Вправа "Руйнівники міфів" для використання на уроках англійської мови, біології, інформатики, математики, німецької мови, основ здоров'я, хімії у 9-12 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Яковлєва Олена, вчителька вчителька української мови та літератури комунального закладу "Богодухівський ліцей №2" Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області.
Короткий опис вправи, анотація: Форма уроку: онлайн (дистанційна) чи офлайн.
Проєкт покликаний підтвердити чи спростувати міф про те, що кофеїн має шкідливий вплив на здоров’я. У його основу покладено метааналіз (статистичний аналіз, який поєднує результати багатьох наукових досліджень).
- хімії;
- біології;
- інформатики,
- математики;
- англійської, німецької чи ін. іноземної мови
Мета вправи/заняття: сформувати уявлення учнів про медіаграмотність та інформаційну безпеку, розглянути різноманітні загрози інформаційній безпеці; формувати критичне ставлення до інформації, навички відшукувати правильну перевірену інформацію в інтернет- мережі, використовувати нейромережі; уміння порівнювати власну думку з думкою інших учнів, висловлювати свої міркування; удосконалювати комунікативні навички; формувати повагу до науки, відповідальність, дбайливе ставлення до здоров’я.
Необхідне обладнання/матеріали: комп’ютери, підключені до інтернет- мережі.
Детальний опис вправи/уроку:
учні класу рандомно об’єднуються за 2-ма групами.
Групи працюють за алгоритмом (Алгоритм роботи над проєктом “Руйнівники міфів”).
Кожній групі пропонується для перегляду відео:
І група – Шкідливі звички. Чи дійсно кава вбиває наш організм (https://www.tiktok.com) (цій групі перевірити інформацію про каву з відео, можна використати MOZAIK(біологія, рослини, кава)
ІІ група – Як кава впливає на організм? Кофеїнова залежність (цій групі перевірити хімічну формулу з відео, можна використати MOZAIK (біологія, АДФ, АТФ), Аденозинтрифосфат).
Далі за допомогою нейромережі учням обох груп пропонується знайти 10 анотацій метааналізів про вплив кофеїну на здоров’я людини та зробити висновок, спростувавши чи підтвердивши інформацію з відео.
ПРИКЛАД анотацій десяти метааналізів, що дослідили вплив кофеїну на здоров'я людини (отримано за допомогою https://chatinfo.ru/):
ВИСНОВОК: ці метааналізи підкреслюють як потенційні позитивні (7 з 10), так і негативні (3 з 10) ефекти кофеїну на здоров'я, підтверджуючи важливість помірного вживання.
Нейромережа може запропонувати: «Якщо ви володієте англійською мовою, то зможете знайти значно більше інформації. Ось кілька англомовних ресурсів, які можуть бути корисними:
PubMed: Найбільша в світі бібліотека медичних і біологічних наукових статей.
Google Scholar: Пошукова система, яка індексує наукову літературу з різних галузей знань.
Scopus: Абстрактна і цитатна база даних наукової літератури. Приклад пошукового запиту в PubMed: "coffee AND meta-analysis AND health effects"» (отримано за допомогою Gemini).
Тоді слід звернутися за потрібною інформацією до цих англомовних ресурсів.
Знайти відсоток потенційних позитивних ефектів кофеїну на здоров'я: (70%)
Далі за допомогою нейромережі встановити, яка кількість кофеїну є не шкідливою для здоров'я людини:
ПРИКЛАД відповіді: «Хоча ми не можемо точно визначити ідеальну дозу кофеїну для кожної людини, загальноприйнятим вважається, що до 400 мг кофеїну на день є безпечним для більшості дорослих. Це приблизно відповідає 4-5 чашкам кави.
Однак, варто враховувати такі фактори:
Важливо пам'ятати, що кофеїн міститься не тільки в каві, а й у чаї, енергетичних напоях, шоколаді та деяких ліках» (отримано за допомогою Gemini).
Результати дослідження про вплив кофеїну на здоров’я людини (проєкт «Руйнівники міфів») узагальнити за допомогою презентації Gamma.
Оцінювання результатів роботи над проєктом:
І. Самооцінювання роботи в групі за карткою:
Мої досягнення | Рівень моїх досягнень
(постав галочку (v) в потрібну клітинку, підрахуй загальний бал) |
|||
Поки що важко, потрібна детальна допомога (v=1) | Сам (а) ще не можу, але зможу з деякою допомогою (v=2) | Допомога майже не потрібна (v=3) | Все можу сам (а) (v=4) | |
Вмію розрізняти різноманітні загрози інформаційній безпеці,самостійно знаходити потрібну інформацію | ||||
Вмію аналізувати, оцінювати та систематизувати інформацію | ||||
Вмію перетворювати інформацію в різні форми повідомлень |
ІІ. Оцінювання вчителем результатів роботи групи над проєктом:
Критерії (кожен критерій від 1 до 3 балів):
ІІІ. Загальний бал учня за роботу на уроці = (самооцінювання роботи в групі за карткою + оцінювання вчителем результатів роботи групи над проєктом)/2.
Очікувані результати: учень: усвідомлює вплив медіа; порівнює власну думку з думкою інших учнів, висловлює свої міркування; критично оцінює інформацію; протистоїть впливу пропаганди та маніпуляції; визначає роль інформації та масмедіа в сучасному світі; розширює свій кругозір, використовуючи нейромережі.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: учні висловлюють свої враження від виконання проєкту та пропонують свої методи захисту від інформаційних загроз.
Учитель узагальнює матеріал, наводячи поради щодо безпеки в інтернеті.
Використані джерела: