Вправа “Уживання слів у невластивому значенні. Неологізми війни VS Новомова” для використання на уроці української мови у 10 класі є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 9-10 класів.
Авторка: Дегтярьова Галина Анатоліївна, завідувачка кафедри методики навчання мов і літератури, доктор педагогічних наук Комунального вищого навчального закладу “Харківська академія неперервної освіти”.
На уроці «Уживання слів у невластивому значенні. Неологізми війни VS Новомова» буде зосереджена увага на розгляді вживання слів у невластивому значенні, зокрема під час війни з країною-агресоркою. Проаналізовано причини появи воєнних неологізмів та евфемізмів (так званої новомови), уникнення маніпулятивного впливу лексики ЗМІ та наголошення на вдумливому та доречному використанні слів у невластивому значенні.
Мета вправи/заняття:
- учити виокремлювати в лексичному потоці евфемізми;
- з’ясувати, що зумовило появу воєнних неологізмів та евфемізмів (так званої новомови), причини вживання слів у невластивому значенні в ЗМІ та важливості уникнення лексичних маніпуляцій з їхнього боку;
- розвивати в учнів навички роботи в групах, індивідуально;
- розвивати критичне мислення задля ефективної роботи з інформацією (її пошук, аналізу, декодування та інтерпретація) та розпізнавання лексичних маніпуляцій;
- розвивати інформаційну грамотність;
- співставляти словесні та візуальні образи;
- критично оцінювати словесну інформацію;
- розвивати уміння тлумачити мовні одиниці, наводити аргументи, доводити власну точку зору;
- спонукати до вдумливого використання евфемізмів;
- збагачувати лексичний запас.
Переглянути повну роботу можна за посиланням: https://toolbox.medialiteracy.org.ua/toolbox/uzhyvannya-sliv-u-nevlastyvomu-znachenni-neologizmy-vijny-vs-novomova/