План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Тема. Значення води у природі. Використання води людиною
Мета: поглибити знання про природу, способи використання води людиною; сприяти розвитку у учнів практичних навичок пошукової і науково – дослідницької діяльності; формувати ключову компетентність – уміння вчитися; ціннісні орієнтації у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики; створити умови для розвитку у школярів умінь висловлювати свої думки, впливати на оточення, здатності відповідально і критично аналізувати; формувати загальнокультурну, інформаційну і комунікативну компетентності.
Очікувані результати
Учень:
наводить приклади використання води і розчинів людиною;
застосовує знання ощадливого використання води у побуті;
розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини;
використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних повідомленнях;
свідомо дотримується авторського права;
формує і розвиває уміння:
Навчальні матеріали і обладнання: ілюстративний та роздатковий матеріал на кожну групу, відеоматеріали, компьютер або ноутбук на кожну групу з доступом до мережі Інтернет, зошити.
Тип уроку: урок-ділова гра
Хід уроку
Об’єднати учнів у 5 робочих груп. Створити позитивний емоційний фон за допомогою вправи «Енергетична кулька».
Вправа «Енергетична кулька»
Тремо долоні одна об одну приблизно 1 хвилину, доти, поки вони не стануть теплими. Потім торкаємося розводимо долоні на 1-2 см, «зліплюємо енергетичну кульку» і передаємо сусіду, щоб поділитися гарним настроєм.
Учитель зачитує уривок з вірша Т. Чорновола.
В росах
Між трав розлита,
Світанком неба в барви райдуги лечу,
В грозах
Палкого літа
Спадаю щастям життєдайного дощу.
Очі
Мої блакитні
Дивують всі безводні зоряні світи.
Хочу,
Земляни рідні,
Щоб ви любов мою зуміли зберегти.
Сьогодні ми присвятимо урок цій унікальній речовині, а саме — нашому відношенню до використання води. Вода — відновлюваний ресурс нашої планети, але якість води стає все гіршою, і це може обмежити наше використання цієї надважливої речовини.
Учитель повідомляє тему уроку і форми роботи на уроці.
Вправа «Асоціативний кущ».
Учитель пропонує учням назвати і пояснити свої асоціації зі словом вода.
4.1 Робота в групах за завданнями.
Група 1
Девіз: «Слухай мене, роби як я!»
Завдання
Переглянути і проаналізувати текст і відео реклами, яку створили інші учні про ощадливе використання води в побуті.
Підібрати і створити із запропонованих або самостійно підібраних фотографій слайд-шоу, які можуть бути ілюстраціями до тексту. (Додаток 1)
Схема аналізу реклами
Реп
Ми усі за чистоту,
Але й за економію.
Кілька правил вам розкажем,
Які самі виконуємо.
Якщо душ приймаєш ти—
Економиш кошти.
Менше витече води—
Купиш більше зошитів.
Гоління справа непроста,
Тече вода, тече вода...
Тече вода, а витікають
Копієчки із гаманця.
Зуби чистиш — пам’ятай,
Воду в склянку наливай.
Кожна крапля — то життя
Для якогось деревця,
Для комашки, для тваринки,
І маленької дитинки.
Без потреби не проллєш,
І планету збережеш.
Наша планета — блакитна,
Вона як ця кулька — тендітна.
Одна пара рук — слабка,
А разом — ми сила.
Група 2
Девіз: «Слова, які підкріплені зображенням, посилюють емоції».
Завдання
Жива вода дає життя
Всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода,
тоді земля у цвіті.
(Джерело: https://dovidka.biz.ua/virsh-pro-vodu-ukrayinskoyu-movoyu/ )
Група 3
Девіз: «Інформація повинна бути достовірною».
Завдання
Проаналізувати інформацію «Це варто знати».
Назва чинника | Інформація на підтвердження |
Людина використовує багато води у побуті і забруднює її. | У містах витрати води на 1 людину становлять 300-500 л/добу. |
Джерела:
Група 4
Девіз: «Південний Буг — річка життя для Вінниччини?»
Завдання
За посиланням: https://vn.20minut.ua/Podii/hto-zabrudnyue-pivdenniy-bug-doslidniki-sklali-mapu-z-richkami-ukrayin-10703086.html знайдіть статтю Валерія Чудновського «Хто забруднює Південний Буг? Дослідники склали мапу з річками України». Уважно прочитайте її.
а) про яку подію йде мова;
б) де відбувалась;
в) коли це сталося;
г) чому була написана ця стаття;
д) кому буде корисною дана інформація.
Група 5.
Девіз: «Найкращий співрозмовник той, хто вміє слухати».
Завдання
https://drive.google.com/open?id=1QgOvXfmrHVKXY8uH3DautWG7guzXWgOZ
Проаналізуйте за схемою:
4.2 Фізкультхвилинка
Угорі пливе хмаринка.
Унизу росте травинка.
Тваринка стежкою біжить,
У листі вітер шелестить.
Ми нагнулись до струмка:
- Ой, вода у нім яка!
Миєм ручки, миєм личка,
Акуратність наша звичка.
4.3 Презентація групами своєї роботи
Після завершення роботи в групах надається слово їх представникам для повідомлення результатів виконання завдання.
Підсумки кожної презентації коротко обговорюються. Можна запитати, чим обґрунтоване саме таке рішення. Чи є у членів групи особливі думки? Що завадило дійти згоди? Групи можуть ставити питання одна одній.
- Чи сподобалося вам виступати в ролі журналістів?
- Продовжіть речення: «Ще вчора я не знав…, а сьогодні навчився…»
Скласти сінквейн про воду. Написати коротку замітку в колонку новин про сьогоднішній урок, пам’ятаючи, що матеріал повинен дати відповідь читачу на запитання: «Що? Де? Коли? Як? Чому?».
Використана література та інші джерела
Додаток 1
Додаток 2
|
|
https://4vlada.com/investigations/20889
|
http://uzhgorod.net.ua/news/128632
|
https://www.dukascopy.com/fxcomm/blog/?action=post-show&post_id=189367
|
|
|
Розробила: Сологуб Ірина Миколаївна, вчитель хімії КЗ ЗСО І-ІІІ ступенів №9 Вінницької міської ради