info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Географія
Застосування: На уроці
Вік/клас: 8 клас
Методи: Групова робота, Декодування, Дискусія, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Пошук і збір інформації, Стереотипи

Вправа "Чи всі ми рівні?" для використання на уроці географії у 8 класі є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Автор: Горобець Артем Якович, вчитель географії Одрадівського ліцею Новотроїцької селищної ради Херсонської області. 

Член журі Руслан Шаламов, кандидат біологічних наук, заслужений вчитель України так прокоментував цю роботу: "Це унікальна і надважлива робота про корінні народи і національні меншини, які живуть в Україні. Той час, в який ми живемо змінює акценти, і робить такі вправи ще більш актуальними: нам доведеться і далі розбудовувати нашу державу і з повагою ставитися до всіх громадян України. Під час роботи з цією вправою діти вчаться не лише читати тексти, а й висловлювати думки, що є метанавчальними цілями. З іншого боку, вправа є зразком інтеграції  громадянської освіти, географії і медіаосвіти. Наголошу на дуже вдалому описі автором, який детально зазначає як, де і в яких варіаціях можна її застовувати".

"Критично мисляча людина – це майбутнє будь-якої держави. Задум вправи з’явився саме завдяки тренінгу OBCE щодо  прав людини, саме там я захопився  впровадженням освіти з прав людини і вирішив інтегрувати в географічну освіту. Освіта з прав людини – це наш дороговказ в правову державу. Якщо учнівство буде знати, відстоювати та популяризувати права людини, то наша держава буде просто на горі, і за нею буде майбутнє в європейському просторі" – розповідає Артем Горобець

Мета вправи/заняття: впроваджувати освіту з прав людини у викладанні географії на прикладі аналізу порушення прав ромської національної меншини.

Короткий опис вправи, анотація:

Права людини є, мабуть, найважливішим поняттям за умов глобалізації, яке формує шанобливе ставлення до різноманіття світу.

Вправа фокусує на впровадженні освіти з прав людини на заняттях із географії засобами декодування листа дитини ромської національної меншини, ознайомлення з Загальною декларацією прав людини, з’ясування порушення прав ромів і ромок, побудови власної стратегії поведінки до різних національних та етнічних меншин.

Дієвість вправи можна перевірити лише провівши її. Тож гайда! 

Час необхідний на виконання вправи: 25-30 хвилин.

Застосування вправи: вправу варто застосовувати під час вивчення розділу  «Населення України та світу» після опрацювання теми «Національний склад населення України. Національні меншини та етнічні групи».

Необхідне обладнання/матеріали: цифрові пристрої здобувачів і здобувачок освіти з доступом до Інтернет-мережі (телефони, планшети, ноутбук тощо); мультимедійна дошка; лист дитини; Загальна декларація прав людини (скорочений варіант); зошити; ручки; мішечок із геометричними фігурами.

Форма/метод роботи: робота в групах; аналіз листа дитини ромської національності та Загальної декларації прав людини; обговорення; робота на дошці Padlet та в Google Classroom; проведення рефлексії.

Детальний опис вправи:

Діти, я вчора отримав на електронну скриньку листа. Пропоную вам ознайомитися з його змістом (додаток А). Оскільки ми знаємо, що результату краще досягати разом, вам варто об’єднатися в групи (кількість груп залежить від чисельності здобувачів і здобувачок освіти в аудиторії). Для цього дістаньте з мішечка геометричні фігури. Діти з однаковими фігурами утворюють групу.

Діти об’єднуються в групи.

Нагадую, що доцільно обрати капітана групи, який буде організовувати вашу роботу. Зверніть увагу, що в різних обговореннях мають брати участь інші учасники та учасниці групи.

Для опрацювання листа, який розміщено у вашому класі на сервісі Google Classroom з темою сьогоднішнього заняття, маєте 5 хвилин.

Діти ознайомлюються зі змістом листа.

Отже, скажіть, будь ласка, про що цей лист?

Відповіді дітей.

Хто автор листа?

Відповіді дітей.

Кому цей лист адресований? Лише мені?

Відповіді дітей.

Яка мета листа?

Відповіді дітей.

Які емоції у вас викликали слова дитини?

Відповіді дітей.

Які ваші дії можуть бути у відповідь на такого роду лист?

Відповіді дітей.

Лист дитини є фактом чи судженням?

Відповіді дітей (лист дитини – факт).

Чому цей лист є фактом?

Відповіді дітей (автор наводить аргументи своїх висловлювань).

Однозначно! Зміст листа є фактом, оскільки дитина доводить свою позицію.

А що це за група «Х»?

Відповіді дітей (певна національність/національна меншина).

Таке ставлення може бути лише до національної меншини? Чи й до етнічної меншини?

Відповіді дітей (і до етнічної меншини також).

Давайте згадаємо, що таке національна меншина.

Відповіді дітей (національна меншина – представники/-ці націй, що мають свої історичні землі за межами України).

А що таке етнічна меншина?

Відповіді дітей (етнічна меншина – група людей, історична батьківщина яких розташована в сучасних кордонах України).

Що спільного між національною та етнічною меншиною?

Відповіді дітей (це група людей, яка проживає на території України).

Чим відрізняються ці два поняття?

Відповіді дітей (розташуванням історичної батьківщини представників/-ць певної національної чи етнічної меншини).

До якої ж саме національної меншини належить група «Х»?

Відповіді дітей (це роми).

Роми – це точно національна меншина для України? Чи це все ж таки етнічна меншина?

Відповіді дітей (роми – це національна меншина для України).

Поясніть нам, чому роми – це національна меншина?

Відповіді дітей (історична батьківщина ромів розташована за межами України).

Молодці! Саме так, роми/ромки є національною меншиною для України.

Скажіть, будь ласка, такого роду ситуація можлива лише з ромами чи з будь-якою іншою меншиною?

Відповіді дітей (з будь-якою іншою меншиною).

Дійсно, всі приклади в листі є типовими переживаннями людей з якоїсь меншини, які проживають у багатьох країнах світу.

Коли ви читали листа, у вас виникала думка про порушення чогось у ромів/-ок? Що в них обмежують?

Відповіді дітей (так, ми подумали про порушення їх прав).

Саме так! У представників/-ць національної меншини було порушено їх права!

Діти, а як ви розумієте, що таке права людини?

Відповіді дітей.

Дійсно, права людини – це комплекс свобод і можливостей, які дані людині від народження!

Права людини однакові для всіх людей у світі чи ні?

Відповіді дітей.

Звичайно, права людини є універсальними: вони однакові для всіх людей в усіх країнах світу!

Наведіть, будь ласка, приклади прав людини.

Відповіді дітей.

Пропоную вам з’ясувати, про які ж саме порушення прав людини писала дитина в листі. Для цього за покликанням, яке розміщене у вашому класі на сервісі Google Classroom з темою сьогоднішнього заняття, ви перейдете на дошку Padlet. На ній знаходиться скорочений варіант основного міжнародного документа з прав людини – Загальна декларація прав людини (додаток Б), яка була прийнята в 1948 році.

Ваше завдання – виявити приклади порушення статей Загальної декларації прав людини, які наведені в листі дитини. Для цього варто об’єднатися в мікрогрупи в межах групи (капітан вам у цьому допоможе) та розподілити статті між учасниками та учасницями. Доцільно, щоб у когось із мікрогрупи був відкритий лист, а в інших дошка Padlet із Загальною декларацією прав людини.

Приклади виявлених порушень прав людини у листі, назви статей із Декларації, ви записуєте на дошці Padlet. Але фіксуйте їх лише після обговорення в групі з усіма учасниками та учасницями. Варто виділити записи своєї групи. Для аналізу маєте 7 хвилин.

Робота груп.

Прошу всі групи звернути увагу на екран мультимедійної дошки, де зображено результати вашої роботи (виведено дошку Padlet з записами учасників та учасниць груп). Перегляньте записи інших груп.

Аналіз результатів роботи.

Чи бачите ви спільні права, які були порушені в ромів/-ок? Назвіть їх.

Відповіді дітей.

А чи є в когось права, які відсутні в інших? Назвіть їх.

Відповіді дітей.

Додаток А

Лист для опрацювання [2]

Я – дитина з групи «Х». У школі мене скерували у спеціальний клас для дітей з вадами розвитку. Нам не дозволяють вчитися в «нормальних» класах. Наді мною часто знущаються інші діти, тому що я – група «Х», як і мої друзі. Вчителі нічого з цим не роблять. Деякі вчителі навіть дражнять нас. Їх ніколи не карають. Я знаю, що всі діти з групи «Х» були скеровані у школи для дітей з вадами в розвитку.

Люди не хочуть, щоб ми серед них були. Вони навіть не знають нас, вони просто кричать на нас або б’ють через те, хто ми є, або через те, ким вони нас вважають. Але ми діти, як і вони. І як ми повинні себе поводити, якщо хтось кричить на нас або б’є нас? Ми маємо їх за це любити?

Якщо ми йдемо в поліцію, вони ніколи нас не слухають. Вони кажуть нам, що це, мабуть, була наша помилка, тому що проблеми завжди створюємо ми. Звідки їм знати? Я думаю, що таке мають вирішувати суди. Поліція зупиняє нас на вулиці весь час і без жодної причини. Вони кажуть нам, що думають, що ми щось вкрали і вони повинні нас обшукати. Іноді мене зупиняють по шість разів на тиждень, але я ніколи не крав. Я чув від людей з моєї громади, які вже були у в’язниці, що їх били. Чому не покарані ті, хто б’є інших? Навіть тюремні службовці покликані дотримуватися закону.

На телебаченні та в Інтернеті люди просто кажуть про нас що завгодно. Мені набридло бачити на сайтах групи, де говорять про нас, що ми брудні, дурні або набагато гірші речі. Вони кажуть нам, що ми повинні їхати з країни додому, і працювати там, як і всі інші. Мій тато хотів би мати роботу. Ніхто не буде наймати його, тому що він – група «Х».

Як ми повинні жити? Як ми маємо себе почувати, коли всі говорять про нас гидоти, навіть якщо вони нас не знають? Важко. Іноді я не хочу виходити на вулицю, тому що боюся, що на мене можуть накричати чи побити.

Додаток Б

Загальна декларація прав людини (стислий виклад) [3]

Поради до організації вправи:

Ви ознайомилися з авторським форматом вправи. Звісно, виходячи з можливостей закладу освіти, де Ви працюєте та, враховуючи забезпеченість цифровими ресурсами дітей, Ви легко можете адаптувати окремі елементи вправи:

  • якщо в дітей немає змоги аналізувати лист у Google Classroom, то варто його роздрукувати на кожну групу. Загальну декларацію прав людини можна вивести на мультимедійний екран або також роздрукувати на кожну групу;
  • роботу на дошці Padlet можна замінити будь-яким іншим ресурсом чи навіть фліпчартом;
  • якщо в класі є діти ромської чи будь-якої іншої меншини, то варто попередити їх заздалегідь про зміст вправи та за необхідності запропонувати підтримку;
  • радимо ознайомитися з Кампанією «Dosta». Це кампанія з підвищення обізнаності, яка спрямована на зближення не-ромів з ромами. Слово «Dosta» ромською мовою означає «досить». Ви можете знайти інформацію про кампанію на http://dosta.org.

Давайте разом впроваджувати освіту з прав людини у викладанні географії!

Очікувані результати:

Після вправи здобувачі та здобувачки освіти:

  • Знають: поняття «національна меншина», «етнічна меншина», «права людини»; роми є національною меншиною для України; приклади прав із Загальної декларації прав людини;
  • Розуміють: різницю між національною та етнічною меншиною; чому роми є національною меншиною для України; що права людини однакові для всіх; значення дотримання прав людини;
  • Вміють: декодувати інформацію про ромську національну меншину; аналізувати Загальну декларацію прав людини; використовувати цифрові ресурси (Google Classroom, дошка Padlet); критично оцінювати інформацію про права людини та ромів/-ок; порівнювати, робити висновки, комунікувати та взаємодіяти з іншими; пов’язувати права з Загальної декларації прав людини з реальними випадками образ і приниження; виявляти маніпулятивні технології проти ромів/-ок в Інтернет-мережі та протидіяти їм; установлювати відмінність фактів від суджень.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Чи вразила вас кількість різних образ, порушень прав яких зазвичай зазнають роми?

Відповіді дітей.

Як ви вважаєте, чи трапляються в Україні такі образи щодо ромів і ромок?

Відповіді дітей.

  • Чи чули ви коли-небудь або були свідком будь-яких прикладів образ проти ромів/-ок? Чи бачили ви що-небудь в Інтернеті?

Відповіді дітей.

  • Уявіть, що ви натрапили на неприємний коментар про ромів/-ок на чиїйсь сторінці у соціальній мережі: що б ви зробили? Як ви думаєте, чи буде мати значення факт, що люди почнуть заперечувати такі коментарі або розміщувати позитивні історії замість цього?

Відповіді дітей.

  • Що ви думаєте про коментар дитини, що злочинці є в кожній громаді, але ж через це ми не кажемо, що всі в цій громаді є злочинцями? Чому ми говоримо про «всіх ромів/-ок», якщо ми не знаємо їх усіх?

Відповіді дітей.

  • Як ви думаєте, як би ви себе почували, якби вас постійно ображали? Як би ви могли себе поводити?

Відповіді дітей.

Пам’ятаймо, що ми всі різні: за національністю, расою, релігією, статтю ... Але ми всі рівні! Ми всі варті дотримання наших людських прав! Отже, давайте з цим і йти пожиттю!

Використані джерела:

  1. Географія : підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів / С. Кобернік, Р. Коваленко. Київ : Літера ЛТД, 2016. 304 с.
  2. Закладинки – посібник з протидії мові ненависті онлайн через освіту з прав людини. Переглянуте видання / Е. Кін, М. Георгеску. Council of Europe, 2016. 212 с.
  3. Компас. Посібник із прав людини за участю молоді. Друге видання. Харків: Вид-во «Право», 2020. 490 с.
magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram