Вправа "Стоп фейк" для використання на уроках англійської мови, громадянської освіти, етика, Захист України, інформатики, основ здоров'я, правознавство у 7-12 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Автор: Гарбар Валерій, вчитель інформатики та технологій Сарненського районного ліцею "Лідер" Сарненської міської ради.
Короткий опис вправи, анотація:
Вікторина «Стоп фейк» спрямована на підвищення медіаграмотності учасників. Під час заходу вони виконуватимуть вправи, які допоможуть навчитися розпізнавати фейкові новини та дезінформацію. Використовуючи інтерактивні технології, учасники зможуть на практиці застосувати отримані знання та навички критичного мислення, щоб стати більш обізнаними й уважними споживачами інформації.
Мета вправи/заняття:
Мета заняття «Стоп фейк» полягає у формуванні ключових компетенцій, зокрема:
Інформаційно-цифрова компетентність: Розвиток навичок критичного мислення та аналізу інформації, уміння перевіряти достовірність джерел, розпізнавати фейкові новини та використовувати інтерактивні технології для роботи з медіаконтентом.
Соціальна та громадянська компетентність: Підвищення обізнаності щодо важливості медіаграмотності для активної громадянської позиції, відповідального споживання інформації та формування навичок протидії дезінформації.
Уміння вчитися впродовж життя: Стимулювання учасників до постійного розвитку навичок критичного мислення та оновлення знань щодо сучасних інформаційних загроз.
Спілкування державною мовою: Активне використання української мови під час виконання завдань та обговорення результатів, що сприяє розвитку навичок чіткого та зрозумілого висловлення думок у контексті роботи з інформацією.
Необхідне обладнання/матеріали:
Відеопроєктор, мультимедійна дошка, ноутбук або ПК, смартфон або планшет, мережа Інтернет.
Детальний опис вправи/уроку:
Урок організовується у формі вікторини з відповідною кількістю завдань, виконуючи які, учні отримуватимуть певну кількість балів (значків медіаграмотності). Значками можкть бути будь які матеріальні речі, або ж віртуальна (електронна) таблиця з балами.
Завдання вікторини зібрані у віртуальній інфографіці за посиланням, яке надає вчитель: https://view.genially.com/6717ef06b57a76307023f95f/interactive-content-viktorina-mediagramotnosti
Сітка завдань:
https://create.kahoot.it/preview/472393dc-96d1-432b-bf0f-4176a6123268
Кожен учасник отримує в результаті тестування кількість балів правильних відповідей та фіксу є його у записах. Кожен бачить свій рейтинг у таблиці.
Тест на визначення рівня медіаграмотності
Відповіді:
Учні отримують твердження.Завданням є визначити ознаки фейковості даного тексту за допомогою ШІ. Оцінюється швидкість виконання, обгрунтування ознак та правильність написання промтів (завдань).
Приклад роботи:
Привіт. Чи можеш ти визначити чи є текст фейком?
ChatGPT
Привіт! Так, я можу допомогти проаналізувати текст і визначити можливі ознаки того, що він може бути фейковим або маніпулятивним. Для цього потрібно звернути увагу на кілька аспектів:
Якщо у тебе є конкретний текст, я можу його проаналізувати та дати рекомендації щодо того, чи є підстави сумніватися в його правдивості.
Ви сказали:
Так звані експерти заявили, що Києву надали тактичну ядерну зброю.
ChatGPT
Цей текст має всі ознаки потенційної дезінформації або маніпуляції. Ось кілька аспектів, які вказують на це:
Щоб точно оцінити правдивість цієї заяви, варто звертатися до офіційних джерел або фактчекінгових платформ.
Учні здійснюють пошук походження початкового джерела публікації фото.Оцінюється швидкість виконання та наявність початкового джерела.
Приклад роботи:
Звідки це фото?
ChatGPT
Це фото виглядає як сцена, де кілька собак пливуть у воді, ймовірно, через повінь чи стихійне лихо. Подібні зображення часто з'являються під час природних катастроф, таких як повені або урагани, де тварини опиняються у небезпеці разом із людьми. Щоб точно визначити джерело цього конкретного зображення, потрібно перевірити додаткову інформацію або пошукати його в контексті новин про повені.
Чи бажаєш, щоб я спробував знайти більше інформації про це фото в інтернеті?
Так.
ChatGPT
Знайдено 4 сайти
Учням надається фейкове фото, яке вони аналізують через відповідний сайт та визначають чи редаговане фото чи ні.і якими ресурсами могло бути відредаговане.
Приклад роботи:
Очікувані результати: Учні уміють використовувати основні методи та ресурси для виявлення фейкової та маніпулятивної інформації. Розуміють ризики,які несе у собі дезінформація. Розвивають ключові компетентності, такі, як здоров’язбережувальні, інформаційно-цифрову, навчання впродовж життя, спілкування державною та іноземними мовами,соціальна та громадянська компетентності.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Колективне створення «Пам’ятки медіаграмотності» використовуючи https://classroomscreen.com/. Учні доповнюють відповідний слайд стікерами з тез щодо профілактики ризикам стати жертвою маніпуляцій та фейкової інформації. Підбиття підсумків вікторини, оголошення переможців та їх нагородження.
Використані джерела:
Завдання 1: Згенерована інформація з ChatGPT.
Завдання 4: https://glavcom.ua/techno/telecom/avdijivka-prosit-molitvi-u-sotsmerezhakh-rozletivsja-fotofejk-971685.html