info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Основи здоров’я
Застосування: На уроці
Вік/клас: 5 клас
Методи: Групова робота, Ігрова діяльність
Теми медіаграмотності: Інфобезпека, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа)

Вправа для використання на уроці основ здоров’я у 5 класі при вивченні теми «Повага до себе та інших: почуття та емоції» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Гребеніченко Юлія Михайлівна, методист відділу моніторингу якості освіти, викладач кафедри природничо-математичної освіти і технологій Комунального навчального закладу Київської обласної ради “Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів”. 

Мета вправи/заняття: розвиток емоційного інтелекту, навичок критичного мислення, медіаграмотності, здатності протидіяти недостовірній інформації. 

Короткий опис вправи, анотація: вправа «Медіа-емоції, вчимося розрізняти» розроблена для учнів 5 класу в межах вивчення Розділу. «Психічна й духовна складові здоров’я» предмета «Основи здоров’я» та зорієнтована на формування медіаграмотності, розвитку емоційного інтелекту  у здобувачів освіти, як ключових навичок в освітньому процесі нової української школи.

Час необхідний на виконання вправи: 30 хв.

Застосування вправи: вправу можна застосувати під час закріплення отриманих знань учнями.

Необхідне обладнання/матеріали: роздруківки інформаційних текстових матеріалів, картки «Емоції» «Почуття», роздруківка «Колесо емоцій», чисті аркуші паперу, ручки, гаджети, доступ до мережі «Інтернет».

Форма/метод роботи: робота в групах, ігрова навчальна діяльність.

Детальний опис вправи: педагог-фасилітатор пропонує учням розподілитися на 4 робочі групи, кожна з яких отримує набір карток «Емоції та почуття», роздруківку «Колесо емоцій» та інформаційні тексти (новина, стаття, пост з соціальної мережі, тощо). Педагог-фасилітатор пропонує учням прочитати текст й обрати разом ті картки емоцій, які виникли після прочитаного матеріалу. Учні упродовж 8-10 хвилин працюють з текстом та визначають емоції за колесом емоцій, підбирають відповідні картки, вони домовляються між собою, хто буде презентувати роботу групи. Педагог-фасилітатор запрошує групи по черзі висловити власні думки та обговорити емоції, які виникли у процесі читання інформації (8-10 хв). Коли всі групи висловилися, педагог-фасилітатор пропонує перевірити інформацію на достовірність, пошукавши її в мережі Інтернет та довести правдивість чи фейковість отриманих текстів. Учні перевіряють тексти (5 хв), та по черзі висловлюються, пояснюючи як встановили чи спростували правдивість інформації (5 хв).

Очікувані результати: у результаті проведення вправи «Медіа-емоції, вчимося розрізняти» учні вчаться працювати самостійно, комунікувати між собою, знаходити правильні рішення, розрізняти правдивість інформації, критично мислити.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: педагог-фасилітатор ставить запитання учням: «Яким чином розрізняти емоції, власні та інших людей?», «Як відрізнити правдиву інформацію від неправдивої?», всі разом формують найоптимальніші відповіді.

Використані джерела«Колесо емоцій» матеріал онлайн-курсу з медіаграмотності Very Verified, картки емоції матеріали сайту PECS IN UA: http://pecs.in.ua/kartochki-pecs-skachat/kartochki-emotsii/  інформаційні ресурси мережі Інтернет (тексти додаються).   

Текст 1

Аdidas випустив нові кросівки – вони з океанічних пластикових відходів і піддаються переробці.

Колекція взуття FUTURECRAFT LOOP – це спільний продукт Аdidas та екологічної компанії Parley for the Oceans. Особливість нових кросівок в тому, що їх виготовили із пластикових відходів, знайдених на пляжах і островах в океані. І це перше взуття від Аdidas, яке можна повністю переробити.

«Що відбувається з вашим взуттям після того, як ви його носили? Ви його викидаєте, тому що немає іншого виходу. Є лише полігони та сміттєзвалища, і в кінцевому підсумку атмосфера задихається від надлишкового вуглецю, а океани забруднені пластиковими відходами», – розповів Ерік Лідтке, член правління Аdidas. У 2019 році компанія планує створити 11 мільйонів пар взуття.

Текст 2

COVID-19 можна підхопити через 5G.

Також була думка, що 5G послаблює імунітет, і це робить людину вразливою до коронавірусу, що насправді не так. Через страх перед 5G люди, зокрема у Великій Британії, підпалювали вишки.

Вважається, що почалася ця теорія у Великій Британії приблизно на початку березня. Тоді британський уряд не вводив карантин, а кількість хворих коронавірусною хворобою стрімко зростала.

Лише у Сполученому Королівстві було зафіксовано понад 50 підпалів вишок, які забезпечують 5G-зв’язок, зокрема — і для шпиталів, де лікують людей із COVID-19. Одна з тамтешніх компаній навіть продавала під виглядом «пристрою для захисту від 5G» звичайну флешку. Так, в Україні зареєстрували петицію до президента з вимогою припинити впровадження 5G через шкоду для здоров’я.

Текст 3

Ілон Маск розповів, коли людина полетить на Марс

Засновник компаній SpaceX та Tesla Ілон Маск назвав орієнтовні терміни першої космічної місії на Марс за участі астронавтів. За його словами, за сприятливих обставин люди зможуть досягти Червоної планети вже за 4 роки. Про це бізнесмен розповів під час церемонії вручення премії Аксель-Шпрінгер у Берліні. “З високою часткою ймовірності, я думаю, протягом шести років. Якщо нам пощастить, то, може, і за чотири роки”, – сказав він. Як пояснив Маск, завдяки особливостям орбіти кожні 26 місяців Земля та Марс розташовуються найближче одне до одного. Минулого разу таке сталося влітку 2020 року, тож наступна можливість буде орієнтовно за 2 роки. При цьому бізнесмен додав, що безпілотна місія має вирушити до Марсу у найближчі 2 роки. Ілон Маск розповів, що перші поселенці на Марсі житимуть в будинках, схожих на скляні куполи. Ілон Маск планує до 2050 року відправити на Марс мільйон людей. Для цього його компанія SpaceX будуватиме по сто кораблів Starship на рік.

Текст 4

Юний вундеркінд з Москви, яких ще світ не бачив

Іван Кочергін хлопчик з Москви  виграв на всесвітній олімпіаді по фізиці, обійшовши суперників з 90 країн зазначив відомий освітній експерт. Про це не написало ні одне ЗМІ. В мережі Facebook  пост про Івана підтримали 300 000 користувачів, зробивши репости цієї новини на своїх сторінках. Тепер хлопець став справжньою зіркою у свої 12 років. У своєму інтерв”ю він повідомив пресі, що це не остання його перемога світового масштабу.

 Картки «Емоції»

Картки «Почуття» (російською мовою, можна накласти заливку у WORD і написати українською)

magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram