План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 3 класі “Яка група тварин найчисельніша на Землі”

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Природознавство

Тема. Яка група тварин найчисельніша на Землі

Сходинки до медіа грамотності.

Тема. Пізнавальна література. Дитячі журнали «Колосок», «Колосочок»

Мета:

продовжити формувати поняття «комахи», формувати вміння описувати комах, визначати їх за істотними ознаками за допомогою додаткової та енциклопедичної літератури. Популяризувати дитячі природничі журнали та газети.

– Продовжувати навчати порівнювати, досліджувати і робити висновки.

– Розвивати логічне мислення через завдання та порівняння, доведення.

– Виховувати спостереження, любов і дбайливе ставлення до тварин у природі.

Обладнання: підручник, енциклопедії, природничі журнали «Колосок», газети «Колосочок», Червона книга України, дидактичний матеріал, мікроскоп, зразки досліджень, розмальовки доповненої реальності, навчальний науковий відеофільм про комах, ІКТ.

План уроку

  1. Організаційний момент уроку.
  2. Девіз уроку.
  3. Повідомлення теми уроку і завдання. Розповідь учителя.
  4. Робота у групах. Представлення команд. Додаток 1.
  5. Повідомлення командами короткої і цікавої інформації про види і життя комах. Додаток 2.
  6. Перегляд навчального відеофільму “Цікаві факти про комах”. Додаток 2-2.
  7. Робота з шкільним мікроскопом.
  8. Робота в командах. Тематичний кросворд.
  9. Хвилинка-відпочинку. «Розмалюй самостійно» Виставка учнівських робіт.
  10. Оживлення малюнків через програму додаток доповненої реальності Quiver. Додаток 3.
  11. Робота в командах. Складання вірша за словами римами.
  12. Підведення підсумків уроку учнями. Озвучення складеного командами вірша за словами-римами.
  13. Повідомлення вчителем домашнього завдання: провести спостереження за комахами та їх поведінкою у природі (за бажанням).

Зміст уроку

  1. Організаційний момент уроку
  2. Девіз уроку

Активним і уважним  будь

І про кмітливість не забудь.

Знаходь, досліджуй і твори.

Цікавість й розум на уроці прояви!

  1. Повідомлення теми уроку і завдання. Розповідь учителя.

Яку роль відіграють тварини у житті рослин?

Комахи – це найчисленніша і найрізноманітніша група тварин на Землі. Вони живуть всюди: і в ґрунті, і в повітрі, і в воді. Комахи легко прилаштовуються до буль-яких умов. Їх можна зустріти у пустелі, у горах,в озерах.

Комахи – група тварин, тіло яких почленоване на три відділи (голова, груди, черевце), є 6 ніг, 4 крила, тіло має легкий і міцний покрив – хитин.

Наприклад: жуки, метелики, бабки, комарі, бджоли, джмелі, оси, мухи.

Багато хто з них пристосувався до польоту. Тобто вони мають крила.

Комахи бувають рослиноїдними та хижими.

На сьогоднішньому уроці ми поринемо у світ комах. Познайомимося з тим, яких видів бувають комахи, з їх життєвим циклом, з їх зовнішньою будовою.

  1. Робота у групах. Представлення команд. Додаток 1.
  • Дослідники – робота з енциклопедіями.

Коротка інформація і демонстрація.

Енциклопедія «Комахи». Тематичний словник школяра.

Енциклопедія школяра. 4000 цікавих фактів. Енциклопедія живої природи.

(У книжках цієї серії міститься інформація про світ природи і його мешканців, про проблеми екології та збереження довкілля, про чудеса світу й найважливіші історичні події, про космос і будову Землі. Важливі й цікаві факти виокремлені для запам’ятовування).

  • Шукачі – робота із журналом «Колосок», газетою «Колосочок»

Коротка інформація і демонстрація.

(Всеукраїнський науково-популярний природничий журнал для дітей “КОЛОСОК”, науково-популярна природнича газета для розумників та розумниць “КОЛОСОЧОК”)

  • Рятівники – робота з Червоною книгою України

Коротка інформація і демонстрація літератури.

(Червона книга – це зібрання фактів про унікальних мешканців нашої планети, над якими нависла серйозна загроза зникнення.

Червона книга України заснована у 1976 році.)

  1. Повідомлення командами короткої і цікавої інформації про види і життя комах. Додаток 2.

Дослідники –  інформують про захоплюючий світ і звуки дикої природи.

  • Комахи повзаючі та літаючі істоти
  • Гірські комахи – безкрилі
  • Життя комах коло водойм
  • Комахи у пустелі
  • Різновид комах у дощових лісах
  • Яка відмінність між денними і нічними метеликами
  • Незвичайний «спів» комах в природі

Шукачі – дивують суперфактами про життя комах в природі

  • До яких із п’яти царств життя – належать комахи, середовище їх проживання.
  • Як живуть комахи? Мурашині «професії».
  • Сонечко, сонечко полети на небо…
  • Бабки-ненажери.
  • Хатка для комах. Як догодити комахам у виборі житла?

Рятівники – попереджають про загрозу зникнення комах, про їх рідкісні види

  • Пухнастий джмелик
  • Жуки занесені до Червоної книги України
  • Чому потребують охорони: Аполлон, богомол, жук-олень, вусач великий, шовкопряд, жужелиця – полюскоїд.

Висновок. Діяльність людини день у день завдає Природі неповторної шкоди. Чисельність зменшується через розорювання степів та луків. Охороняти у заповідниках.

  1. Перегляд відеоматеріалу про комах

Цікаві факти про життя комах – YouTube. Додаток 2-2

https://www.youtube.com/watch?v=Bmtg5LHRds4

Висновок. Висловлення учнями оцінних суджень про значення комах у природі.

  1. Робота з мікроскопом.

Коротка інформація про мікроскоп і його значення.

Практична робота

  • Збільшений вигляд крила бджоли
  • Збільшене зображення маленької квіткової комашки

Висновок зроблений учнями.

  1. Тематичний кросворд.

Завдання для команд

  • Кого їсть бджолоїдка?
  • Записати назви комах в кросворді.
  1. Хвилинка – відпочинку.

 «Розмалюй самостійно»

 Виставка учнівських робіт.

  1. Оживлення малюнків через програму додаток Quiver. Додаток 3.

Світ тварин дуже різноманітний!

Як цікаво побачити тварин на своїх малюнках у дивовижному русі!

(Для активізації пізнання світу комах  використовую доповнену реальність таким чином удосконалюючи навички роботи і з новітніми інформаційно-цифровими технологіями.

Учні за допомогою інтерактивної взаємодії з програмними додатками вивчають віртуальний світ природи.

Робота з програмними додатками доповненої реальності сприяє розвитку спостережливості, візуального та дослідницького мислення, навичок творчої праці, а також дозволяє здійснювати віртуальні та інтерактивні мандрівки у світ цікавої природи.)

  1. Робота в командах. Складання вірша за словами – римами.

працювати – читати

школярів – зумів

діти  – світі

  1. Підсумок уроку.

Озвучення складеного командами вірша  за словами-римами

Ми навчились не тільки з енциклопедіями працювати.

А й дружно й завзято дитячу пресу читати.

«Колосочок» газета для нас школярів,

Кожен у конкурсі журналу «Колосок» участь брати зумів.

Їх читають дорослі й діти,

Бо хочуть знати все на світі.

  1. Повідомлення вчителем домашнього завдання: провести спостереження за комахами та їх поведінкою у природі (за бажанням).

Використані джерела

– Енциклопедія живої природи. Київ. Махаон-Україна. 2055 р.

– Енциклопедія. Звуки дикої природи. Київ. Махаон.

– Енциклопедія школяра. 4000 цікавих фактів. Видавництво «Махаон-Україна», с. 135, 140, 143, 153, 155, 161, 183.

– Тематичний словник школяра. К. С. Прищепа, В. Г. Лук’яненко, с. 178

– Журнали «Колосок» – №8\2011, с.16, с. 24.

                                           №8/2018, с. 6-11., с. 30-31.

– Газети «Колосочок» – №24/2012, №5/2013, №8/2013, №9/2013, №11/2013, №14/2013, №4/2014, №3/2014, №12/2014, №16/2014, №13/2015.

YouTube  https://www.youtube.com/watch?v=Bmtg5LHRds4


Підготувала: Базарницька  Ірина  Йосифівна, учитель початкових класів, «учитель-методист», Червоноградський навчально – виховний комплекс № 13, м. Соснівка, Львівська область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *