Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні теми «Ярослав Стельмах «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, або ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». Відокремлюй факти від фейків та маніпуляцій»

Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні теми «Ярослав Стельмах “Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера”. Відокремлюй факти від фейків та маніпуляцій» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Скабьолкіна Ася Анатоліївна, вчителька української мови та літератури Комунального закладу “Маріупольської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №45 Маріупольської міської ради Донецької області. 

Мета вправи/заняття:

  • Навитися розрізняти правдиві та неправдиві повідомлення.
  • Навчитися протидіяти фейкам та маніпуляціям.
  • Створювати елементи власного медіатексту на основі прочитаного.
  • Розвивати навички критичного мислення (реальне та фантастичне в повісті).
  • Розвинути та застосувати навички з усних презентацій.
  • Розвивати вміння аргументовано, толерантно висловлювати власну думку.
  • Використати аналіз, щоб побачити, що люди можуть по-різному сприймати однакову інформацію.
Короткий опис вправи, анотація: під час виконання вправи передбачено роботу у групах із аналізу художнього твору на наявність фактів, фейків та маніпуляцій. Об’єднавшись у групи, діти на стікерах різних кольорів напишуть факти, фейки та маніпуліції, які знайдуть у творі Ярослава Стельмаха «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, або ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». Кожна група репрезентує свою роботу, обґрунтовуючи власний вибір.
Час необхідний на виконання вправи: 18 хв (опрацювання теоретичного матеріал та відповіді на запитання – 4 хв., робота по групах – 7 хв, репрезентація наробок – 4 хв, рефлексія – 3 хв).

Застосування вправи: використання вправи в рамках вивчення курсу української літератури для учнів 6 класів.

Необхідне обладнання/матеріали: маркери, клей, стікери.

Форма/метод роботи: метод застосування знань на практиці, творчої діяльності, закріплення знань, умінь і навичок. Бесіда, робота в групах.

Детальний опис вправи:

Хід вправи

  1. Опрацювати теоретичний матеріал про факти, фейки, маніпуляції. (підручник «Громадянська освіта» для учнів 10 класу) (4 хв).

Факт означає дійсність, подію, те, що реально відбулося.

Фейк – це підробка, фальшивка, яка розповсюджується спеціально для того, щоб дезінформувати аудиторію.

Маніпуляція – техніка свідомого викривлення інформації заради формування певного погляду, ставлення до певної особи/явища.

2. Чи в житті ми зустрічаємося з фактами, фейками, маніпуляціями? Наведіть приклади із вашого життя.

3. Як ми вже знаємо, літературу називають «дзеркалом життя». Чи можемо ми в літературних творах знайти неправду? Як ми в літературі називаємо неправдиві факти? (художнім вимислом).

4. Ми прочитали твір Ярослав Стельмах «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, або ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». Чи всі події у вторі правдиві?

5. Об’єднайтеся в групи по 4 учні. Впродовж 7 хвилин запишіть до кольорових стікерів окремо факти, фейки та маніпуляції, які ми зустріли у творі.

 

Наприклад

Факти

1.     Хлопці закінчили 5клас.

2.     Діти поїхали до бабусі…

 

 

Фейки

1.     Наявність динозавра в озері…

 

 

Маніпуляції

1.     Умовляння хлопцями матері відпустити їх до бабусі, тому що начебто залишать на другий рік…

 

 

6. Репрезентація роботи груп біля дошки (4 хв).

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: рефлексія (3 хв):

Дати відповіді на запитання:

  • Чи були ви здивовані наявністю маніпуляцій у творі?
  • Як ви почуваєтеся, побачивши, що потрапити під вплив маніпуляцій може кожна людина?
  • Що треба робити, щоб захиститися від фейків та маніпуляцій?
  • Як ви ставитеся до статей, повідомлень, які є неправдивими або намагаються вплинути на вас?

Очікувані результати:

  • Учні навчаться виокремлювати факти, фейки, маніпуляції з медіатексту (літературного твору);
  • Учні опанують основи медіаграмотності;
  • Учні осягнуть важливість та корись співпраці, оволодіватимуть навичками працювати в команді, брати участь у співпраці та прийнятті спільних рішень при роботі в малих групах;
  • Учні розвиватимуть вміння висловлювати свою власну думку.

Використані джерела:

  1. «Громадянська освіта» (інтегрований курс, рівень стандарту). Підручник для учнів 10 класу/ К: Літера ДТД, 2018-225с.
  2. Медіаграмотність: Підручник  для вчителів/  Сінді Шейбе, Фейз Рогоу/  К: Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2017.-319с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.