План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 3 класі “Органи чуття”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Розробка уроку природознавства 3 клас

Тема: Органи чуття

Мета: Формувати уявлення про органи чуття і їх значенні для життєдіяльності організму; розвивати уміння зіставляти інформацію, аналізувати навчальний текст; працювати з медіапродуктами, формувати медіаграмотність, розвивати дослідницькі навички, увагу та спостережливість; виховувати бережливе ставлення до свого організму.

Обладнання: мультимедійна презентація, навчальні відео, інтернет, малюнки-пазли, дрібні предмети для дослідів, у кожної дитини на парті: лепбук, люстерко, лупа, матеріали для роботи в групах.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу; бінарний урок.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

  1. Привітання.

Станьте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться враз гарненько.

Дзвоник дзвонить: «Дзень-дзелень»,

Привітайтесь: “Добрий день!”

Вушка – прислухайтесь,

Очки – придивляйтесь,

Носик – глибше дихай,

Ротик – посміхнись.

Спинки – розправляйтесь,

Ручки – піднімайтесь.

Нумо до роботи

Дружно всі взялись!

  1. Створення позитивного емоційного настрою.

–    Діти, покладіть голівки на парти,  заплющіть оченята. Уявіть собі, що ви в лісі. Тут  багато дерев, кущів і всіляких квітів.  Неподалік, біля джерельця, покритий мохом камінь, сядемо на нього … Прислухайтесь до звуків … Ви чуєте спів птахів, шелест трав, шарудіння листя. Відчуйте запахи: пахне волога земля, вітер доносить запах сосен. Проведіть рукою по каменю. Він гладкий і теплий. А тепер доторкніться моху. Він м’який і прохолодний. Скуштуйте суничку. Вона солодко-кислувата. Запам’ятайте свої відчуття, захопіть їх з собою, повертаючись з подорожі. Нехай вони будуть з вами весь день.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Асоціативний кущ
  • Давайте, спробуємо скласти асоціативний кущ. Що ми бачили, чули, відчували у лісі? Які органи нашого організму нам у цьому допомогли?

  1. Перегляд відео.

https://www.youtube.com/watch?v=ksCKKkS48uQ

  1. Вірш

Знає нас і він, і ти.
Між собою ми брати.
Робимо життя яскравим,
Все навкруг стає цікавим.
Вушка чують спів пташок,
Голос батька, рідної неньки.
Смак відчує язичок —
Чи гірке, чи солоденьке.
Очі бачать кольори,
Розмір, форму всіх предметів.
Носик нюха навкруги,
Ловить запахи в повітрі.
Шкіра може підказати,
Чи колюче, чи гладеньке,
Чи холодне, чи тепленьке.
Пам’ятайте п’ять братів,
Звуть нас — органи чуттів.

  • Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами поговоримо про органи чуттів.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

   Вступне слово вчителя

З найперших днів життя людина отримує безліч інформації із навколишнього світу: бачить навколишнє з усіма його барвами, формами, розмірами, чує звуки природи та техніки, відчуває найрізноманітніші запахи, пізнає смаки всього їстівного, а також відчуває на дотик найрізноманітніші предмети. Допомагають людині у цьому органи чуття. Всі вони мають групи клітин, здатних сприймати певні сигнали. Називаються ці клітини рецепторами. Отримані сигнали органи чуття перетворюють на серії слабких електричних сигналів, які біжать по нервових клітинах до мозку. Давайте познайомимося ближче з цими чудовими органами чуття.

  1. Орган зору – очі

1.1 Робота з загадкою (лепбук)

Відкриваємо лепбук, з кишеньки «Загадки» витягаємо і читаємо першу загадку:

На ніч два віконця самі зачиняються,

А зі сходом сонця самі відчиняються.

Два братики через дорогу живуть, один одного не бачать.

Маленькі, кругленькі, а весь світ бачать.

  • Так, діти, це – очі.

1.2 Дослід

– Проведемо невеликий дослід: що у мене в руці? (М’яч)

– Якої він форми?

– Якого розміру?

– Якого кольору?

– Який орган вам допоміг у даному досліді? (Очі)

1.3 Ознайомлення з органом зору – очима. (Слайд 1-3):

  • Очі для того, щоб дивитися, бачити, розрізняти предмети, їх колір, розмір, величину. Подивіться на схему, як виглядає наше око. Всередині ока знаходиться маленький кружечок – це зіниця. Зіниця завжди чорного кольору. Велике коло навколо зіниці – райдужна оболонка, вона може бути різного кольору. Закрийте і відкрийте очі, ви їх закрили і відкрили повіками. Природа оберігає очі – вони розташовані в спеціальних поглибленнях – очницях. Закривають цей «будинок» спеціальні дверцята під назвою «повіки». Якщо перед очима з’явиться небезпека, повіки закриваються. Краї ока вкриті віями. Вони не дають потрапляти в очі частинкам пилу і бруду, дрібним комахам і сніжинкам, краплям дощу і поту. Вії фільтрують повітря, навіть тоді, коли очі закриті. На обличчі видно тільки невелику частину очей. Все око за формою схоже на кулю і називається очним яблуком. Зовні нам видно білкова і райдужна оболонка. Райдужна оболонка у різних людей може бути різного кольору. А в самому центрі знаходиться спеціальний отвір – зіниця. За допомогою зіниці ми бачимо світло і зображення предметів.

1.4 Робота з люстерком

  • Розгляньте свої очі і розкажіть, якого вони кольору, великі чи малі, круглі чи продовгуваті, веселі чи сумні.

1.5 Робота в групах. Вправа «Селфі»

  • Діти, наші очі допомагають нам бачити багато звичайних і незвичайних речей, розпізнавати очевидні і приховані відчуття та емоції інших людей. Нам вже доводилось розглядати картини, малюнки та фотографії. Зараз ми створимо і розглянемо фотографії, але не звичайні, а фотографії-селфі.

Давайте знайдемо у Вікіпедії, що ж це таке: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D0%BB%D1%84%D1%96

  • Отже, створення селфі перетворилося в особливий жанр мистецтва, який, на думку підлітків і навіть дорослих людей, може найкращим чином передати емоції людини, її настрій і навколишнє оточення. Одна з причин такої популярності – також бажання заповнити профілі в соціальних мережах яскравими картинками, які підтверджують захопливі пригоди.

Учні об’єднуються в групи, створюють селфі (кожен учень демонструє певну емоцію), селфі проектуються на екран проектора. Колективно визначаємо, які емоції бачимо на обличчях.

1.6 Валеологічна хвилинка

  • А тепер нашим очкам треба відпочити

Гімнастика для очей

  • Міцно стулити повіки на 3-5с, а потім відкрити очі на 3-5с. Повторити декілька разів.
  • Швидко кліпати очима.
  • Заплющити очі та обережно масажувати повіки коловими рухами пальців у напрямку носа, а потім у зворотному напрямку.
  • Обережно надавлювати трьома пальцями на закриті повіки.
  • Дивитися перед собою 2-3с, а потім перевести погляд на кінчик носа.

1.7 Пам’ятка «Як треба поводитись, щоб вберегти очі» (лепбук)

  • Ніколи не бігати з ручкою, олівцем, палицею чи іншим загостреним предметом.
  • Не можна направляти на іншу дитину загострений предмет.
  • Під час гри з однолітками намагатися бути обережним і не попадати пальцями в очі.
  • Ніколи не торкатися очей брудними руками.
  • Читай і пиши лише при гарному, але не надто яскравому освітленні.
  • Не читай лежачи. Не читай у транспорті.
  • Не дивися довго телевізор і на монітор комп’ютера.
  1. Орган слуху – вухо

2.1 Робота з загадкою (лепбук)

Двоє лисенят завжди поруч сидять,

Багато що чують, а розповісти не можуть.

 

Дві дірочки голови

Усе чують навкруги.

А нам треба відгадати,

Як їх будемо називати.

  • Правильно, це – вуха.

2.2 Дослід

– Проведемо наступний дослід: закрийте очі.

(Вчитель плескає в долоні)

– Що сталося?

– Продовжуємо дослід.

(Вчитель рве папір)

– Що сталося зараз?

– Як ви здогадались? (Почули)

– Який орган вам в цьому допоміг? (Вуха)

2.3 Ознайомлення з органом слуху – вухами. (слайд 4-6)

  • Звук передається за допомогою коливань повітря, які виробляють всі рухомі або тремтячі предмети, а вухо людини – це орган, призначений для уловлювання цих коливань. Людське вухо має три відділи: зовнішнє вухо, середнє і внутрішнє. Кожне з них має свою будову, а разом вони утворюють своєрідну довгу трубку, що йде вглиб голови людини. Ми починаємо чути в той момент, коли звукові хвилі досягають вуха і починають тиснути на барабанну перетинку, змушуючи її рухатися вперед і назад. Ці коливання передаються в середнє вухо, яке лежить по іншу сторону барабанної перетинки, а потім в третє вухо – внутрішнє і далі до мозку.

2.4 Гра «Почуй і вгадай»

Учитель пропонує дітям прослухати кілька аудіотреків і вгадати, що саме вони озвучують.

Наприклад:

  • авторалі;
  • ричання ведмедя;
  • плач немовляти;
  • дзюркотіння струмочка;
  • гудіння літака;
  • скачки на іподромі;
  • гуркіт грому;
  • тощо.

До вправи додається інтерактивна бесіда:

  • Чи легко було вгадати сюжет за звуком?
  • Що виявилося найлегшим?
  • Що не змогли вгадати?

Діти доходять висновку: якщо людина знайома з предметом, істотою чи явищем, які створюють певне звучання, то назвати їх за звуком неважко.

2.5 Вправа «Як жити, коли не чуєш»

Учитель пропонує переглянути мультфільм «Тамара» про глухоніму дівчинку та її мрію.

 https://www.youtube.com/watch?v=nCQawIqi3Z0

Після перегляду інтерактивне обговорення:

  • Які почуття викликав мультфільм?
  • Яке життя Тамари?
  • Яка в неї мрія?
  • Чи здійсненна ця мрія?
  • Чи підтримує її мама?
  • Уявіть, що Тамара стала вашою однокласницею. Як їй буде в нашому колективі? Чому?
  • Чи знаєте ви, як розмовляють глухі люди?

Учитель пропонує переглянути відео, на якому показано алфавіт мовою жестів і пропонує показати своє ім’я.

https://www.youtube.com/watch?v=zTjpnS5PRrQ

2.6 Валеологічна хвилинка

Масаж для вушок

  • Взятися за мочки і відтягнути вниз 5-6 разів.
  • Вказівними пальцями покрутити потерти за вушними раковинами до відчуття тепла 5-7  разів.
  • Почергово закрити вухо долонею однієї руки і пальцями другої постукати по долоні 6-7 разів.

2.7 Правила догляду за вушками (лепбук)

  • Ніколи не слухай дуже гучну музику.
  • Не кричи ніколи комусь на вухо.
  • Щоранку, вмиваючись, мий вуха, чисти їх від сірки.
  • Під час купання стеж, щоб вода не потрапила всередину вуха.
  • Ніколи нічого не встромляй у вухо.
  • Якщо у вухо залізла комашка — звернися до лікаря.
  • Якщо болить вухо – одразу скажи дорослим.
  1. Орган нюху – ніс

3.1 Робота з загадкою

Сопе, хропе, а часом чхає,

Сюди-туди зазирає.

На морозі не змерзає,

Хоч одежини не має.

  • Так, це – ніс.

3.2 Дослід

Учитель викликає кілька учнів і зав’язує їм очі. За запахом вони мають визначити, які  знаходиться перед ними (яблуко, хліб, цибуля, часник і т. д.)

3.3 Ознайомлення з органом нюху – носом. (слайди 7-9)

  • Піднесіть до носа пахучу речовину. При нормальному диханні ви будете відчувати її запах. Затримайте дихання на деякий час, і запаху відчувати не будете, хоча джерело його перебуває у самого носа. Отже, ми відчуваємо запахи, коли вдихаємо.

У середній частині носа знаходяться нюхові нерви. Вони відповідальні за нашу здатність відчувати різні запахи, тобто за наш нюх. Повітря, яке ми вдихаємо, подразнює закінчення цих нервів. Обидва ні нерви здатні розрізняти тисячі різноманітних запахів, причому про кожен окремий запах в мозок передається спеціальний сигнал.

3.4 Робота з люстерком

  • Запропонувати дітям роздивитися у дзеркало, як виглядає носик усередині. Відмітити наявність перегородки, яка поділяє ніс на праву та ліву частинки.
  • Звернути увагу дітей на волосинки, яками вистелена внутрішня частина носа. Пояснити, що вони слугують для захисту легенів від пилу і бактерій.

3.5 Валеологічна хвилинка

Ароматерапія.  У вас на партах є невеличкі аромаподушечки. Піднесіть їх до носика і вдихніть аромат лікарської ароматної травички. Спробуйте впізнати запах.

3.6Пам’ятка «Щоби носик не хворів»

  • Щодня вранці і увечері робити точковий масаж крил носа.
  • Регулярно мити руки до ліктів і робити контрастний масаж ніг.
  • Не перемерзати і остерігатися протягів.
  • Користуватися носовою хусточкою.
  1. Орган смаку – язик

4.1 Робота із загадкою (лепбук)

Завжди в роті, а не проковтнеш.

Якби ти його не мав, то нічого б не сказав.

  • Так, це – язик.

4.2 Досліди

– Перш, ніж говорити далі, ми проведемо досліди: на столі стоять 3 склянки з водою. Чи можете ви, використовуючи органи зору, слуху та нюху, визначити, в якому склянці солодка вода, солона вода, проста вода?

– А що для цього потрібно зробити?

(потрібно спробувати)

– Який орган ви підключите до виконання завдання? (язик)

Викликається учень для проведення досвіду і пробує воду мовою

– Яка вода знаходиться в кожній  із склянок?

(Відповідає)

– Які ще якості їжі розрізняє язик?

(Гаряче і холодне, тверде і м’яке, рідке і густе)

4.3 Ознайомлення із органом смаку – язиком (слайди 10-12)

«Як смачно!» – кажеш ти, коли їси добре приготований обід, або фрукти, або тістечка. А що таке смак? Візьми дрібку цукру і спробуй її кінчиком язика. Відразу відчуєш: солодко. Якщо замість цукру лизнеш крупинку солі, відчуєш: це солоне.

А ось якщо кінчиком язика доторкнутися до лимону або до крапельки журавлинного соку, то і не зрозумієш, який він. Тільки коли сік розчиниться у тебе в роті і потрапить на бічні сторони язика, ти відчуєш: це кисле.

А коли спробуєш щось гірке, тобі не скажуть правду ні кінчик язика, ні його краї. Гірке ти відчуєш тільки тоді, коли воно потрапить на  задню частину язика.

Солодке і солоне язик відчуває своїм кінчиком, кисле – боками, а гірке – коренем. Язик – це орган смаку. На ньому розташовані особливі смакові сосочки. З їх допомогою по смакових нервах передається сигнал в головний мозок і людина відчуває певний смак.

4.4 Гра «Впізнай смак»

З закритими очима розмотати цукерку з фруктовим смаком, поклавши в рот, відгадати смак і подивитись на обгортку, чи правильно визначив.

4.5 Робота в групах «Рекламна маніпуляція»

Учні об’єднуються у чотири групи.

  • Хлопці і дівчата, скажіть будь ласка, а чи все, що нам смакує, варто їсти?
  • Звідки ми дізнаємось про різні смачні продукти, як от соки, шоколадки?
  • Як ви думаєте, чи правдиву інформацію ми отримуємо з реклами?
  • Пропоную кожній групі створити плакат. Він має бути дуже барвистим, але чітким і розбірливим. Для їх створення у вас є всі необхідні матеріали.

Слогани для кожної групи:

Група 1.

Пийте газований напій «Живчик», і у вас будуть найкращі красиві посмішки.

Група 2.

Шоколад «Кіндер» такий ніжний, як мамина ласка для дітей.

Група 3.

Коли ти з’їдаєш забагато шоколаду, то я дуже хворію потім. Твій животик.

Група 4.

Кожен день я псую твої маленькі маленькі зубки, тому що не люблю коли вони здорові і білі. Просто Живчик.

По закінченні роботи чіпляємо плакати на видному місці так, щоб плакати груп I та III, а також плакати груп II та IV висіли поруч.

  • Що ми дізнаємося з цих плакатів? Вони надихають вас?
  • Яка інформація викликає у вас сумніви?

Діти звертають увагу на  суперечливу та неправдиву інформацію, що з’являється на плакатах.

  • Отже, не кожне оголошення можна сприймати як правду, варто дотримуватися принципу обмеженої довіри, а не вірити в все, що показують рекламодавці.

4.6 Валеологічна хвилинка

Гімнастика для язичка

  1. «Мавпочка»

Мавпочку покажи,

Язичка за губку заклади.

  1. «Бегемот»

Ширше відкривай свій рот,

Як величезний бегемот.

  1. «Трубочка»

До вовка сон чомусь не йде,

Він губи в трубочку складе.

  1. «Кицька»

Вправно хлепче молочко

Кошенятко язичком.

З нижньої губки язичком

Теж ми злижемо молочко.

4.7 Пам’ятка «Як зберегти орган смаку»

  • Не можна їсти надто гарячу їжу або пити окріп.
  • Обов’язково необхідно перед їжею мити руки.
  • Не можна брати в рот невідомі препарати, рослини та інші предмети.
  • Пам’ятайте золоте правило: «коли я їм – я глухий і німий». Не розмовляйте під час їжі, це допоможе вам не вдавитися.
  • Після прийому їжі прополощіть рот.
  • Не беріть до рота гострі предмети, щоб не поранити язика.
  • Систематично очищайте язик від нальоту, щоб уникнути попадання інфекції в організм.
  1. Орган дотику – шкіра

5.1 Робота з загадкою (лепбук)

Все тіло наше облягає

Та рухатись не заважає.

І в людини і у звіра,

Захищає тіло …. .                            

  • Так, це – шкіра.

5.2 Дослід

– Проведемо останній дослід.

(Викликається учень)

– Учитель просить закрити очі і на дотик визначити предмети: м’ячик, кубик, шишки, ложку.

– Чи правильно він визначив?

– Який орган почуттів допоміг визначити предмети?

(Шкіра)

5.3 Ознайомлення з органом дотику – шкірою (слайди 13-15)

Шкіра – це даний природою «одяг».Вона не пропускає воду, захищає органи від спеки, холоду, різних ушкоджень та інфекцій. Шкірою ми можемо відчувати холод або тепло, подих вітру, жар, укол, удар і робити висновок – що добре, а що небезпечно. Цієї властивості шкірі надають нервові закінчення, які в ній містяться. Шкіра, так само як і кістки, міцна й пружна. Цьому вона завдячує речовині кератину, завдяки якому шкіра не рветься і не сповзає.

5.4 Дослідження шкіри

  • За допомогою лупи розгляньте шкіру на руках. Порівняйте вигляд шкіри на долоні і на зовнішньому боці кисті. Як ви думаєте, чому на зовнішньому боці шкіра грубіша?
  • Зверніть увагу на наявність легкого волосяного покриву на шкірі. Порівняйте зовнішній вигляд первісної людини і сучасної. Подумайте, чому первісній людині потрібні було мати густий волосяний покрив.
  • (Робота в парах) Розгляньте рисочки на пучках пальців. Малюнок у кожної людини індивідуальний. Переконайтесь у цьому. Акуратно нанесіть тонкий шар помади на пальчик і зробіть відбиток на папері, розгляньте через лупу свій відбиток та відбиток сусіда по парті. Порівняйте їх.

5.5 Валеологічна хвилинка

Рухлива вправа «Розтягуємо шкіру»

  • Потягнути за мочку вуха.
  • Відтягнути шкіру на руці.
  • Надути щоки.
  • Зігнути ногу в коліні.
  • Розтягнути губи в усмішці.

– Отже, шкіра – пружна, вона може розтягуватись і стискатись.

5.6 Пам’ятка «Як доглядати за шкірою»

  • Шкіру треба утримувати в чистоті
  • Мити тіло 1-2 рази в тиждень з милом і мочалкою
  • Обов’язково мити руки, обличчя, шию, ноги і пахвові западини
  • Вмиватися то холодної, то гарячою водою
  • Носити чисту білизну
  • Утримувати в чистоті і підстригати нігті
  • Намагайтеся не поранити, не обпалює, що не обморожують шкіру

IV. Фізкультхвилинка.

Я намалюю зайчика для вас – раз.                     Роблять колові рухи руками над головою

Це у нього, бачите, голова – два.                       Руки кладуть на голову

Це у нього вуха догори – три.                           Піднімають руки вгору до вух

Це стирчить у нього хвостик сірий – чотири.  Повертають тулуб праворуч, ліворуч

Це очиці весело горять – п’ять.                         Прикладають руки до очей

Ротик, зубки – хай морквину їсть –шість.        Імітують жування моркви зайцем

Шубка тепла хутряна на нім – сім.                    Плещуть в долоні

Ніжки довгі, щоб гасав він лісом – вісім          Підскакують  на місці

Ще навколо посаджу дерев я – дев’ять.           Садять дерева, притоптують ямки

І хай сонце сяє з піднебесся – десять.              Піднімаються на носках, руки вгору

V. Закріплення нового матеріалу. 

  1. Складання пазлу. Об’єднання в групи

На п’яти столиках розміщені малюнки, що ілюструють один з п’яти органів чуття. Кожному учневі роздається картка, на якій зображено предмет, який є об’єктом сприйняття одним із цих органів. Учень має визначити, яким саме і покласти свій пазл у відповідне місце. Таким чином учні об’єднуються в групи: око, вухо, язик, ніс, шкіра.

  1. Гра « Веселі датчики» (робота в групах)

Учням пропонується «побувати» у  саду. Кожен «орган» має описати свої відчуття, наприклад, око бачить гарні дорослі дерева, зелені листочки, червоні яблука, вухо – чує спів птахів та шелест листя, ніс відчуває запах квітів та спілих плодів, язик смакує солодкими яблуками, шкіра відчуває шовковистість трави, шершавість стовбурів.

  1. Вправа «Органи чуття»

Діти об’єднуються в групи так, щоб у кожній був представник кожного органу чуття. Групі дається будь-який фрукт. Учасники групи  мають  описати його кожен по черзі декількома словами, учні з інших груп повинні відгадати назву фрукта.

VI. Підсумок уроку.

  1. Гра «Так чи ні»
  • Орган слуху –це вуха.
  • Орган нюху – це ніс.
  • Орган дотику – це руки. (шкіра)
  • Орган смаку – це язик.
  • Орган зору – це очі.
  • Працюй довго за комп’ютером.
  • Уникай сильних шумів.
  • Пиши та читай при поганому освітленні.
  • Чисти вуха гострими предметами.
  • Користуйся носовичком при нежиті.
  1. Підсумкова бесіда
  • Отже, органи чуття – пов’язують людину з навколишнім середовищем. Це наші вікна в світ. Вони дозволяють нам повноцінно вчитися і працювати, отримувти багато позитивних емоцій. Органи почуттів можна розвивати і тренувати. А, головне, їх необхідно берегти.
  1. Вправа «Мікрофон»
  • Назвіть, які позитивні емоції може відчувати людина завдяки «роботі» органів чуття?
  1. Рефлексія

Під керівництвом учителя учні встають, подумки кладуть на праву долоню знання, з якими прийшли на урок, на ліву – ті, що отримали на уроці. За командою вчителя долоньки з’єднуються (знання об’єдналися), і діти хором кажуть «Спасибі» собі і оточуючим за роботу на уроці.


Розробила: Ряба Людмила Михайлівна, учитель Лопатівського навчально-виховного комплексу, с. Лопатів Сокирянського району Чернівецької області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *