План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 4 класі “Гори Карпати”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема. Гори Карпати.

Мета:

  • продовжити формувати поняття “гори”;
  • розкрити залежність природи гір від їхньої висоти;
  • ознайомити учнів з характерними особливостями Карпатських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей;
  • виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи;
  • розвивати спостережливість, уяву, уявлення, пам’ять, мислення, творчість.

Обладнання. Ілюстрації “Карпатські гори”, малюнки, фізична карта України, карта природних зон України, атласи, ілюстрації із зображенням тварин і рослин.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Форми роботи. Фронтальна, групова, індивідуальна.

Перебіг уроку

І. Організація класу
1.1 Привітання «До успіху».

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

II. Перевірка домашнього завдання

2.1 Вікторина в групах “Вгадай природну зону”

(Кожна група отримує медіа повідомлення  для аналізу)

Відповідати будете за зразком.

На дошці зразок.

  • Я вважаю, що …
  • Тому, що …
  • Таким чином …

Завдання 1. “З незапам’ятних часів ці землі приваблювали людину неповторною красою своїх краєвидів, багатствами чорноземів, зеленими луками і дібровами, садами і виноградниками. На родючих чорноземах вирощують різноманітні зернові і технічні культури”. (Лісостеп.)

Завдання 2. “Рано навесні, коли ліс ще не вдягнувся у листя, тут з’являються ранньоквітучі трав’янисті рослини: сон-трава, підсніжник, пролісок, медунка. Під охорону взято благородних оленів, козуль, річкових бобрів, зубрів”. (Мішані ліси.)

Завдання 3. “Зима тут коротка, волога і тепла. Сніг довго не затримується. Літо довге і сухе. На погоду впливають море і гори”. (Південний берег Криму.)

Завдання 4. “Широкі рівнинні простори цієї зони перетинають річки, яри та балки. Літо тут жарке, часто бувають посухи. Зима холодна, малосніжна, іноді з сильними вітрами. Іноді вітер переносить верхній родючий шар ґрунту. Найкраще тут навесні, коли землі цієї зони стають схожими на різнобарвний килим”. (Степ.)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

3.1 Вправа «Передбачення» (Мультимедійна технологія)

– Діти, послухайте пісню. (Звучить пісня С. Ротару «Край»)

– Про які гори співається у пісні? (Карпати)

—  На сьогоднішньому уроці ми з вами подорожуватимемо до Карпат, побуваємо на найвищих вершинах Карпатських гір, вивчимо екзотичну рослинність цієї місцевості, дізнаємося про тваринний світ, а також про працю людей, їх відпочинок. Ви дізнаєтеся багато нового і цікавого, невідомого ще вам.

ІV. Виступ синоптика.

– Яка пора року надворі?

– Який зараз місяць?

– Якою погодою зустріла нас сьогодні природа?

– Що ви можете сказати про тривалість дня, ночі?

– Як змінився колір неба?

– Чи падав дощ?

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

– Нам нічого не заважає почати нашу подорож.

5.1 Перша зупинка «Пізнайко». Гра «Мікрофон»

– Зупинка допоможе нам поглибити знання про гори.

– Пригадайте, яку форму землі називають горами? (ділянки земної поверхні високо підняті над рівнинами)

– Які частини має гора?

– Що таке вершина?  (найвища точка гори)

– Що таке підніжжя? (найнижча точка гори)

5.2  «Схематичний малюнок гори»

  • Розгляньте схематичний малюнок гори, поданий на слайді.
  • Як змінюється рослинність від її підніжжя до вершини?
  • Поміркуйте, чому так відбувається.
  • Висловіть свої міркування, чи змінюється тваринний світ від
    підніжжя до вершини. Якщо так, то як і чому?

5.3 Робота  з медіа повідомленням в групі

(Завдання учням з’ясувати чи відповідає це медіа повідомлення на п’ять питань:   

  • З яких рослин складається нижній пояс передгірних дубових лісів?
  • Який пояс розташований вище, верхня межа якого на північно-східному макросхилі проходить на висоті 1150 м, а на південно-західному – 1350-1450м?
  • Чи виділяється в поясі букових лісів смуга ялицево–смереково-букових лісів?
  • Після смуги ялицево-смереково-букових лісів розташовані смерекові лісі?
  • Які переважають рослини в субальпійському поясі?
  1. Уважно прочитати текст.
  2. Обговорити в групі на які питання відповідає повідомлення.
  3. Дати відповіді на запитання).

Рослинність тут утворює п’ять поясів. Нижній пояс передгірних дубових лісів складається з дуба звичайного з домішками інших видів дерев – дуба скельного, бука, ясеня тощо, а також чагарників і різнотрав’я. Нижня межа цього поясу проходить на висоті 150-200 м н.р.м., а верхня – 400-500 м. Вище розташований пояс букових лісів, верхня межа якого на північно-східному макросхилі проходить на висоті 1150 м, а на південно-західному – 1350-1450 м. Він займає близько 70% площі Карпат. В цьому поясі виділяється смуга ялицево-смереково-букових лісів. Далі – смерекових лісів. На північних схилах хребтів він знижується до 750 м, а на південних, в Закарпатті, піднімається до 1650 м н.р.м. На нього припадає 16% площі Карпат. Вище розташований субальпійський пояс, що має верхню межу 1400-1650 м. У ньому переважають угруповання сосни гірської, вільхи зеленої, рододендрона східно-карпатського тощо. Дуже різноманітна чагарникова та трав’яниста рослинність, де переважають зарості ожини, чорниці, угруповання біловуса. Альпійський пояс розташований вище 1800 м н.р.м. і займає незначні площі. В ньому панують трав’янисті угруповання ситника, осок тощо. Специфічний характер має рослинність скель альпійського поясу. Саме на них зростає більшість рідкісних рослин Українських Карпат.

5.4 Розповідь учителя з елементами бесіди (з використанням відео https://www.youtube.com/watch?v=LcKUV0xQVBI
Автор:
AlexSemkiv)

—  Гори Карпати розташовані на заході України. Простягаються вони з північного заходу на південний схід майже на 280 км при середній ширині – 100 км. Займають площу 37 тис.км2, або 3,5% території України. Середня висота Українських Карпат – 1000 м. Шість вершин перевищують 2000 м н.р.м., а найвища – гора Говерла – сягає 2061 м.

Характерними рисами Українських Карпат є м’якість клімату, вертикальна поясність, екзотичність.

5.5 Робота з контурною картою України та атласом

—  Подивіться уважно на карту. Тут розташовані Карпати. А тепер ви знайдіть їх у своїх атласах. На контурній карті позначте їх місцезна­ходження.

5.6 Продовження розповіді       

—  Найвища точка гір Карпат — Говерла.

Клімат Карпат теплий і вологий. Опадів випадає багато.

Значну частину опадів ліси переводять у підземний стік, запобігаючи тим самим ерозії та скельовим паводкам. Дощі живлять гірські ріки протягом цілого року.

В Карпатах багато річок. Найбільші — Дністер, Тиса, Прут, Черемош. Вони багатоводні й використовуються для водопостачання, виробництва електроенергії.

Найбільше озеро Закарпаття – Синевир, яке утворилося 10 тисяч років тому на висоті 989 метрів над рівнем моря.

Карпати майже повністю вкриті природною рослинністю. Ліси займають близько 40% території. Тому Карпати називають лісистими.

Чим вище підіймається в гори, тим більше знижується поясність, що в свою чергу вплинуло на багатство й різноманітність тваринного та рослинного світу.

5.7 Третя зупинка «Рослинний світ Карпат» (з використанням відео https://www.youtube.com/watch?v=kgUnYR_VkqE
Автор: 
Анна Коритова)

5.8  Продовження розповіді.

У передгірському поясі ростуть дубові, дубово-грабові, букові, ялицеві ліси, у верхньому гірському поширені ялицево-букові та яворові ліси. У підліску багато ожини, бузини червоної, чорниці, брусниці. У субаль­пійському поясі ростуть гірська сосна, ялівець, чорниця, рододендрон, айстра альпійська. Ліси мають велике промислове, ґрунтозахисне, водо­охоронне значення. На висоті 1850 м починається альпійський пояс. Клімат тут холодний, тому не кожна рослина тут може вижити. На альпійських полонинах ростуть: вічнозелена осока, костриця лежача, альпійський едельвейс, сон-трава, альпійські дзвоники, мох та лишайники.

Найвища точка Карпатських гір — Говерла (2061м). До її умов пристосувалися: чорниця, брусниця, оситняк, осока, біловус.

5.9 Робота в групах. Складання пазлів з рослинами Карпат.

– Скласти пазли з рослинами Карпат.

– Пригадати назви цих рослин.

5.10 Фізкультхвилинка.

5.11 Четверта зупинка «Тваринний світ Карпат»  (з використанням https://www.youtube.com/watch?v=kgUnYR_VkqE
Автор: 
Анна Коритова)

Продовження вивчення нового матеріалу.

— Серед тварин в Українських Карпатах найбільш поширені: олень благородний, білка, бабак, їжак, дикий кабан, лисиця, кріт, куниця, ведмідь; плазуни — тритони, саламандра, жаби, ящірка прудка, вуж звичайний і водяний, гадюка звичайна та ін.; риби — окуні, лящ, щука, короп та ін. Серед птахів — беркут, орел, лелека чорний, шишкар ялиновий, дрізд, дятел, тетерев та ін. (Показ ілюстрацій та слайдів. Діти доповнюють).

Карпати багаті на корисні копалини. Тут добувають нафту, газ, озокерит, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуть та ін.

Екзотичність, чисте повітря, м’які відтінки зелених гірських схилів, вкритих лісами майже до самих вершин і оповитих блакитним серпанком, цілющі властивості мінеральних вод сприяли розвитку в Карпатах санаторно-курортних комплексів. Міста – курорти: Трускавець, Моршин, Поляна, Свалява. Тут щорічно оздоровлюються десятки тисяч людей. Карпати приваблюють туристів з усіх країн світу. Люди в цій місцевості займаються виготовленням меблів з карпатського лісу, виро­щуванням сільськогосподарських культур та ін.

Щоб зберегти природу Карпат, створено заповідники: Карпатський і Горгани.

5.12 Робота в групах. Складання пазлів з тваринами Карпат.

– Скласти пазли з тваринами Карпат.

– Пригадати назви цих тварин.

5.13 П’ята зупинка «Рекорди Карпат»

  1. Хвилинка – цікавинка “Рекорди Карпат”.
  • Карпати — найбільша гірська система України. Середня висота — 1000 м і більше.
  • Карпати — найвологіше місце в Україні. На полонині Руська Мокра сніг лежить 116 днів на рік і випадає 1593 мм опадів.
  • Карпати — місце в Україні, де найбільше річок. Тут протікає річка з найкоротшою назвою — Уж.
  • Карпати — місце в Україні, де випадає найбільше снігу. Зима буває до 116 днів, замети сягають 100 см.
  • Карпати — місце в Україні, де найбільше лісів.
  • В Карпатах є єдина в світі долина нарцисів (м. Хуст).
  • У Карпатах ростуть найвищі в Україні дерева. Висота деяких смерек і модрин сягає 54 м.
  • У Карпатах росте і найменше дерево в Україні — верба туполиста, її розмір 12-19 см.
  • У Карпатах знаходиться умовна точка центру Європи (на висоті 750 м).
  • Багатство тваринного світу Карпат підтверджується такими показниками:

зі 112 видів прісноводних риб України тут зустрічається 53; з 20 видів плазунів — 12 видів; з 358 гніздових птахів — 180 видів; зі 102 видів ссавців — 74 види.

  • У Карпатах живе найвисокогірніша тварина України — полівка карпатська.

VI. Узагальнення та систематизація знань учнів.

6.1 Гра «Хто більше?» 

Кожна група за 1 хв повинна написати якнайбільше рослин і тварин Карпатських гір.

6.2 Робота в зошитах з друкованою основою.

VIІ. Підсумок уроку.

– Уявіть собі таку ситуацію: ви йдете вулицею і вас зупиняє журналіст та пропонує відповісти на питання: «Де можуть вам знадобитися знання про зону Карпат?» Якою буде ваша відповідь?

  • Отже, про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  • Про які гори ми говорили?
  • Які ще гори на Україні ви знаєте?
  • Чим відрізняються Кримські гори від Карпатських?
  • Якими рослинами вкриті Карпатські гори?
  • Який тваринний світ?
  • Чим займаються люди цієї місцевості?
  • Де відпочивають люди?

VІIІ. Домашнє завдання.

Прочитати в підручнику статтю “Карпатські гори”. Підготувати відповіді на запитання після тексту.

Додаток 1

Завдання 1. “З незапам’ятних часів ці землі приваблювали людину неповторною красою своїх краєвидів, багатствами чорноземів, зеленими луками і дібровами, садами і виноградниками. На родючих чорноземах вирощують різноманітні зернові і технічні культури”. (Лісостеп.)

Завдання 2. “Рано навесні, коли ліс ще не вдягнувся у листя, тут з’являються ранньоквітучі трав’янисті рослини: сон-трава, підсніжник, пролісок, медунка. Під охорону взято благородних оленів, козуль, річкових бобрів, зубрів”. (Мішані ліси.)

Завдання 3. “Зима тут коротка, волога і тепла. Сніг довго не затримується. Літо довге і сухе. На погоду впливають море і гори”. (Південний берег Криму.)

Завдання 4. “Широкі рівнинні простори цієї зони перетинають річки, яри та балки. Літо тут жарке, часто бувають посухи. Зима холодна, малосніжна, іноді з сильними вітрами. Іноді вітер переносить верхній родючий шар ґрунту. Найкраще тут навесні, коли землі цієї зони стають схожими на різнобарвний килим”. (Степ.)

Додаток 2                 

  • З яких рослин складається нижній пояс передгірних дубових лісів?
  • Який пояс розташований вище, верхня межа якого на північно-східному макросхилі проходить на висоті 1150 м, а на південно-західному – 1350-1450м?
  • Чи виділяється в поясі букових лісів смуга ялицево –смереково-букових лісів?
  • Після смуги ялицево-смереково-букових лісів розташовані смерекові лісі?
  • Які переважають рослини в субальпійському поясі?

Рослинність тут утворює п’ять поясів. Нижній пояс передгірних дубових лісів складається з дуба звичайного з домішками інших видів дерев – дуба скельного, бука, ясеня тощо, а також чагарників і різнотрав’я. Нижня межа цього поясу проходить на висоті 150-200 м н.р.м., а верхня – 400-500 м. Вище розташований пояс букових лісів, верхня межа якого на північно-східному макросхилі проходить на висоті 1150 м, а на південно-західному – 1350-1450 м. Він займає близько 70% площі Карпат. В цьому поясі виділяється смуга ялицево-смереково-букових лісів. Далі – смерекових лісів. На північних схилах хребтів він знижується до 750 м, а на південних, в Закарпатті, піднімається до 1650 м н.р.м. На нього припадає 16% площі Карпат. Вище розташований субальпійський пояс, що має верхню межу 1400-1650 м. У ньому переважають угруповання сосни гірської, вільхи зеленої, рододендрона східно-карпатського тощо. Дуже різноманітна чагарникова та трав’яниста рослинність, де переважають зарості ожини, чорниці, угруповання біловуса. Альпійський пояс розташований вище 1800 м н.р.м. і займає незначні площі. В ньому панують трав’янисті угруповання ситника, осок тощо. Специфічний характер має рослинність скель альпійського поясу. Саме на них зростає більшість рідкісних рослин Українських Карпат.

Додаток 3       

 

Додаток 4


Підготувала: Шевченко Альона Віталіївна, вчитель початкових класів,  Бірківська філія КЗ «Олександрівське НВО № 2» Олександрівської районної ради, Олександрівського району, Кіровоградської області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.