План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Тема: «Охорона природи. Червона книга України»
Мета:
– ознайомити з Червоною книгою України, історією її створення, видами рослин і тварин, занесеними в Червону книгу України;
– формувати поняття про значення Червоної книги, розвивати вміння пояснювати необхідність охорони природи;
– навчити різним формам самовираження за допомогою медіатехніки;
– розвивати медіаграмотність учнів, здатність в повному обсязі користуватися різноманітними видами медіа, що підвищує рівень знань в області культури, цінностей, інформації та комунікації;
– розвивати критичне мислення, розуміння, як медіа формує нашу культуру;
– розпізнавати упередженість, викривленість змісту, дезінформацію;
– оцінювати медіа;
– створювати та розповсюджувати медіапродукти;
– вчитися працювати з відео-, аудіо-, фотоматеріалами;
– вчитися працювати з різноманітними програмними продуктами;
– аналізувати, відбирати потрібну інформацію;
– виконувати нестандартні завдання, розвивати творчі здібності, вміння працювати в команді;
– розвивати цікавість до предмету;
– виховувати самостійність, наполегливість, прагнення висловити власну позицію, культуру спілкування.
Обладнання: Червона книга України, комп’ютер, програмне забезпечення для демонстрації відео та слайд-шоу, презентації учнів, таблиця – підведення підсумків.
Тип уроку: урок-квест
Примітка: веб-квест проводиться з учнями 5 класу, предмет природознавство. Час на виконання завдань – два тижні. Презентація робіт на уроці у комп’ютерному класі. Ведучий – вчитель.
Посилання на веб-квест: https://panasyukwebquest.blogspot.com
«Ми не маємо права руйнувати те,
що створено не нами,
не можемо вирішувати долю живих істот»
(Вислів із Червоної книги України)
№ п/п |
Етапи роботи |
Результати роботи |
1 | Створити групу у соціальній мережі | |
2 | Запросити учасників | |
3 | Ознайомитися з правилами поведінки в мережі Інтернет. | Додаток 1 |
4 | Створити посилання на опублікований веб-квест | |
5 | Ознайомитися з критеріями оцінювання | Додаток 2 |
6 | Розмістити завдання веб-квесту | |
7 | Об’єднатися у групи |
Історики Дослідники Журналісти Екологи Художники |
8 | Завдання для істориків: підготувати інформацію з історії створення Червоної книги; які природоохоронні заходи були поширені ще в давнину; з якими міжнародними організаціями співпрацює Україна, щодо охорони природи. |
Результати роботи оформити в вигляді статті, презентації або газети. Підготувати захист своєї роботи. Рекомендовані прикладні програми: – Microsoft: Publisher, Word, Power Point. |
9 | Завдання для дослідників: підготувати інформаційне повідомлення, яке повинно містити короткий опис деяких видів тварин і рослин; дослідити, які червонокнижні види зустрічаються на нашій території; дослідити, які рослини і тварини Червоної книги України зустрічаються на поштових марках. |
Результати роботи оформити в вигляді статті, презентації або газети. Підготувати захист своєї роботи. Рекомендовані прикладні програми: – Microsoft: Publisher, Word, Power Point. |
10 |
Завдання для журналістів: взяти інтерв’ю у перехожих на вулиці, рідних, близьких, учнів школи. Мета інтерв’ю: побачити реальну картину, щодо знань про охорону природи. |
Результати оформити в вигляді статті або відеорепортажу. Відео викласти на сторінці. Рекомендовані прикладні програми: – Microsoft: Publisher, Word; – Windows Movie Maker |
11 | Завдання для екологів: розробити правила поведінки у природі |
Результати роботи оформити в вигляді статті, презентації або газети. Підготувати захист своєї роботи. Рекомендовані прикладні програми: – Microsoft: Publisher, Word, Power Point. |
12 | Завдання для художників: створити соціальну рекламу на тему «Охорона тварин і рослин Червоної книги України» |
Результати роботи оформити у вигляді плакатів, стінгазет. Рекомендовані прикладні програми: - Paint, Tux Paint |
13 | Підготуватися до презентації своєї роботи. | Захист робіт проходить із використанням комп’ютерів. |
14 | Підсумки роботи: інтерактивна вправа, вихідне тестування | Інтерактивна вправа «Сонечко моїх добрих справ». Учні на промінчиках пишуть свої добрі справи для збереження природи. |
15 | Завершення веб-квесту. Слово вчителя. |
Прийом «Музична пауза» (на фоні музики з передачі «У світі тварин») Збережемо красу Землі для наших нащадків. Я бажаю вам завжди Чистого повітря і води. І сонця промені Хай завжди ідуть сюди. Я бажаю щастя вам І воно повинно прийти, Тож рук ви докладіть І природу бережіть Закінчити урок хочу такими словами: заповідь, якою повинні керуватися люди, добре висловлена в казці Сент-Екзюпері «Маленький принц»: «Є таке тверде правило: прокинувся вранці, умився, дав собі лад – і відразу ж дай лад і своїй планеті». Зупинімось – останній є шанс, Оглянімось – благаємо вас, Все задумано мудро в природі – Жити треба у мирі і злагоді. |
ДОДАТКИ
Додаток 1
Безпечна робота в Інтернеті
Якщо ти ще не знайомий з Інтернетом, то це ненадовго! Адже простори Інтернету сьогодні – це віртуальний світ, де кожен може знайти собі заняття до душі в залежності від власних потреб, настрою, віку. В цьому світі ти знайдеш сайти на цікавлячу тебе тематику, віртуальних друзів, з якими тобі буде приємно спілкуватися, можеш знаходити інформацію, що допомагає вчитися й займатися улюбленими справами, завантажувати цікаві картинки й музику, грати у захоплюючі ігри. Але пам’ятай: як і в реальному світі, в Інтернеті ти можеш зустрітися з загрозами та небезпечними людьми. Тому тобі дуже важливо навчитися уникати небезпек Інтернету! Прочитай прості правила безпечного поводження в Інтернеті та поділися ними з батьками та друзями.
В інтернеті ти можеш знайти безліч найрізноманітнішої інформації. Є цікава й корисна, що знадобиться тобі в навчанні та спілкуванні. Але є й непотрібні тобі сайти — ті, які ти не розумієш, які викликають неприємні відчуття та емоції. Тобі варто навчитися оцінювати інформацію. Заходячи на новий сайт, насамперед, запитай себе, чи може він допомогти тобі в спілкуванні, навчанні, хобі, підняти настрій? І якщо відповідь — ні, тоді для чого тобі його відвідувати? Найкраще — разом з батьками скласти перелік цікавих і корисних для тебе та всієї родини сайтів і, зазвичай, відвідувати їх.
Ти — особистість з найпершої хвилини свого народження. У тебе є ім’я, прізвище, родина, адреса, улюблені іграшки, мобільний телефон тощо. Все це — твій особистий простір, твій маленький світ. Деякі люди в Інтернеті можуть намагатися проникнути у твій простір. У чатах, ICQ або форумах, соціальних мережах ці люди можуть просити тебе докладніше розповісти про себе й свою родину, розпитувати про твій вік або про те, де ти найчастіше гуляєш, ким працюють твої батьки, за якою адресою ти мешкаєш, що цікавого та коштовного є в твоєму будинку, коли твої батьки йдуть на роботу. Не впускай у свій світ незнайомих людей! Адже ти не знаєш, для чого вони хочуть це довідатися. Навіть якщо людина в Інтернеті каже, що працює в міліції або старий друг твоїх батьків, не відповідай йому! Адже ти не можеш перевірити, правду він говорить чи ні. Ти ж не станеш розповідати про себе незнайомим дорослим на вулиці. Користуйся цим же правилом і в Інтернеті. А якщо хтось буде занадто наполегливо тебе розпитувати — не спілкуйся більше із цією людиною та розкажи про все батькам.
Ти напевно бачив фільми та читав книжки про шляхетних лицарів, що приховували своє ім’я, і хитрих шпигунів, які користувалися паролями. В Інтернеті тобі потрібно брати з них приклад. Ніколи не називайся своїм справжнім ім’ям та прізвищем і правильно обирай паролі! Стороннім людям зовсім не потрібно знати, як тебе звуть, і в них не повинно бути шансу дістатися твоєї особистої інформації.
Запам’ятай головні правила:
– твій псевдонім, що часто називають ніком, повинен бути таким, щоб ніхто не зміг здогадатися про твій вік, адресу, школу та іншу особисту інформацію.
– твій пароль не повинен бути занадто легким, не варто обирати паролем своє ім’я або рік народження. Краще, нехай це буде щось близьке тобі, але не відоме стороннім. Наприклад, згадай свою улюблену страву, тоді паролем може бути піца або котлети. Ти легко запам’ятаєш такий пароль, а сторонні ніколи його не вгадають.
– ніколи й нікому не повідомляй свій пароль, це твій особистий секрет!
В Інтернеті ти можеш зустріти інформацію, фотографії або відео, які для тебе будуть не зовсім зрозумілі. У тебе можуть виникнути питання, на які ти не зможеш знайти відповідь. Обов’язково поговори зі своїми батьками та задай їм свої питання. Буває, що з батьками поговорити не виходить, тоді постав запитання старшим родичам, учительці або іншому авторитетному для тебе дорослому.
Іноді ти можеш зустріти в Інтернеті щось, що може тебе налякати. Наприклад, тобі можуть загрожувати інші люди, або на сайтах можуть бути жорстокі фотографії та відео. Не лякайся! Просто є люди, що так розважаються — лякаючи інших. Пам’ятай, це просто інформація, яку ти можеш легко викинути з голови. А якщо не виходить — поділися своїм страхом з батьками, адже будь-які складності легше переборювати разом.
У Інтернеті ти можеш знайти безліч корисних, кумедних або просто цікавих роликів, ігор, музики або фотографій. Багато що з них ти можеш легко скачати на свій мобільний телефон або комп’ютер. Проте будь обережним, ніколи нічого не завантажуй з невідомих тобі сайтів. По-перше, там може виявитися зовсім не те, що ти хотів отримати. А по-друге, разом із цікавим роликом ти можеш скачати й вірус, який пошкодить твій телефон або комп’ютер.
Є таке прислів’я: «Безкоштовний сир буває тільки в мишоловці». Воно означає наступне: якщо тобі пропонують взяти участь в «безпрограшній акції» або виграти в азартній грі, тебе намагаються обдурити. Наприклад, для участі в акції тебе попросять відправити SMS-ку, «забувши» сказати, що вона коштує великих грошей, а в азартних іграх на тебе будуть чекати хитрі й досвідчені супротивники. Не звертай уваги на яскраву рекламу й привабливі пропозиції. І звичайно, ніколи не погоджуйся, якщо тобі пропонують особисто приїхати кудись, щоб забрати приз, або дати свою домашню адресу, щоб тобі його принесли або надіслали
Намагайся побільше спілкуватися зі своїми однолітками в Інтернеті і в реальному житті. Запишися за допомогою батьків у цікавий тобі гурток або спортивну секцію. Розмовляй і грай з одноклассниками на перервах та з однолітками у дворі. Спілкуйся в чатах і на форумах по інтересах. Дуже важливо, щоб ти розвивався гармонійно та умів будувати відносини із самими різними людьми і в реальному світі, і в Інтернеті! Це обов’язково в майбутньому стане тобі у пригоді, уміння спілкуватися потрібно для більшості сучасних професій.
Дуже приємно відчувати себе справжнім знавцем Інтернету, комп’ютерних програм, мобільного телефону. Дізнавайся більше про можливості Інтернету та різних програм, особливо тих, які допоможуть зробити твій Інтернет безпечнішим — антивірусах, спам-фільтрах, брандмаузерах. Попроси батьків розповісти тобі все, що вони про це знають, і сам шукай інформацію із цієї теми.
Часто тобі може здаватися, що батьки нічого не розуміють в твоїх захопленнях, що їм не цікаво те, чим ти займаєшся. Але не закривайся від батьків! Краще постарайся зробити їх своїми друзями. Обов’язково радься з ними по складних питаннях, розповідай про те, що нового ти довідався в Інтернеті, що тобі сподобалося, а що — навпаки, викликало переляк або інші неприємні емоції. Пам’ятай, батьки люблять тебе та хочуть, щоб у тебе все було добре. Крім того, у них значно більше досвіду спілкування з різними людьми, яким вони можуть з тобою поділитися.
Додаток 2
Оцінювання веб-квесту відбувається за п'ятьма критеріями, що включають оцінку:
– дослідницької та творчої роботи;
– якості аргументації;
– оригінальності роботи;
– навичок роботи в мікрогрупі;
– письмового тексту і т. ін.
Відповідно до наведених критеріїв шкала оцінювання веб-квесту може здійснюватись за такими показниками: ПІБ, актуальність теми, творчий підхід, знання теорії, виконання завдань, загальний бал.
5 балів | 4 бали | 3 бали | |
Розуміння завдання | Точне розуміння завдання | Розміщені матеріали, які мають безпосереднє відношення до теми, так і зайві | Розміщені матеріали, які не мають безпосереднього відношення до теми, зібрана інформація не аналізується |
Виконання завдання | Висновки аргументовані, мають безпосереднє відношення до теми, використовуються сучасні засоби візуалізації інформації | Частина інформації не систематизована, поверхова, не має відношення до теми | Випадковий набір інформації, відповіді не повні, відсутність аналізу інформації |
Результат роботи | Чіткий і логічний виклад інформації, структурованість, відредагованість, критичність аналізу, привабливий вигляд. | Точність, структурованість, недостатньо виявлена власна оцінка інформації | Матеріал логічно не вибудуваний, непривабливо оформлений, суть питання розкрита неповністю, проблемні питання залишились поза увагою |
Творчий підхід | Робота відрізняється яскравою індивідуальністю і висловлює точку зору групи. | Демонструється одна точка зору на проблему; проводяться порівняння, але не робляться висновки. | Учень просто копіює інформацію з запропонованих джерел, нема критичного погляду на проблему |
Критерії оцінювання презентації
АЛГОРИТМ СТВОРЕННЯ ПРЕЗЕНТАЦІЇ
1. Завантажити програму Місrosoft РоwerРоіnt.
2. Створити слайд: меню Вставка/ команда Создать слайд.
3. Меню Формат/ команда Разметка слайда.
4. Вибрати Пустой слайд.
5. Створити слайд, використавши піктограму Добавить объект WordArt і написати потрібний текст.
6. Фон можна вибрати серед уже готових шаблонів: меню Формат/ команда Оформление слайда або створити самостійно командою меню Формат/ Фон.7. Створити наступний слайд: меню Вставка/ команда Создать слайд.
8. До слайда вставити малюнок (меню Вставка/ Рисунок).
9. До кожного об’єкта додати ефекти анімації (меню Показ презентации/ Настройка анимации, Добавить эффект/ Вход, Выход, Вылет тощо).
10. До першого слайда вставити (меню Вставка/ Фильмы и звуки, Фильм из коллекции картинок). Випробувати різні варіанти.
11. Переглянути створену презентацію (меню Показ слайдов/ Начать показ).
12. Збережіть створену презентацію (меню Файл/ Сохранить как...) і вийдіть з програми.
Підготувала: Панасюк Ірина Володимирівна, вчитель природознавства ЗОШ І-ІІ ступенів с. Сорока Гусятинського району Тернопільської області