План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Розгорнутий план-конспект уроку природознавства
із елементами медіаграмотності
5 клас
Тема уроку «Значення води в природі та житті людини»
Мета: навчальна: закріпити знання про властивості води; встановити роль води в природі та значення для життя і господарської діяльності людини; навчити знаходити інформацію в джерелах інформації та перевіряти її;
розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до вивчення природи, вміння логічно мислити, готувати стислі повідомлення, працюючи з різними джерелами знань; вміння розрізняти правдиву і неправдиву інформацію;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до води як до найціннішого ресурсу на планеті Земля; сприяти вихованню почуття колективізму, поваги до думки однокласників.
Обладнання та матеріали: мультимедійна дошка, картки з назвами джерел інформації, заготовки краплин води з текстом, комп’ютери, підручник Ярошенко О. Г. Природознавство. 5 кл., склянка з водою.
Девіз уроку:
Вода, у тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху,
тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся,
не знаючи, що ти таке насправді. Не можна сказа –
ти, що ти є необхідною для життя – ти саме життя…
А. Сент-Екзюпері
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Чого в решеті не пронесеш? (вода)
- Мене п'ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така? (вода)
- Зоря – зірниця, красна дівиця, по небу гуляла, плакала – ридала, місяць бачив – не підняв, сонце встало і забрало (роса)
- В небі народився, в землі схоронився (дощ)
- Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить (дощ)
- Сиві воли на поле лягли (туман)
- Відома здавна рідина, усяк її вживає, буває хмаркою вона, сніжинкою буває, бува, як скло, крихка, тверда - звичайно ж це… (вода) .
- Довести, що вода розчинник (учень проводить дослід із цукром і водою)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Учитель: Діти, послухайте казку:
В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи перестали співати. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб». Люди копали день і ніч.
Евристична бесіда:
Тож сьогодні ми з вами спробуємо це довести. Оголошення девізу уроку.
Це ми сьогодні з вами спробуємо дізнатися.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
V. Вивчення нової теми.
Учитель:
Враховуючи те, що ваших знань на ці запитання недостатньо, ми маємо їх поповнити. Оберіть джерело, до якого б ви звернулися, щоб отримати інформацію про те, де зустрічається вода, який колір переважає на глобусі і чому, тощо.
Ділова гра «Вибір джерела»
На дошці прикріплені назви різних джерел інформації. Кожен учень підходить та під ним прикріплює свій кольоровий стікер, розданий перед уроком.
Назви джерел: однокласник, мама або тато, учитель, Інтернет, підручник, газета, телевізор, науково-популярний журнал, атлас.
- Поясніть, чому ви обрали саме це джерело.
Висновок (формується спільно з учнями): Ми з вами зрозуміли, що є багато джерел, з яких ми можемо отримати інформацію. А чи в усіх джерелах вона буде точна та правдива. Особливо коли мова йде про Інтернет.
Вправа «Аналіз відеоматеріалів»
Пропоную вашій увазі відеоролик «Як влаштований Всесвіт. Вода на Землі»
https://www.youtube.com/watch?v=Q4E2pLC8JXU
Перш ніж розпочнем аналізувати інформацію, я пропоную встановити, чи може бути правдивою інформація у цьому відео. За якими ознаками ми це можемо з’ясувати?
(відповіді учнів формулюються з допомогою учителя: наявність логотипу каналу Discovery американського телеканалу супутникового та кабельного ТБ, який створює та показує документальні програми, зосереджені головним чином на популяризації науки, техніки та історії).
Запитання до змісту відео:
Отже, який висновок можна зробити з відео: наша планета має дуже обмежену кількість води, без води не з’явилося б життя; відео містить правдиву інформацію, оскільки озвучує її американський учений-астроном на офіційному телеканалі США.
Вправа «Пошук інформації в Інтернеті за ключовими словами»
Зараз ми з вами звернемося до інтернету, як до джерела інформації, щоб зясувати, де є вода на планеті. Під час використання пошукової системи, необхідно знати, як вона діє. Пошук не дає відповідей на питання, а тільки направляє користувачів інтернету до джерел, які містять ключові слова. Таким чином, їх точний вибір має важливе значення. Ключові слова – це слова, які найповніше відображають зміст запитуваної інформації. Слова повинні бути дані в називному відмінку, без ком та інших розділових знаків, простими і нейтральними. Для того, щоб знайти потрібну інформацію, треба подумати про те, що саме ви хочете знайти і для чого використовувати знайдені повідомлення.
(Пропонується учням самостійно працювати з пошуковою системою, або проаналізувати запропоновані учителем, визначити, яка інформація буде правдива, а яка ні:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%B4%D0%B0
https://sites.google.com/site/vodacezitta/voda---najvazlivisa-recovina-na-zemli
З переглянутих інтернет-джерел з’ясували, що вода є і в живих організмах:
Фізкультхвилинка
Діти встають та об’єднуються за ознаками, які зачитує вчитель:
Вправа «Один, два, багато»
Використовуючи текст параграфа 32 підручника, встановити значення води для людини в різних сферах. Спочатку з’ясувати самостійно (індивідуально), потім обговорити з сусідом по парті, а тоді поділитися з класом (з дозволу учителя).
Запитання:
- Чи можна вірити інформації, розміщеній у підручнику?
Розповідь учителя про проблеми прісної води, формулювання висновку про необхідність бережливого ставлення до води).
Запитання:
VІ. Узагальнення знань учнів.
Робота в групах: на краплинках з паперу вказано значення води. З наведеного переліку вибрати твердження, що стосуються значення води в природі, у житті людини та прикріпити ці краплинки до хмарок, зображених на дошці.
VІІ. Підсумок уроку.
Що нового дізнались на уроці?
Чи зробили для себе якісь відкриття?
Чи згодні ви тепер зі словами А. Сент-Екзюпері, що є девізом сьогоднішнього уроку?
Де можна почерпнути необхідну інформацію?
За якими ознаками можна з’ясувати: правдива вона чи ні?
VІІІ. Домашнє завдання: прочитати §32, с.135 – 137; творче завдання - підготувати міні – проект «Що я можу зробити для збереження води?»
Додатки
https://learningapps.org/display?v=p12fge28k17
Матеріал для «Краплинок» про значення води у природі:
Список використаних джерел
Автор: Сімчук Тетяна Ростиславівна, учитель природознавства Нетішинський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІ ст. та ліцей» Нетішинської міської ради Хмельницької області