План-конспект уроку географії у 7 класі “Географічне положення та тектонічна будова Антарктиди”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)


Тема уроку: географічне положення та тектонічна будова Антарктиди

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма проведення: подорож  Антарктидою за допомогою Qr-code

Обладнання та засоби для проведення уроків: підручник, атласи, карта Антарктиди, Qr-code, мобільні телефони.

Компетентності:

Предметні : природничо-математичні, країнознавчі, туристичні, картознавчі, економічні.

Ключові: інформаційні; комунікативні; соціальні; полікультурні; мовленнєві; самоосвіта  та саморозвиток; продуктивна  творча діяльність.

Зміст уроку

 План:

  1. Організаційний момент (емоційний настрій на роботу)
  2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів (створення проблемної ситуації)
  3. Оголошення теми, мети, завдань уроку (Отримання матеріалів та інструкція по виконанню завдань)
  4. Вивчення нового матеріалу (ознайомлення учнів зі своїми Qr-code в якому зашифрований текст до теми уроку )
  5. Презентація – виступи експертів (виступ кожного учня зі своїм Qr-code в якому зашифрований текст до теми уроку )
  6. Закріплення (гра «Вірю не вірю»)
  7. Підсумки уроку. Рефлексія
  8. Домашнє завдання

Цілі уроку

Очікувані результати:

– уміння працювати в команді,

– вміння слухати і чути,

– управління часом,

– презентувати себе та свої роботи,

–  креативно та творчо ставитися  до вивчення матеріалу.

Після цього уроку учні зможуть:

– характеризувати та порівнювати материки різних широт, показувати їх розташування на карті;

– визначати географічне положення Антарктиди;

– характеризувати основні етапи дослідження материка;

– пояснити, чому материк покритий великим шаром зледеніння;

– аналізувати проблеми використання природних багатств;

– будувати логічні міркування;

– виявляти інтерес до вивчення географії.

Метод емоційного налаштування:

Сугестивний метод  «Коло успіху»  Для створення позитивного настрою учні продовжують речення: «Я успішний, тому що…»

Метод мотивації:

«Снігова королева», «Безлюдне царство», «Світовий холодильник», «Край зеслі» – так називають цей материк за те, що він не схожий на всі інші. Давайте здійснимо подорож та з’ясуємо чому саме такі назви отримав материк.

Основна частина

Учні отримують Qr-code (Додаток 1) та зачитують  текст за допомогою мобільних телефонів. Виступають по черзі, в тій послідовності  Qr-code та номер який вони отримали, решта учнів мають коротко записати створюючи конспект уроку.

 

1.       Антарктида – незвичайний материк за своїм розташуванням. ЇЇ називають материком на краю світу.

2.       Площа материка: 14 млн. км²

Населення: тимчасове від 1000 до 4000 осіб

Довжина берегової лінії: 30 тис.км.

Середня висота: 2000 м. – з льодовиковим покривом, 410 м. – без льодовикового покриву

Максимальна висота: Масив Вінсон – 5140м.

3.       Від найближчого материка Південна Америка Антарктиду  відокремлює широка (1000 км.) протока Дрейка.
4.       Антарктида лежить довкола Південного полюса, майже повністю за Південним полярним колом.
5.       Часто буває важко провести межу де закінчується суходіл і починається океан, через потужний льодовиковий покрив. Саме край льодовика утворює берегову лінію.
6.       Антарктида омивається водами Південного океану, до нього входять південні води Тихого, Атлантичного та Індійського океанів.
7.       Окремі ділянки вод океанів, що прилягають до материка, називаються морями. Антарктида має такі окраїнні моря: море Ведделла,  море Росса та Беллінсгаузена.

8.       Температура води взимку –  -2ᵒ … +1ᵒС

Влітку досягає +3ᵒ

Солоність води незначна, через опріснення її льодовиками.

        Вчитель:          Антарктиду було відкрито в ХІХ столітті

9.       Джеймс Кук  в 1772-1775 роках дістався до 50ᵒ пд. ш. та умови не дали можливості дослідити материк.
10.   Федей Белінсгаузен та Михайло Лазарєв в 1819 році відкрили Антарктиду, але не висаджувались на берег (28 січня 1820 рік вважається Днем відкриття Антарктиди).
11.   Рауль Амундсен та Роберт Скотт в 1911 році першими проникли в глиб материка.

12.   Маршрут Р. Амундсена був вибраний на 100 км. коротшим ніж у Р. Скотта. Р. Амундсен на санях разом з собаками та чотирма товаришами досягли Південного полюса 14 грудня 1911 року.

А Р. Скотт досяг полюса на місяць пізніше – 18 січня 1912 року.

13.   З 1957-1958 років розпочалося масове дослідження Антарктиди.
14.   В 1957 – 1958 роках 12 країн світу вирішили спільно вивчати материк та обмінюватися науковими дослідженнями.
15.   Правовий режим Антарктиди регулюється Договором про Антарктиду (1959 рік)

16.    В ньому зафіксовано:

–           Антарктиду можна використовувати виключно в мирних цілях.

–           Вільно організовувати станції та вести спостереження і дослідження.

17.   Нині в Антарктиді налічується більше 40 наукових станцій із 17 країн світу.
18.   На станції «Академік Вернадський» з 1996 року працюють українські вчені.

Вчитель: У дослідженнях рельєфу Антарктиди розглядаються  особливості поверхні крижаного покриву та власне рельєф материка, схований під товщею льодовиків

19.   В основі Антарктиди лежить давня докембрійська Антарктична платформа. Фундамент платформи складається з метаморфічних та магматичних порід. Зверху вкритий осадовим чохлом.
20.   Існує думка, що мільйони років тому в Антарктиді був помірний клімат. Зледеніння почалося 20 млн. років тому.
21.   Антарктида разом із льодовим покривом вища за всі інші материки Землі. Підлідний рельєф материка пов’язаний з будовою земної кори. Він дуже складний, гірські хребти чергуються з рівнинами.
22.   Антарктиду поділяють на Східну – високу та Західну – низьку.
23.   Під дією сил тяжіння по поверхні материка – льодовики рухаються. Їх швидкість становить приблизно 200 м. на рік.
24.   Іноді льодовики сповзають в океан на шельф і утримуючись на плаву утворюють потужні шельфові льодовики. Океан поступово їх руйнує, тому обриси берегової лінії можуть змінюватися.
25.   Підлідним шельфом материка є гори. Межею між Західною і Східною Антарктидою є своєрідне продовження Анд, в Антарктиді вони називаються Трансантарктичними горами.
26.   Єдиним діючим вулканом на материку є вулкан Еребус, у жерлі якого постійно клекоче лава.
27.   У зв’язку з суворими природними умовами, корисні копалини на материку розвідати тяжко.
28.    Вже відомо, що на материку є поклади кам’яного вугілля, руд чорних  та кольорових металів. Корисних копалин близько 150 видів: кам’яне вугілля, нафта, природній газ, залізні руди, хром, золото, уран, нікель та інші. А також прісна вода в замерзлому стані.
29.  . На Землі Королеви Мод знайдено залізні руди, кам’яне вугілля та кришталь. На Землі Королеви Вікторії – кам’яне вугілля, залізні та мідні руди. На Антарктичному півострові – мідні руди, золото та срібло.
30.  Нині міжнародною угодою розвідку і видобуток корисних копалин заборонено до 2041 року.

Закріплення знань

Гра «Вірю не вірю».  Перевіримо наші знання за допомогою гри «Вірю не вірю». Якщо ви вірите то плесніть двічі в долоні, якщо ні то тупніть ногою.

  1. Материк Антарктида за своєю площею більший лише за Австралію? (вірю)
  2. Антарктида омивається водами чотирьох океанів? (не вірю)
  3. Антарктида майже повністю лежить за Південним полярним колом? (вірю)
  4. Антарктиду відкрив Джеймс Кук? (не вірю)
  5. З поміж інших материків Антарктида була відкрита другою? (не вірю)
  6. Поверхня материка складається з двох «поверхів»? (вірю)
  7. Антарктида найнижчий материк на Землі? (не вірю)
  8. Найнижча температура зафіксована саме в Антарктиді? (вірю)
  9. На узбережжі материка тепліше ніж у центрі? (вірю)
  10. В Антарктиді чітко виражені пори року? (не вірю)
  11. Антарктида – пустеля? (вірю)
  12. Постійне населення в Антарктиді відсутнє? (вірю)

Метод рефлексії

Хмара «тегів»,  які учням необхідно доповнити:

  • я вже знаю …
  • було важко …
  • я розумію, що…
  • я вмію…
  • я можу…
  • було цікаво дізнатися, що …
  • мене здивувало …
  • мені захотілося …

Домашнє завдання:

Визначити протяжність материка за меридіаном 90ᵒ зх. д. – 90ᵒ сх. д

Визначити протяжність материка за меридіаном 0ᵒ – 180ᵒд.

Отримані знання і напрацьовані компетенції:

  • Знання про особливості фізико-географічного положення Антарктиди.
  • Знання про дослідження то освоєння материка.
  • Знання про причини зледеніння материка.
  • Знання про корисні копалини Антарктиди.
  • Уміння працювати в команді.
  • Уміння презентувати себе.

Додаток 1


Підготувала:   Овсійчук Олена Анатоліївна, вчитель географії загальноосвітньої школи І-ІІІ ступені №19 міста Житомира

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *