерело публікації: http://www.nastaunik.info/node/14990

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *