Вправа "Правда чи вигадка? Аналіз біологічних фактів за допомогою математики" для використання на уроках біології, математики у 6 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Краснюк Альона, вчителька математики Хотинського ліцею №5 – опорного закладу загальної середньої освіти Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області.
Короткий опис вправи, анотація: У цій вправі учасники аналізують біологічні факти, використовуючи математичні методи для перевірки їхньої достовірності. Учні отримують набір біологічних тверджень і за допомогою статистики, графіків та інших математичних інструментів повинні вирішити, чи є ці твердження правдивими, чи їх варто спростувати. Це сприяє розвитку критичного мислення, вмінню працювати з даними та інтеграції біології з математикою.
Мета вправи/заняття: Медіаграмотність : Навчити учнів розрізняти правдиву інформацію від вигаданої у сфері біології.
Математика : Застосувати математичні розрахунки для біологічної твердості (відсотки, пропорції, площі).
Біологія : Ознайомитися з біологічними фактами, що стосуються розмірів і пропорцій тварин, рослин або екосистем.
Необхідне обладнання/матеріали: Комп’ютер, смартфон, ноутбук.
Детальний опис вправи/уроку: Учні аналізують різні підтвердження про природу (тварини, рослини), які вони знають у медіа (статтях, відео або сайтах). Вони повинні підготувати математичні розрахунки, щоб перевірити це підтвердження та результат, чи є інформація правдивою.
Етапи виконання:
Учитель підбирає кілька прикладів тверджень з медіа або пропонує учням знайти їх самостійно. Ці підтвердження можуть бути як правдивими, так і вигаданими. Наприклад:
Учні спочатку аналізують джерело інформації:
Завдання:
Учні повинні використовувати математичні знання, щоб перевірити точність даних у твердженні.
Приклад 1: Твердження про дерево
Приклад 2: Твердження про крокодилів
Після математичних розрахунків учні обговорюють біологічну реальність наведених фактів:
Кожна група учнів отримує коротку презентацію свого підтвердження:
Учні разом обговорюють:
Очікувані результати: Учні навчаються використовувати математичні розрахунки для перевірки фактів.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Оберіть варіанти відповіді або додайте свій на запитання «Як аналіз біологічних фактів допомагає людям у житті?», поясніть свій вибір.
Інтерактивна вправа «Вміння відрізняти факти від фейків допомагає…»:
Приймати обґрунтовані рішення
Захищати себе від дезінформації
Формувати власну думку
Підвищувати рівень освіти
Сприяти критичному мисленню
Покращувати комунікацію
Запобігати соціальним конфліктам
Використані джерела: https://ukr.media/animals/354510/#google_vignette