Предмети: Українська література
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 6 клас
Методи: Аналіз медіатекстів
Теми медіаграмотності: Пошук і збір інформації
Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні теми «Урок виразного читання віршів Лесі Українки» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Вяліна Тетяна Вікторівна, вчителька української мови та літератури, заступник директора з навчально-виховної роботи Ямненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені І.О. Мусієнка Великописарівської селищної ради Сумської області.
Мета вправи/заняття: навчити учнів аналізувати відео до віршів Лесі Українки і критично ставитися до власних відео.
Короткий опис вправи, анотація: Учні повинні вдома вивчити напам’ять вірш Лесі Українки «Як дитиною бувало». Записати його на відео та зробити (за бажанням) відео презентацію цього віршу за допомогою відеоредакторів.
Час необхідний на виконання вправи: вправи виконується протягом 20-30 хв., в залежності скільки дітей у класі, але вона потребує підготуватися до неї вдома, а саме вивчити вірш, записати його на відео та змонтувати його.
Застосування вправи: цю вправу можна застосовувати на будь-якому уроці виразного читання.
Необхідне обладнання/матеріали: комп’ютер, інтерактивна дошка або мультимедійне обладнання для демонстрації відео записів.
Форма/метод роботи: можна використати деякі прийоми з практик виразного читання вірші. Прийом показ: показати дітям відео ілюстрацію до твору «Як дитиною бувало». Цей прийом розвине їх уяву і краще сприймання вірша. Прийом зіставлення: на прикладі підготовлених відео учнями та дібраних з інтернету, якщо учні не підготувалися, цей прийом спонукає до обговорення і вибору правильної інтонації, запобігає помилкам. Бесіда: сприяє розумінню змісту твору, визначенню позиції автора, підбору правильної інтонації. Також використовуємо аналіз досягнень і недоліків у техніці мовлення, емоційно-образній виразності, зауваження повинні бути конкретними та доброзичливі. Підключаємо для оцінювання весь клас вислуховуємо їх зауваження та пропозиції до читачів вірша.
Детальний опис вправи: Учням додому дається завдання вивчити напам’ять вірш Лесі Українки «Як дитиною бувало» та записати його на відео. Відео можна обробити у будь-якому онлайн відеоредакторі, бажано заздалегідь дати дітям посилання на найпростіші у використанні, якщо раніше вони не працювали з ним. Заздалегідь ознайомити учнів з критеріями оцінювання домашньої роботи. Це обов’язково повинні бути стандартні критерії читання віршів на пам’ять. Додаткові умови у оформленні відео. Це за бажанням вчителя, бо потрібно враховувати здібності учнів з роботою учнів з відеоредактором. Після перегляду кожного відео вчитель разом з класом повинен оцінювати відео роботу кожного учня, спираючись на вищезазначені критерії. Так як це урок виразного читання, а не відеоробіт. При аналізі домашніх робіт вчитель також повинен пояснити учням критерії оцінювання відеовиступів, особливо якщо це віршовані відео виступи.
- Звернути увагу на те, як саме учень тримається у кадрі: вільно чи скуто, стоїть по струнці чи використовує жести у своєму виступі. Пояснити, що люди, які почуваються легко та впевнено в кадрі викликають до себе довіру та бажання слухати. Познайомити їх з правилами публічного виступу.
- Зосередити увагу на тому, що зовнішній вигляд читача також дуже важливий для відео. Адже своїм одягом та зовнішнім виглядом можна передати ставлення читця до вірша чи передати, якийсь підтекст чи смислове навантаження твору. Все це можна зробити через фронтальне опитування:
- Які рівні сприйняття ви знаєте? (Візуальний, звуковий, смисловий)
- Який з цих рівнів найбільший? (Візуальний 60%. Те що бачить його глядач це 60% відсотків зі ста у реальності, яку він сам для нього створюєш. Наголосити учням на тому, що ще до моменту як вони привітаєшся його глядач вже сформував собі на 60% свою думку про нього.)
- Над чим потрібно працювати перед публічним виступом?(Над тим як вони рухаються, над своєю поставою, над своїм поглядом потрібно тренуватися вдома перед дзеркалом готуючись до публічного виступу.)
- Як авдиторія, перед якою ти виступаєш, може вплинути на вибір твого одягу? (Пояснити учням, що саме за одягом люди дуже часто визначають свій або чужий. Кожному потрібно аналізувати одяг тих, до кого ви йдете на зустріч або тих, хто перед ними виступає. Якщо одягнутися так як ваша авдиторія, одразу перейдеш в категорію свій, а щойно ти станеш своїм, одразу отримаєш довіру. Наголосити на тому, що якщо ви не знаєте вподобання ваших глядачів, то найкращий вибір це класика, тобто класичний костюм. А якщо вони хочуть виділитися, то краще застосувати, якийсь один яскравий аксесуар. Їхнє завдання підібрати такий одяг, який, як мінімум, не відволікатиме глядачів від їхнього виступу. Якщо мати занадто яскравий аксесуар, то їх авдиторія просто перші кілька хвилин просто не чутиме їх. Важливо знайти гармонічне поєднання класичного одягу та своєї індивідуальності.)
- Як ви вважаєте колір одягу важливий? Якщо так то чому? (Давайте з вами розберем основний спектр кольорів за їх психологічним навантаженням: Червоний – збудливий, гарячий, асоціюється з агресією і небезпекою. Червоним легко привернути увагу до будь-якої реклами. Зелений – природний, заспокійливий і розслабляючий колір, символізує твердість і стійкість. Жовтий символізує мінливість і внутрішню свободу. Жовтий стимулює роботу мозку і нервової системи. Жовтий – це радість, теплота і віра в найкраще. Фіолетовий. Спроба поєднати протилежності: червоний і синій. Той, хто вибирає фіолетовий, бажає, щоб усі його думки і мрії стали реальністю. При тім, фіолетовий – небезпечний колір. Він тисне на психіку, викликає апатію, хоча й підвищує низьку самооцінку. Помаранчевий позначає дію та ентузіазм. Спонукає йти вперед, допомагає звільнитися від нав’язливих страхів і зміцнює морально. Помаранчевим кольором лікують психічні зриви і депресії. Якщо у вас поганий настрій, подивіться на що-небудь оранжеве. Синій. Спокій і задоволення. Знижує частоту пульсу та дихання, кров’яний тиск, налаштовує організм на ощадливий режим і відпочинок. Блакитний. Ясність і прямота. Асоціюється з інтелектуальною діяльністю, спокійними роздумами. Якщо ви хочете мотивувати співробітників до ефективної роботи, пофарбуйте стіни в блакитний. Рожевий. Романтичність, доброта. Викликає почуття комфорту, позбавляє від нав’язливих думок. Але рожевому властива надмірна чутливість. Коричневий. Інерція і безпека. Імпульсивна життєва сила червоного в коричневому затемнена, пригашена, заспокоєна. Вибір цього кольору означає підвищену потребу у відпочинку та затишку. Сірий – це нейтральний колір. Рідко зустрінеш того, хто любив би сірий, і так само рідко зустрінеш того, хто не переносить сірий. Чорний – це авторитетність. Якщо ми бачимо чоловіка чи жінку в чорному, або ж просто чорну машину, то підсвідомо вони для нас стають вагомішими. Напевно, тому лімузини багатих і заможних панів зазвичай чорного кольору, як і їхній одяг. Чорний колір позначає не тільки авторитетність і вагомість, але й агресивність.)
- З усіх розглянутих кольорів, як ви думаєте, який має найбільший вплив на авдиторію?(Синій колір)
- Знаєте чому більшість політики, йдучи на виступ, обирають темно-синій костюм, а не чорний або сірий? І чому у більшості поліцейських колір форми темно-синій? (Все дуже просто, згідно із дослідженнями людина одягнена в темно-сині кольори викликає найбільшу довіру. У сиву давнину синій колір був дуже дорогий: художники, які писали синьою фарбою, або люди, які носили синій одяг відносилися до вищої касти).
- Чи має значення правильно підібраний одяг по кольорам? (Правильно підібраний колір по кольорам зробить твій вигляд дорожчим, а це значить піднімить рівень довіри до тебе).
- Яке значення має фон, на якому ти виступаєш? (У публічному виступі важливим є не лише те, як з тобою поєднується одяг, а й те, як твій одяг поєднується з фоном та декораціями. Головне завдання промовця підібрати одяг в контрастних кольорах до фону, щоб одяг, а відповідно і сам виступаючий, не зливався із тлом, на якому той виступає)
- Звернути увагу на важливість зорового контакту між виступаючим та аудиторією. Якщо аудиторія велика, то бажано підтримувати зоровий контакт 3-4 сек. з одним глядачем. Зоровий контакт дуже важливий у виступі, він дає можливість глядачеві відчути себе важливим та потрібним, відчути свою приналежність до обговорюваного.
- Наголосити на тому, що відеоефекти та відеопереходи мають велике значення на сприйняття та зацікавленість вашою роботою глядача. Розібрати ті відеоефекти, які використали учні, якщо ж таких немає, то підібрати наглядне відео з прикладами таких ефектів (приклад відео за покликанням https://cutt.ly/txQAy3E)
Очікувані результати: Учні критично навчяться оцінювати не тільки свої публічні виступи, а й своїх однокласників. Наловчаться будувати для себе комфортні умови для виступу, почнуть відчувати впевненість в собі. Привчаться розрізняти засоби впливу з будь-якого відеоряду. Підберуть для себе у майбутньому всі можливі відеоефекти та відеопереходи для власних відео.
- Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: учні висловлюються одним реченням, обираючи початок фразиіз рефлексивного екрана на дошці:
- Сьогодні я дізнався…
- Було цікаво…
- Було складно…
- Я зрозумів, що…
- Тепер я зможу…
- Я навчився…
- У мене вийшло …
- Я зміг…
Використані джерела:
- Методичні рекомендації щодо навчання виразного читання http://svitlit.ippo.kubg.edu.ua/?p=27
- Критерії - Читання віршів напам’ять https://mm-ukr.ucoz.ua/publ/ukrajinska_literatura/kriteriji_ocinjuvannja/2_chitannja_virshiv_napam_jat/4-1-0-2
- Голосно, чітко, вільно: вчимося говорити й жестикулювати https://studway.com.ua/vchimosya-govoriti/
- Як сподобатись, як нас бачать інші люди: візуальний рівень сприйняття / Риторика онлайн https://www.youtube.com/watch?v=J0L1NHdrZdg&ab_channel=%D0%9C%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B8%D0%BC%D0%9F%D1%80%D1%83%D0%B4%D0%B5%D1%83%D1%81
- Значення кольорів https://procikave.com/znachennya-koloriv
- Топ 5 переходов в видео https://www.youtube.com/watch?v=uRXEylie9Fk&ab_channel=BLOGMAYSTER