План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 4 класі “Річки України. Рівнинні та гірські річки”

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Клас: 4

Урок: Природознавство

Тема: Рівнинні та гірські річки

Мета: ознайомити учнів з класифікацією річок, в залежності від місця розташування їх басейну, формувати поняття про спільне та відмінне рівнинних та гірських річок, продовжувати формувати уміння працювати в групах, продовжувати формувати уміння відшукувати потрібну інформацію в медіапросторі; розвивати мислення, мовлення, пам’ять,  комунікативні та інформативні компетенції; виховувати бажання пізнавати нове.

Підручник: Гільберг Т. Г. Природознавство: підруч. Для 4 кл. загальноосівт. навч. закл. – Київ : Генеза, 2015. – С.114-116

Матеріали: картки Plickers, Т-таблиці (в кожного учня), фізичні карти України (4 шт), фото та відеоматеріал (використання комп’ютера), смартфони в учнів (мінімум по 1 в кожній робочій групі).

Учні класу поділені на 4 групи

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань.

– Спочатку ми з вами перевіримо як ви засвоїли попередній матеріал. Проведемо бліц-опитування за допомогою карток Plickers. Будьте уважними, пам’ятайте, що буква з правильною відповіддю повинна бути вгорі

1. Як називається початок річки?

А. Витік (правильна відповідь)

В. Русло

С. Гирло

D. Притока

2. Як називається заглиблення, в якому протікає річка?

А. Витік

В. Русло (правильна відповідь)

С. Гирло

D. Притока

3. Як називається менша річка, яка впадає в більшу?

А. Витік

В. Русло

С. Гирло

D. Притока (правильна відповідь)

4. Як називається місце, де річка впадає в іншу річку або море?

А. Витік

В. Русло

С. Гирло (правильна відповідь)

D. Притока.

5. Вибери штучну водойму із запропонованих.

А. Море

В. Річка

С. Ставок (правильна відповідь)

D. Озеро

 – Я бачу, що ви гарно підготувались, хоча декому потрібно ще повторити цей матеріал.

ІІІ. Мотивація. Повідомлення теми.

 – Подивіться на екран. Що зображено на ньому?

 – А чому такі різні зображення? (одна річка тече в горах, а друга на рівнині)

 – Правильно. А хто зможе сформулювати тему уроку?

– Дійсно, сьогодні наша тема гірські та рівнинні річки. Скажіть, а навіщо ми будемо їх отак класифікувати? Чому не говорити просто про річки взагалі?

(Тому що вони різні і умови життя людей по їх берегах теж різні)

 – Правильно, тож почнемо роботу.

IV. Відкриття нових знань

  1. Гірські та рівнинні річки.

А) Робота в групах.

 – Зараз групи будуть працювати кожна над своїм завданням. На цю роботу вам 3 хвилини.

Група 1

Користуючись підручником с. 114 визначити характеристики рівнинних річок й чому вони так називаються.

Група 2

Користуючись підручником с. 114 визначити характеристики гірських річок й чому вони так називаються.

Група 3

Користуючись фізичною картою України виписати назви 5 найбільших рівнинних річок. Пояснити свій вибір

Група 4

Користуючись фізичною картою України виписати назви 5 найбільших гірських річок. Пояснити свій вибір

Б) Презентація групами свого завдання.

В) Заповнення Т-схеми «Відмінності гірських та рівнинних річок» – в групах, перевірка за зразком:

Гірські річки Рівнинні річки
Бурхлива, швидка течія Повільна, плавна течія
Мілкі Повноводні
Вузькі, глибокі долини Широкі долини з терасами
Русло пряме

Русло звивисте

 

Фізхвилинка

(Учні виконують рухи під музику «Якщо ти щасливий»)

  1. Найбільші річки України

А) Робота в групах.

Групи 1 і 4

Використовуючи свої гаджети (смартфони) знайти в Інтернеті інформацію про найбільші річки України

Група 2

Використовуючи фізичну карту України назвати 5 найбільших, на вашу думку, річок України.

Група 3

Використовуючи підручник с. 114-115 та фізичну карту знайти вказані річки, коротко розказати про них.

На цю роботу 2 хвилини.

Б) Презентація групами своїх відповідей.

Група 1 представила інформацію:

За посиланням:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%96%D1%87%D0%BA%D0%B8_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8

Група 4 представила інформацію

за посиланням :

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B0%D0%B9%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D1%88%D1%96_%D1%80%D1%96%D1%87%D0%BA%D0%B8_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8

Порівняння інформації з завданням групи 2. Група 3 продемонструвала фронтально на великій фізичній карті річки Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай.

  1. Закріплення нових знань

А) Робота з відеоінформацією.

 – Скажіть, де ви знаходили інформацію про найбільші річки України? (На сайті Вікіпедія)

 – Якого формату була ця інформація? (текстова)

 – А в якому вигляді ще можна знайти інформацію? (Відео, фото)

 – Який найпопулярніший сайт відео файлів? (YouTube)

 – Продивіться відео про ті річки, про яких немає інформації в підручнику.

Показ вчителем на великому екрані фронтально.

https://www.youtube.com/watch?v=_5JtcjMbW2I

з 04.04- 05.42 хвилини про річку Дунай

 – Що запам’ятали? (протікає через 19 країн, в них через 3 європейські столиці, 2-га річка Європи за довжиною,  місто Вілкове, розташоване в дельті Дунаю  – наче українська Венеція, 29 червня день Дунаю)

 – До яких річок належить Дунай? (рівнинна)

З 06.57 –  8.04 хвилин – про річку Вісла

 – Що запам’ятали? (Протікає по території 3 країн: Польща, Білорусь, Україна, має  2 великі притоки: Західний Буг, Сян. По річці Західний Буг проходить кордон України і Польщі довжиною 220 км)

 – До якого виду належить ця річка? (рівнинна)

V. Рефлексія

  1. Бесіда

 – Що нового узнали сьогодні на уроці?

 – Які 5 найбільших річок України?

 – До якого виду річок вони належать?

 – Які гірські річки ви запам’ятали?

 – Де можна знайти потрібну нам інформацію?

  1. Самооцінка

– Використовуючи жести покажіть як ви попрацювали сьогодні на уроці: якщо все було зрозуміло і легко, то великий палець вгору, якщо були труднощі, але ви з ними все-таки впорались – великий палець паралельно підлозі, якщо нічого не зрозуміло і залишились питання – стиснутий кулак.

 – Якщо у вас залишились питання, то можете пізніше підійти або до своїх друзів або до мене за роз’ясненнями.

VI. Домашнє завдання

Підручник с. 114-116 читати, використовуючи додаткові джерела, підготувати інформацію про 2 тварин, які мешкають в рівнинній та гірській річках.


Автор: Кучеренко Інна Володимирівна, вчитель початкових класів, Запорізька спеціалізована школа № 72 І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням хімії та біології

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.