info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Розкриття фейків у науці: аналіз інформації про фізичні явища

17.12.2024  

Вправа "Розкриття фейків у науці: аналіз інформації про фізичні явища" для використання на уроках фізики,  інформатики  у 7-9 класах є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Томіліна Юлія, вчителька фізики та інформатики Криворізького ліцею №95 Криворізької міської ради.

Короткий опис вправи, анотація: учні вчаться аналізувати фейкові матеріали та новини, що описують викривлені чи фантастичні фізичні явища, використовуючи знання з фізики для їх спростування. В рамках уроку вони проводять практичне дослідження, щоб підтвердити або спростувати твердження. Наприкінці уроку учні створюють інфографіку з правильним науковим поясненням. Ця вправа розвиває критичне мислення, навички аналізу та оцінки

Мета вправи/заняття: інтегрувати медіаграмотність у процес вивчення фізики; розвинути навички критичного мислення та аналізу медіаконтенту, який стосується фізичних явищ; допомогти учням навчитися розпізнавати фейкові новини та маніпуляції у висвітленні фізичних явищ.

Необхідне обладнання/матеріали: ноутбук, планшет або телефон, доступ до мережі інтернет.

Детальний опис вправи/уроку:

  1. Вступна частина (10 хв.)

Вчитель розповідає учням про важливість перевірки наукових фактів, які активно поширюються у медіа. Наводить приклади фейкових або значно перебільшених історій, які з’являються в інтернеті. (Наприклад, https://fenixslovo.com/2024/02/15/31580/  https://focus.ua/uk/technologies/626532-use-vidnosno-sho-bude-z-lyudinoyu-yaka-ruhayetsya-zi-shvidkistyu-svitlahttps://techtoday.in.ua/news/naukove-vidkryttya-shhojno-stvorylo-instruktsiyu-dlya-podorozhej-na-shvydkosti-svitla-171458.html )

Клас ділиться на групи, і кожна група отримує завдання проаналізувати цей матеріал, зосередившись на наступних аспектах:

  • Які твердження виглядають сумнівними або неймовірними?
  • Які фізичні закони чи явища допомагають розкрити маніпуляцію?
  1. Проведення наукового експерименту (15 хв.)

Після обговорення учні виконують простий експеримент, щоб перевірити твердження або спростувати його ( наприклад, як швидкість об’єкта залежить від умов (рух іграшкової машинки по різним поверхням: гладкій, шорсткій тощо).Вони записують дані про швидкість машинки на кожній поверхні та порівнюють їх із фейковими твердженнями в статті.)

  1. Моделювання коректної інформації (10 хв.)

Учні разом із учителем створюють інфографіку або коротке відео з правильним науковим поясненням, чому певне фізичне явище неможливе або викривлене у фейковій новини, використовуючи знання з фізики, щоб показати, як закони фізики пояснюють явище.

  1. Підсумок/Рефлексія (10 хв.)

Учитель організовує дискусію, де учні обговорюють, що дізналися про розпізнавання фейків.

Учні відповідають на питання:

  • Чому важливо перевіряти наукові факти?
  • Як медіа можуть маніпулювати інформацією про фізичні явища?
  • Що вони зробили б, якби побачили подібну фейкову новину в інтернеті?

Очікувані результати: учні зможуть пояснювати основні фізичні закони, які спростовують певні медіаманіпуляції; навчаться аналізувати та оцінювати достовірність наукових фактів у медіа; досвід проведення простого експерименту допоможе їм зрозуміти, як перевіряти інформацію на основі наукового методу.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: учні розуміють, що не вся інформація, яка подається в інтернеті, є правдивою, і що потрібно критично ставитися до джерел інформації; розвиваються навички співпраці, коли учні разом аналізують новини та створюють науково обґрунтовані матеріали.Учитель може дати учням домашнє завдання: знайти іншу наукову новину в медіа та написати, як вони її перевірили б на достовірність.

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram