info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Англійська мова
Застосування: На уроці
Вік/клас: 8 клас
Методи: Групова робота, Дискусія, Мозговий штурм
Теми медіаграмотності: Критичне мислення

Вправа "Who am I following" для використання на уроці англійської мови  у 8 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Ярова Анастасія Олександрівна, вчителька англійської мови КЗ "Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №51 Маріупольської міської ради Донецької області".

Мета вправи/заняття: знання: Учасники й учасниці розуміють, хто такі інфлуенсери та який вплив здійснюють вони на своїх підписників, який зокрема може бути шкідливим. Уміння:Учасники й учасниці розрізняють різні типи інфлуенсерів та можуть розпізнати, у який спосіб був здійснений вплив. Ставлення:Учасники й учасниці усвідомлюють, що своїм контентом вони впливають на людей, навіть не будучи інфлуенсером, що це несе за собою, які переваги і відповідальність. Учасники й учасниці мотивовані створювати контент та робити це за правилами медіаграмотності. 

Короткий опис вправи, анотація: вправа знайомить учасників з самим поняттям – «інфлуенсер», хто ці люди в інформаційному полі, як вони впливають на інших користувачів. Дає навички аналізу контенту, який вони переглядають. Як кожен з нас може впливати на власних послідовників і як якісно створювати контент. Ця вправа одночасно розвиває навички медіа грамотності та комунікативні навички з англійської мови.

Час необхідний на виконання вправи: 30-40 хвилин.

Застосування вправи:

  1. Учасники вправи ознайомлюються з поняттям «інфлуенсер» та його видами у формі презентації від вчителя.
  2. Учасники аналізують свою стрічку у Instagram та визначають за чиїми новинами вони частіше слідкують та роблять скрін сторінки.
  3. Цей скрін вони викладають на віртуальній дошці (наприклад, Padlet)
  4. Групове обговорення питань від вчителя.
  5. У маленьких групах учасники визначають, чи є ці люди (сторінки яких найбільше вони переглядають) інфлуенсерами та до яких типів вони відносяться.
  6. Рефлексія у формі рекомендацій по створенню якісного медіа контенту за правилами медіаграмотності.

Необхідне обладнання/матеріали: доступ до Інтернету, віртуальна дошка (наприклад, Padlet).

Форма/метод роботи: презентація, дискусія, групова робота, мозковий штурм.

Детальний опис вправи:

  1. Greetings and introduction.
  2. Who are the accounts I'm following? Who do I follow on social networks: the users we read most often, the new posts we expect with the greatest impatience and interest? Who are called influencers? Types of influencers, their characteristics. (teacher’s presentation)

Digital influencer is a person who has a large group of supporters and audience, who is able to influence potential buyers of goods or services by promoting or recommending them on social networks. 

 

The main categories by which influencers can be divided:

  • by the number of subscribers
  • for reasons

Kinds of influencers for reasons:

IDOLS are recognizable and popular. They focus on their messages mostly on themselves, intertwining other topics in their messages (for example, political, social or related current affairs).

ACTIVISTS are most often users who are interested in topics such as environmental protection, minority rights or feminism. Their content promotes specific ideas and lifestyles.

EXPERTS are recognized as authorities in a particular field thanks their knowledge or skills. This group includes industry experts, consultants, reviewers, or testers.

ARTISTS focused on creating material with high aesthetic and visual appeal. These are most often Internet users who run different types of photoblogs or Instagram profiles. They deal with various aspects such as travel, nature, people and architecture

LIFESTYLERS people who take part in discussions about lifestyle and leisure. Their content is mainly related to fashion, beauty, health, interior decoration, cooking and traveling.

3. Participants analyze their Instagram pages and determine whose news they follow more often and take a screenshot of the page. They post this screen on a virtual board (for example, Padlet).

4. Group discussion of teacher’s questions:

  • Why did you subscribe to these people?
  • Why are you following their pages?
  • Did you listen to the user you're following? If so, what exactly?
  • Have you changed anything in your life, inspired by this user's post? If so, what exactly?
  • Can these users be called influencers?

5. In small groups, participants determine:

  • Task 1: find out what type of users by the number of subscribers (nano, micro, etc.) are the users listed in Padlet, which they follow.
  • Task 2: find out what type of users are motivated (idols, activists, experts, etc.) by the users they follow.

Очікувані результати: учасники й учасниці  розуміють, хто такі інфлуенсери, розрізняють різнітипи інфлуенсерів.

Розуміють основні причини, чому вони й інші слідкують за вибраними користувачами. Усвідомлюють, що своїм контентом ти впливаєш на людей, навіть не будучи інфлуенсером. Мотивовані створювати контент та робити це за правилами медіаграмотності. Мотивовані своїми постами надихати інших користувачів на добрі справи.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

6. Reflection in the form of recommendations for creating quality media content according to the rules of media literacy.

  • Even with a small number of subscribers, we influence people's opinions and we are constantly under the influence if we are not aware of it. Influenza in the long run can bring benefits - popularity, money and more. The question is how we achieve this - if it is manipulation, distortion of facts, unfounded hype, it is little different from stealing money, fraud. In addition, the low level of media literacy in general affects ourselves - from the territorial integrity of our state to the general level of service. Therefore, it is better for everyone if the content is media literate. Your content is part of a large social media space, and you shape it with your posts. You can support your subscribers in accessing reliable information and create space for sharing and support.

What could be the other way:

  • Be honest - real stories come in handy, even if it's not always a success story, but the difficulties we face; then we want to be followed, because others also recognize themselves.
  • Share real knowledge, explore your topic, develop in it. It is important to check the information.
  • Show your way of development. It becomes interesting to watch how a person develops. You can share what you know, not from the standpoint of experts, if you do not have enough experience, but from the standpoint of a person who is learning and trying to understand the topic.
  • Monitor your reputation, do not use unverified facts.

Використані джерела:

  1. https://influencermarketinghub.com/kols-key-opinion-leader/
  2. https://www.mdpi.com/2071-1050/12/17/7138/pdf

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram