info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» "Хто живе в ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту. Значення і охорона ґрунтів"

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема: Хто живе в  ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту. Значення і охорона ґрунтів.

Мета:  формувати природознавчу компетентність учнів шляхом засвоєння   знань про ґрунт та його роль у житті  тварин; ознайомити учнів з мешканцями ґрунту, з роллю  живих організмів в утворенні  ґрунту, вчити висловлювати  оцінні судження про стан ґрунту в природі, про ставлення людей і своє власне до проблеми збереження   ґрунту від руйнування; вчити стисло характеризувати шляхи руйнування ґрунту і відповідні способи його збереження та охорони; удосконалення комунікативних навичок; формування вмінь протистояти впливу пропаганди; розвивати  уміння аналізувати, робити висновки; розвивати увагу, пам’ять, вміння спостерігати, збагачувати словниковий запас учнів;  виховувати  дбайливе ставлення до природи; виховання відповідальності за свої дії; виховання критичного ставлення до інформації.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи: словесні (розповідь, бесіда, читання інформації з бібліобоксерів, пояснення); наочні; метод проблемного викладу; частково-пошуковий метод.

Список літературних джерел:

  1. Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (ОНОВЛЕНО). – http//mon/gov.ua/activity/ education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html.
  2. Природознавство: підруч. для 3 кл./ І. В. Грущинська.- К. : Видавничий дім «Освіта», 2013.- 56-57 с.

Обладнання уроку: ноутбуки, телевізор, презентація до уроку, лепбуки «Скарби Землі», інтелект-картки, бібліобоксери для кожної групи, картки «Причини руйнування ґрунтів»,  гірські породи, глина, пісок, ґрунт, ємкість для макету, склянки, пластилінові мешканці ґрунту.

Структура уроку

І.    Організація класу.

ІІ.   Підсумки фенологічних спостережень

ІІІ.   Актуалізація чуттєвого  досвіду учнів.

IV. Перевірка домашнього завдання.

V. Мотивація навчальної діяльності

VІ. Повідомлення  учням теми і  завдань уроку.

VІІ. Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

VІІІ. Осмислення учнями нових знань.

ІХ. Підсумок уроку.

 І .  Організація класу (Слайд 1)

-  Зараз у нас урок природознавства з елементами медіаграмотності. На якому, як завжди у нас працюватиме кіберполіція, що стежитиме за достовірністю фактів.

ІІ. Підсумки фенологічних спостережень (Слайд 2) 

  • Гідрометцентр 3-Б класу інформує.

Сьогодні п'ятниця 30 листопада. Надворі закінчує панувати осінь. День сьогодні ясний, температура повітря -14 . Вітер слабкий. Вранці  опадів не було.

  • Як почувають себе рослини?
  • Зміни в неживій природі, рослинному світі зумовлюють і відповідні зміни у житті тварин. А саме?
  • Як ми люди можемо допомогти рослинам і тваринам восени?
  • Наша кіберполіція чи то оскаржить, чи то підтвердить достовірність наданих  фактів.

Кіберполіція. Так, погода на сайті sinoptik.ua співпадає з даними нашого синоптика. Відмінностей немає.

  • На наш урок  прибув  мій друг.  Йому дуже хочеться вивчати життя на Землі. Тож запрошуємо його на урок. (Слайд 3)

Перегляд відео про Ельзика (Слайд 4)

Привіт! Привіт!

Тепер мені Землю цікаво вивчати
І виникли в мене питання свої.
Про Вашу планету я все хочу знати,
Відкрийте, будь ласка, секрети її.

  • Добре, Ельзику, ми будемо розкривати тобі секрети нашої планети, але й ти допомагай нам безпечно працювати в інтернеті.

ІІІ. Актуалізація чуттєвого  досвіду учнів.

  1. Фронтальне опитування.

     Ельзик  (Слайд 5)

Я прошу Вас дуже, мені розказати,
Корисні копалини, що це таке?

  • Для початку давайте Ельзикові скажемо, що таке гірські породи ?

Що ж  таке корисні копалини?

(Слайд 6)

  • Щодня ми слухаємо радіо, читаємо газети, дивимось телевізор, багато часу проводимо в інтернеті. З цих джерел, які називаються медіа, ми черпаємо інформацію. Спробуйте відповісти на запитання:
  • Яку роль у суспільстві виконують ці джерела?
  • Що таке інтернет?
  • Які можливості інтернету вам відомі?
  1. Робота з лепбуком. Інелект-карта.
  • Візьміть до рук лепбук. Чи є він носієм інформації.  Дістаньте інтелект-карту. На що вона схожа в інтернеті?
  • Знайдіть на ній глину. Обведіть її фіолетовим  кольором. Скажіть, що з неї виготовляють? Позначте.
  • Поговоримо про кам’яне вугілля. Назвіть спосіб його видобування. Які воно має властивості?
  • Згадаймо, з чого виробляють бензин? У якому стані вона знаходиться в надрах Землі?
  • Гірські породи залягають на різній глибині. Місце їх залягання називають родовищем.

— Поміркуйте і поясніть, чому люди збирають металобрухт.

— Поміркуйте: чи можуть люди знайти замінники корисним копалинам?

  1. Колективна робота, моделювання ситуації «Інтернет-павутиння» (Слайд 7)

- Станьмо в коло, даймо одному  клубочок ниток. Зараз відбудеться спроба відтворити модель інтернет-павутиння.

- По черзі говорімо фразу: «Я краще знаю з природознавства…. і хочу всім про це розповісти» і кидаймо клубок будь-кому з однокласників, тримаючи край нитки.

- Щось подібне відбувається, коли люди викладають в мережу якусь інформацію, на їхній погляд, корисну.

- Та чи вся інформація в мережі правдива? Візьмімо   ще один клубок  іншого кольору і  знову передаймо його одне одному, але озвучте якусь вигадану, неправдиву інформацію.

 - Нитки, які імітують інформацію, викладену в мережу, тісно переплелися. Чи можна швидко вгадати, яка є правдивою, корисною інформацією, а яка ні?

-   А якби нитки були одного кольору?

-   То що треба робити з інформацією в мережі ?

-  Саме споживач повинен перевіряти те, що бере до користування. Сідаймо за парти.

  1. Гра «Портрет» (Слайд 8)

-   Я називаю  твердження, а  ви  здогадайтеся  що  це.

Перше твердження: Його легко знайти під ногами.

Друге твердження: Це продукт взаємодії живої і неживої природи.

Третє твердження: Це верхній родючий шар землі.

  • Так, вірно, це ґрунт.

IV. Перевірка домашнього завдання (Слайд 9,10,11,12)

  • Вдома ви попрацювали з ґрунтом, провели  досліди, поділилися знаннями зі своїми рідними, вчилися бути вчителями, дослідниками та юними блогерами.
  • Давайте декілька ваших відеофрагментів переглянемо і зробимо висновки.

Перегдяд відеофрагментів.

  • Про що потрібно пам’ятати створюючи блог та розміщуючи там інформацію?

V. Мотивація навчальної діяльності

           Ельзик (Слайд 13)

Я мрію, щоб Ви мені ще розказали
Які у земної кори складники?

  • Добре, Ельзику, протягом уроку ми виготовимо  макет будови Землі. Тож розпочинаймо.
  • З чого утворюються ґрунти?
  • Лаборанте, засипимо до склянки гальку.

(Учень 1 групи засипає гальку)

  • Що додамо далі?
  • Додамо до гальки піску та глини, які теж входять до складу ґрунту.

(Учень 2 та 3 групи засипають пісок та глину)

  • Яка основна властивість ґрунту?
  • Що значить «родючий ґрунт»?
  • Як називається найродючіший  ґрунт?
  • Лаборанте, додаймо ґрунт.

(Учень 4 групи засипає ґрунт)

  • Діти, скажімо, а що ми з вами виготовляли на попередніх уроках? Так, бібліобокси. Сьогодні я хочу запропонувати вам роботу з ними.

Проблемне питання

  - Хто з вас може припустити, кого чи що  розміщено всередині бібліобоксу? (Припущення  дітей)

  • Чому?
  • Зробіть висновок, якою буде тема нашого уроку і , як ви думаєте, про що далі піде мова?

VІ.   Повідомлення  учням теми і  завдань уроку

  • Сьогодні на уроці ми поговоримо про життя у ґрунті, бо це цілий окремий світ, зрозуміємо роль живих організмів в утворенні ґрунту, вивчимо способи його охорони та не забуваймо про медіаграмотність.

І. Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

  1. Формування знань про тварин, які живуть у ґрунті та розуміння їх ролі в утворенні ґрунту   
  • Станьмо зовсім маленькими і загляньмо в ґрунт з середини. В світ, куди не потрапляє сонце, який густо заселений підземними мешканцями. Хто ж вони такі ці дрібні істоти?    

  Перегляд відео (Слайд 14)

  • Як ви думаєте, я вже заселила їх в наш макет? Так. А чому ми їх не бачимо? Що б могло нам допомогти?
  1. Фізкультхвилинка «Інсценізація вірша»

Учениця

Як цікаво все вивчати!
Цей урок неначе гра!
Ще нам хочеться пізнати,
Що то є земна кора?

Учні
Скажемо, щоб всі ви знали,
Раз прийшов для цього строк.
Це породи й мінерали,
Камінь, глина і пісок.
Ті, що всім нам необхідні —
Корисними люди звуть.
Це вугілля, руди мідні,
Нафта, газ, це сіль і ртуть
З руд метали виплавляють,
Сіль у їжу додають.
Дім вугіллям зігрівають,
З каменю міста ростуть.

  1. Робота з бібліобоксами. Перегляд слайдів презентації, який супроводжується розповіддю учителя

   -   А зараз кожна група отримає свій бібліобокс.  Уважно розгляньмо їх вміст і розпочнімо нашу роботу.

(Учні в групах розглядають вміст бібліобоксів)

Перша група (Слайд 15)

  • З цими тваринами ми знайомі з дитинства.Живуть вони у ґрунті, у нас під ногами: ледачі дощові черв'яки, незграбні личинки, верткі стоноги з'являються на світ з розсипаних під лопатою земляних грудок. Скільки цих істот населяє ґрунт і хто вони - друзі чи вороги?
  • Цікаве запитання . Може хтось вже зможе на нього відповісти?
  • Якщо мешканців ґрунту знищити, то він втратить родючість. А якщо ґрунт не родючий, що на ньому виросте? І що ми будемо їсти?
  • Науковцю, першої групи зачитаймо повідомлення.

(Учень 1 групи читає повідомлення)

  1. Біля поверхні живуть кліщі, равлики, слимаки, мокриці, комахи, які не мають спеціальних пристосувань для риття ґрунту.
  2. Глибше освоїлися дощові черв’яки, багатоніжки, личинки комах, які можуть прокладати собі дорогу самі, навіть равлик.
  3. Найбільші жителі ґрунту – кроти, землерийки і сліпаки.
  4. Перегляд відео (Слайд 16)
  • Подивімось відео про це життя.

(Вчитель  коментує відеосюжет)

- Життя в ґрунті не зупиняється навіть вночі. Дощовий черв’як тягне листочок у свою нірку, яка знаходиться глибше його поверхневих ходів Він забурюється передньою частиною, підтягуючи задню. Якщо щільний ґрунт, то пропускає його через себе. В нірці на нього може чатувати небезпека. Поруч риє свій тунель кріт. Хитрий хижак, який заманює черв’яка мускусним ароматом. Вибратися з нірки неможливо, хоча нашому герою пощастило. Не хвилюйтеся він відновиться, а ось багатоніжка приповзла на обід. Сліпак схожий на крота, але він травоїдний. Вовчок теж не загрожує небезпекою. Він активно спушує ґрунт, але дуже ненажерливий і підгризає молоді корені. Інші підземні прожери личинки травневого жука. Зате наш герой дуже корисний, прокладаючи ходи біля коренів він спушує ґрунт і корені отримують органічні речовини.

Перша групо, поставте для всього класу своє запитання.

Запитання від групи

  • Для чого потрібні дощові черв’яки?
  • Перша групо, хто з тварин представляє ваш бібліобоксер?
  • Лаборанте, першої групи поселімо своїх мешканців до нашого макету.

(учень заселяє дощових черв’яків у ґрунт).

Друга група

  • Надаємо слово другій групі.

(Учень 2 групи читає повідомлення)

  • У ґрунті живе багато хижих комах. (Слайд 17)
  1. Це жужелиці та їх личинки, які відіграють чималу роль у винищуванні комах-шкідників.
  2. Багато мурах, що винищують велику кількість шкідливих гусениць. (Слайд 18)
  3. І, нарешті, знамениті мурашині леви, названі так тому, що їх личинки полюють за мурахамими. (Слайд 19)
  • Ті з них, які нападають на культурні рослини або на лісові насадження, вважаються шкідниками, наприклад, травневий жук.

     Запитання від групи

  • Хто такі хижаки?
  • Лаборанте, другої групи поселіть своїх мешканців до нашого макету.

Третя група

- Запитання до всіх груп.

-  Що прикріплено на бібліобоксері у 3 групи? (Акваланг)

-  Чому?

- Згадаймо, що ми потрапили під землю. Чи можемо ми тут дихати? Всім тваринам, щоб жити, необхідно дихати. Для дихання в ґрунті інші умови, ніж у воді або в повітрі.

- А як дихають тварини у  ґрунті?

- Завдяки такій будові тіла в ґрунті  живуть численні тварини, які дихають через шкіру. Якщо їх вийняти з землі, вони швидко гинуть від висихання шкірних покривів.

- А чи зможемо ми рухатися під землею? А що допомагає це робити підземним мешканцям послухаємо 3 групу?

(Учень 1 групи читає повідомлення)

(Слайд 20)

  1. У крота передні лапи перетворені в лопати, якими він розгрібає землю. Коротке, але густе хутро захищає шкіру від контакту з землею. Очі малі й недорозвинені, але в них добрий нюх.
  2. У вовчка передні ноги-шкребки, здатні рихлити навіть дуже сухий ґрунт. (Слайд 21)
  3. У личинок хруща знаряддям розпушування служать верхні щелепи. Личинка вдаряє ними в грудочку і розбиває її на дрібні частинки. (Слайд 22)
  4. Надзвичайно дрібні розміри бактерій, щоб заповнювати крихітні проміжки між частинками ґрунту .
  • Усі ці пристосування створюють настільки комфортні умови, що тварини в ґрунті відчувають себе анітрохи не гірше тих, що живуть в наземно-повітряному середовищі, а, можливо, навіть краще.

Четверта група

- Запитання до всіх груп.

- Що прикріплено на бібліобоксері у четвертої групи?

- Яка ж роль живих організмів в утворенні  ґрунту?

(Учень 4 групи читає повідомлення)

  1. Дрібні тварини — жуки, хробаки, кроти, миші — розпушують ґрунт.
  2. Кроти, ховрашки, миші, хом’яки, мурахи і личинки жуків перемішують нижні шари ґрунту з гумусом.
  3. Так, мурашки, що будують ґрунтові гнізда, викидають на поверхню з глибоких шарів ґрунту більше тонни землі на 1 га.
  4. Ґрунт формується завдяки відмирання живих істот.
  • Недарма Чарльз Дарвін писав, що задовго до того, як людина винайшла плуг, дощові черв'яки навчилися правильно і добре обробляти землю.
  • Ґрунт – найбільший фільтр води на Землі.
  • Ви знаєте що таке фільтр?
  • Частинки ґрунту затримують шкідливі речовини, а мікроогранізми, які мешкають в ґрунті, розкладають їх.

П’ята група

  • SOS. Що це означає?
  • Ознайомте нас , будь ласка, з причинами руйнування ґрунту.

( Учень 5 групи зачитує повідомлення)

  1. Сільськогосподарська діяльність, зокрема орання на крутих схилах
  2. Велику загрозу ґрунтам несуть яри, які руйнують великі площі землі.
  3. Діяльність людини, використання добрив, забруднення повітря та вітри, розростання міст.
  4. Ґрунт, особливо вологий, ущільнюється внаслідок постійного тиску з боку важкої техніки чи худоби і стає непридатним для використання.
  • А кіберполіція знайшла цікавий відеоматеріал про це, перегляньмо його.

    Перегляд  відеоматеріалу (Слайд 23)

    VІІІ. Осмислення учнями нових знань

  • Зараз кожна група отримає зображення із причиною руйнування ґрунту. Скажіть, як цьому запобігти?

(Відповіді дітей)

  • Людина повинна дбайливо ставитися до ґрунтів, оберігаючи їх від забруднення.

     ІХ. Підсумок уроку

  • Поміркуйте, що відбувалося б на Землі, якби зникли ґрунти.
  • Діти, як ви гадаєте, а чи потрібні вам ці знання?
  • Чи був би такий цікавий та змістовний наш урок без комп’ютерної техніки та інтернету?
  • Кіберполіціє, чи були порушення, зауваження?
  • От і закінчився наш урок. Попрощаємося з Ельзиком. Я думаю він задоволений зустріччю.

Ельзик (Слайд 24)

Я щиро вам вдячний і дуже щасливий!
Про вашу планету все буду я вчить.
Земля, наче казка, замріяне диво
Круг Сонця у космосі чорнім летить!


Підготувала: Жмуд Валентина Василівна, учитель початкових класів  Роменської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5, м. Ромни, Сумської області

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram