Вправа "Тісто – душа Української кухні для використання на уроках технології і трудового навчання у 9-11 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Махінько Ольга, вчителька технології та трудового навчання Середньої загальноосвітньої школи №77 м. Львова з поглибленим вивченням економіки та управлінської діяльності з українською мовою навчання.
Короткий опис вправи, анотація:
Впровадження STEM-освіти на уроках технологій відбувається в умовах міждисциплінарної інтеграції, використовуючи проєктну технологію навчання, основою якої є обґрунтування та створення творчого проєкту. В свою чергу, для того, щоб створювати такі творчі проєкти з використанням STEM-освіти, необхідно:
Визначити проблему та об’єкт проєктування, над якими будуть працювати учень та вчитель технологій (можливе використання пошукових сайтів, інтернет-джерел¸ цікаві новинки в області науки, техніки та технологій).
Опитати однокласників щодо їхніх поглядів на обрану проблему (створити опитувальник на онлайн-ресурсах, де кожний бажаючий може відповісти на декілька запитань щодо майбутнього обраного проєкту, проблеми). Проблема має межувати не тільки з технологіями, а й іншими дисциплінами.
Згенерувати ідеї учнів та запропонувати працювати над проблемою самостійно чи в команді (використовувати, наприклад, соціальні мережі, де учні можуть спілкуватися один з одним та вчителем).
Створити дизайн обраного виробу (використовувати знання з математики, креслення, образотворчого мистецтва).
Виготовити модель виробу (фактичне створення виробу, при цьому використовуються знання з техніки, технологій, креслення та інших предметів.)
Отримати відгук про створений виріб.
Презентувати проєкт (знання з інформатики – вміння користуватися мультимедіа та персональним комп’ютером)
Таким чином, використання STEM-освіти на уроках технологій може:
стимулювати пізнавальний інтерес школярів до інших предметів;
допомогти працювати, використовуючи хмарні технології навчання та персональний комп’ютер, як один із засобів сучасного навчання;
робити уроки технології та трудового навчання більш різноманітнішими та цікавими, адже можна застосувати наочність, графічну анімацію, музичний супровід та відеоматеріали;
використовувати різні електронні ресурси (пошукові системи, хмарні бібліотеки, інтернет ресурси), що значно підвищить розвиток необхідних компетентностей, інформаційну наприклад, уміння спілкуватися державною мовою і т.д.);
перетворювати освітній процес на більш творчий процес з елементами технічної та підприємницької діяльності.
Вправа для учнів 9 -11 класів. Вправа для використання на уроці трудового навчання та технології при роботі над проектами «Страви української кухні», «Обрядові страви України», «Україна гастрономічна». На уроці під час вивчення теми «Вибір та обґрунтування проєкту» використані відеороліки, матеріали з Інтернет-ресурсів, які дають змогу привернути увагу на необхідність відродження, збереження та популяризацію своїх національних традицій.
Мета вправи/заняття:
організувати навчальну діяльність з формування вміння працювати з інформацією із застосуванням цифрових технологій (користуватися QR кодом), практичного застосування знань, умінь і навичок;
вчити знаходити оптимальні способи досягнення поставленої мети, оцінювати отримані результати, корегувати вміння організувати свою діяльність, співпрацювати з іншими учнями;
удосконалювати навички інфомедійної грамотності;
розвивати логічне й критичне мислення учнів;
сприяти розвиткові творчих здібностей учнів, бажанню зберігати родинні традиції, не забувати своєї національної культури, збільшувати інтерес до української автентичності - народної та культурної спадщини України.
виховувати глибокі почуття любові до батьків, пошани до людей праці, гордості за майстерність родичів, близьких;
популяризація та відродження Українських гастрономічних уподобань
Необхідне обладнання/матеріали:
Мультимедійне обладнання, смартфони, підключення до мережі Інтернет, роздруковані картки для самостійної роботи з QR кодом
Детальний опис вправи/уроку:
Підготовчій етап
При виконання вправи застосовується технологія перевернутого навчання.
Перевернутий клас (навчання) (англ. flipped classroom) — принцип навчання, за яким основне засвоєння нового матеріалу учнями відбувається вдома, а час аудиторної роботи виділяється на виконання завдань, вправ, проведення лабораторних і практичних досліджень, індивідуальні консультації вчителя тощо. Принцип був запропонований у 2007 році учням Вудландської школи в штаті Колорадо (США) двома вчителями природничих наук — Джонатаном Бергманом та Аароном Самсом. Вони почали створювати короткі відеоподкасти з матеріалами лекцій, які учні мали переглядати вдома. Уроки ж присвячувались лабораторним роботам, а також відповідям на питання від учнів.
Переваги методу
Учень отримує знання тоді, коли йому зручно, а не тільки за умови появи на уроці. Це може бути і відео, завантажене на смартфон чи планшет, аудіолекція, завантажена на плеєр.
Учень засвоює матеріал у своєму темпі, може подивитися відео або прослухати аудіо стільки, скільки вважає за потрібне, зробити паузу для конспекту або простого сприйняття нової інформації.
Формат індивідуальних консультацій з учителем допомагає дітям позбутися фрустрації і страху не зрозуміти новий матеріал. Це також допомагає вчителю бачити прогрес і рівень розуміння кожного окремого учня.
На уроках час не витрачається на виклад нового матеріалу, завдяки чому створюється більше можливостей для застосування знань.
Методика не вимагає спеціальних дорогих технічних пристроїв. Для реалізації роботи в межах «перевернутого класу» може знадобитись звукозаписний пристрій (диктофон, мікрофон), камера або вебкамера, комп'ютер зі стандартним програмним забезпеченням.
Учні можуть використовувати більшу кількість додаткових джерел при самостійній підготовці вдома: інтернет, домашні книги, словники і т. д.
На уроці учні діляться на групи (технологи, географи, літератори) та отримують карточки з QR кодоми та покликаннями для самостійного опрацювання дома. Анонсуючи отримання завдання, виконання якого потребує перебування у віртуальному медіапросторі, вчитель нагадує учням про особливості, переваги та загрози Інтернету.
Використовуючи інтерактивну вправу «Мозковий штурм», під час якої учні згадують правила поведінки в Інтернеті, механізми уникнення небезпек та викликів, пов’язаних з перебуванням у соціальних мережах.
Гастрономічна карта України - https://youtu.be/3LPdoys1SLk
Їжа Полтавщини. ДНК української кухні - https://youtu.be/zZY56QY5ydE
Їжа Львова. Великий гід - https://youtu.be/pX8CMh21Vz4
Їжа Волині. Великий гід. - https://youtu.be/54wWH_qIMV8
Їжа Бессарабії. Захований український скарб. - https://youtu.be/tv_6WCd5usM
Їжа Карпат. Великий гід. - https://youtu.be/aul7RvOD2Q4
Їжа Закарпаття. Великий Гід.- https://youtu.be/q_WFNTfN1VY
Їжа Галичини: Івано-Франківськ, Тернопіль, Коломия, Львівщин - https://youtu.be/9w8aKVi5vl8
Їжа Одеси. Від стрітфуду до важкого люксу. - https://youtu.be/AJ9QtNPfhlo
Їжа Києва. Великий гід. - https://youtu.be/xIkDtgtEQVk
Їжа Києва 2. Від крабів до стрітфуда Троєщини. - https://youtu.be/gqVgiRaBCAM
Їжа Дніпра. Від вуличної до кошерної. - https://youtu.be/TSVB9ch7TTk
Під час уроку
Інтерактивний етап.
На уроці кожна група на підставі опрацьованої інформації презентує свої дослідження. Разом з вчителем учні обговорюють представлену інформацію та проводять диспут на тему «Тісто - душа Української кухні»
Залучення багатьох джерел та обмін інформацією, дозволяє учням зрозуміти широкі можливості медіа простору для самоосвіти.
Вчитель:
А зараз ми переглянемо відео:
- ТМ «Хуторок» у проєкті FILM.UA «Тісто», який розповідає про унікальні кулінарні традиції України - https://youtu.be/nI2DuRE8W7M
- Українська кухня: кулінарний спадок, традиції, страви / Їжа в Україні - https://youtu.be/RuKVwZjw_6I
- Українська кухня: ТОП 30 СТРАВ та величезний кулінарний спадок - https://youtu.be/Hg95_UW90N0
- Усі в плюсі, коли зроблено в Україні - https://youtu.be/34Mm00y4Lko
На вашу думку Українська кухня це…
Як українська кухня відображає культуру та традиції нашого народу
Яке значення має тісто в культурних традиціях українців
- Чому підтримка українського виробника та купівля продуктів, вироблених з українського зерна є важливою для економіки країни
Вчитель: Українська кухня — це не просто набір рецептів, а культурна спадщина, яка передається з покоління в покоління. Один із елементів, що об'єднує всю нашу кухню, є тісто. Воно є основою для багатьох національних страв: від хліба, що давно вважався символом гостинності, до вареників, пирогів, галушок і паляниць. Усі ці страви мають особливе значення в українському побуті й культурі. Тісто справді є душею української кухні, бо з нього створюють безліч традиційних страв, які стали символами української гостинності, родинного тепла та кулінарної спадщини. Тісто в українській кухні не просто корисно – це основа, яка перетворює прості продукти на справжнє витвори мистецтва. Завдяки своєму універсальному характеру, тісто дозволяє експериментувати, створюючи різноманітні текстури та форми.
Українські вареники, пиріжки, корові, паляниці, пампушки – це лише частина великого різноманіття страв з тіста, які мають символічне значення. Наприклад, коровай – це традиційний весільний хліб, що символізує з’єднання та добробут молодої пари. Вареники ж вважаються уособленням домашнього затишку і часто готуються для сімейних свят. Кожен рецепт тіста передається з покоління в покоління,
Тісто в українській кухні готують по-різному, залежно від виду страви. Його можна робити прісним для вареників або пирогів, здобним для випічки, а також з дріжджами для пухких булочок та хліба. Підготовка тіста – це своєрідний ритуал, який потребує терпіння і збереження пропорцій. Це навчання точності, розширеності і навіть вмінню відчувати текстуру руками.
Кожна страва з тіста – це відлуння української історії, традиція та природа рідного краю. Вміння готувати тісто об’єднувало покоління, адже з дитинства багато хто пам'ятає запах свіжоспеченого хліба чи смак вареників, які готували бабусі. Це не лише кулінарна навичка, а й спосіб відчути приналежність до великої культурної спільноти.
Тісто є справжньою душею української кухні, символом єднання і тепла, який залишається незмінним, передаючи із серця в серце, з рук в руки. Його роль виходить за межі кулінарії, залишаючись частиною нашої культурної ідентичності.
Завдання для самостійного опрацювання:
Дома проведіть дослідження та складіть родинну карту – «Вироби з тіста моєї родини».
Алгоритм виконання завдання:
Поговоріть із членами родини про страви з тіста
Складіть карту виробів з тіста своєї родини
Подумайте, які вироби з тіста є типовими для вашого родини і яку роль вони відіграють у життя Вашої родини
Це завдання допоможе краще усвідомити, як традиції тісно пов'язані з родинною історією, і сприяти збереженню знань про українську кухню
Очікувані результати:
Трудове навчання/ технології
- знаходить, відбирає та оцінює актуальну інформацію для виявлення творчого задуму [проблеми], визначає достовірність джерел;
- обговорює спільно з іншими особами наявні особистісно та соціально важливі проблеми для розв’язання їх у проекті;
- характеризує страви Української кухні;
- вивчає історію розвитку традиційних Української кухні як основу пізнання себе, народної культури і створення власних страв.
Інфомедійна грамотність
- критично ставиться до інформації;
- здійснює самоконтроль, рефлексію;
- визначає мету інформації; формулює теми та ідеї почутої/побаченої інформації;
- знаходить, опрацьовує і зберігає інформацію; аналізує її зміст.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
«П‘ять відкриттів уроку»
Учням запропоновано подумати над тим, які відкриття кожен з них зробив для себе на уроці.
Яку підказку варто використовувати незакінчені словесні конструкції:
- на уроці відкрив(-ла) для себе…
- сьогодні мене здивувало…
- виникли несподівані думки про …
- сьогодні на уроці я дізнався(-ла), (як ,що)…
- сьогодні я зрозумів (-ла), що … стане в пригоді мені в подальшому житті.
Використані джерела:
- Фото з інтернету - http://surl.li/xwxpbu
- Пампушки. Документальний фільм «З ОДНОГО ТІСТА» - https://youtu.be/Spyiijyq0X4
- Затірка. Документальний фільм «З ОДНОГО ТІСТА» - https://youtu.be/ysUvHBl_3xc
- Качана каша. Документальний фільм «З ОДНОГО ТІСТА» - https://youtu.be/sJzUNrGCOyE
- Коні і барині. Документальний фільм «З ОДНОГО ТІСТА» - https://youtu.be/MaC9sY766m0
- Паска. Документальний фільм «З ОДНОГО ТІСТА» - https://youtu.be/IDuXpNx7iso
- Пляцки. Документальний фільм «З ОДНОГО ТІСТА» - https://youtu.be/3I_sXV5f1mc
- Медяник. Документальний фільм «З ОДНОГО ТІСТА» - https://youtu.be/6MhLVPZ9fnY
- Вареники на супу. Документальний фільм «З ОДНОГО ТІСТА» - https://youtu.be/EE8aUGG0ARw
- Гастрономічна карта України - http://surl.li/cfbtix
- Гастрономічна карта України - https://youtu.be/3LPdoys1SLk
- Українська кухня: кулінарний спадок, традиції, страви / Їжа в Україні - https://youtu.be/RuKVwZjw_6I
- Їжа Полтавщини. ДНК української кухні - https://youtu.be/zZY56QY5ydE
- Їжа Львова. Великий гід - https://youtu.be/pX8CMh21Vz4
- Їжа Волині. Великий гід. - https://youtu.be/54wWH_qIMV8
- Їжа Бессарабії. Захований український скарб. - https://youtu.be/tv_6WCd5usM
- Їжа Карпат. Великий гід. - https://youtu.be/aul7RvOD2Q4
- Їжа Закарпаття. Великий Гід.- https://youtu.be/q_WFNTfN1VY
- Їжа Галичини: Івано-Франківськ, Тернопіль, Коломия, Львівщин - https://youtu.be/9w8aKVi5vl8
- Їжа Одеси. Від стрітфуду до важкого люксу. - https://youtu.be/AJ9QtNPfhlo
- Їжа Києва. Великий гід. - https://youtu.be/xIkDtgtEQVk
- Їжа Києва 2. Від крабів до стрітфуда Троєщини. - https://youtu.be/gqVgiRaBCAM
- Їжа Дніпра. Від вуличної до кошерної. - https://youtu.be/TSVB9ch7TTk
- ТМ «Хуторок» у проєкті FILM.UA «Тісто», який розповідає про унікальні кулінарні традиції України - https://youtu.be/nI2DuRE8W7M
- Усі в плюсі, коли зроблено в Україні - https://youtu.be/34Mm00y4Lko
- Опис народних страв у творах українських письменників - http://surl.li/ybgtbp
- «Українська кухня у фольклорі» - http://surl.li/agydxb
- Вдома і солома їстівна. Українські афоризми про їжу - http://surl.li/cginrh
- Їсти дай! 12 найкращих українських жартівливих пісень про їжу - http://surl.li/cvbjxw
- Всеукраїнські приказки про їжу - http://surl.li/lmvfpi
- STEM-освіта. Режим доступу: https://imzo.gov.ua/ (STEM-education. Retrieved from: https://imzo.gov.ua/ ) (Дата звернення 25.05.2022).
- Елементи STEM-освіти на уроках трудового навчання та технологій як важливий чинник розвитку творчої особистості школяра. Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/elementi-stem-navcanna-na-urokah-biologii-ak-vazlivij-cinnik-socializacii-ucniv-132510.html (Дата звернення 26.05.2022).
- Журавель Т. О. Інтегроване навчання як основний складник STEM-освіти. Освіта та розвиток обдарованої особистості. К: 2021. № 18 (72). С.32-34.
- Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (The concept of development of natural and mathematical education (STEM-education. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text ) (Дата звернення 25.05.2022).
- Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2021/2022 навчальному році. Режим доступу: https://imzo.gov.ua/2021/08/16/lyst-imzo-vid-11-08-2021-22-1-10-1775-metodychni-rekomendatsii-shchodo-rozvytku-stem-osvity-v-zakladakh-zahal-noi-seredn-oi-ta-pozashkil-noi-osvity-u-2021-2022-navchal-nomu-rotsi/ (Дата звернення 26.05.2022).