План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 3 класі “Земноводні і плазуни”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема. Земноводні і плазуни. 

Мета:

Формування предметних компетентностей:

  • розширити знання учнів про плазунів та земноводних; ознайомити з особливостями їх будови, процесами життєдіяльності та пристосованістю до середовища існування; з’ясувати значення плазунів та земноводних  в природі та в житті людини;
  • формувати початкові уміння аналізувати візуальні медіа повідомлення, перевіряти достовірність інформації, складати повідомлення на задану тему;
  • розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати, збагачувати словниковий запас учнів;
  • виховувати повагу до природи, бажання оберігати тварин.

Формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися: формувати вміння планувати роботу на уроці, аналізувати, робити висновки, мати власну думку з приводу обговорюваних питань, обґрунтовувати її, вдосконалювати вміння оцінювати свою діяльність на уроці;
  • комунікативної: формувати вміння будувати власні висловлювання, презентувати свою роботу;
  • соціальної: формувати навички роботи в парі, групі, колективі, набуття досвіду взаємного навчання;
  • загальнокультурної: вчити висловлювати емоційно-оцінні судження, формувати особистісне ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстративний матеріал, таблиці, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок відкриття нових знань.

Хід уроку

І. Організація класу. Емоційне налаштування на урок.

Аутотренінг:

  • Я – школяр.
  • Я – особистість творча.
  • Я – думаю, міркую.
  • Я – аналізую.
  • Я – висловлюю свої судження.
  • Я – хочу багато знати.

Очікування.

– Чого чекаєте від уроку? Яким хочете його бачити? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим).

–  Що потрібно, щоб ваші очікування збулися? (Працювати активно, злагоджено, бути уважними, зібраними, наполегливими  та дисциплінованими.)

– Для того, щоб наша робота була організованою, і ми не заблукали у різноманітному і дуже цікавому царстві тварин, будемо працювати за планом.

План

  1. Бюро погоди.
  2. Кошик думок.
  3. Гра «Валіза досвіду».
  4. Експрес опитування.
  5. Знаємо – дізналися.
  6. Мозковий штурм.
  7. Царство земноводних та плазунів.
  8. Антивірус.
  9. Робота з притчею.
  10. Джинса.
  11. Рефлексія.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

– Яку пору року ми досліджуємо? (Весну.)

Просимо синоптиків з бюро погоди презентувати інформацію про погоду на сьогоднішній день.

  1. Робота в групах.

Ділова гра «Бесіди професіоналів»

Діти об’єднуються у 4 групи: синоптики, друзі, природознавці, бабусі. Домашнім завданням кожній групі було скласти медіатекст про погоду та інсценізувати його з позиції людей – представників назв груп. (Додаток А).

Синоптики:

-Доброго дня. Сьогодні 1 березня. Погода впродовж дня буде  досить прохолодною. Спостерігається насування хмар. До України наближається циклон. Рвучкий вітер не припинятиметься протягом дня. Очікуються опади у вигляді мокрого снігу. Стовпчики термометрів коливатимуться від 0 до +1 градуса.

Друзі:

-Привіт, друзяки! Ну і закоцюбли ми сьогодні по дорозі до школи. Таке враження, що весна забула до нас завітати. Поки дійшли до школи, то ноги стали мокрющі, як хлющ. Мокрий сніг та рвучкий вітер не додаватиме затишку першому дню весни. От і дочекалися тепла. Бувайте!

Природознавці:

-Після холодної зими так хочеться тепла і сонечка! Які сюрпризи готує нам нинішня весна – проливні дощі та кольорові веселки чи безжальні вітри та квітневі заморозки – розкажуть народні прикмети.

  • Прилетіли зяблики – значить буде ще холодно.
  • Біля людських осель багато синичок – весна буде холодною.
  • Але синиці співають – тож можна чекати тепла.
  • Вчора сонце перед заходом було червоне – на вітер.
  • Небо сіре та низьке – до снігу та дощу.

Бабусі :

-Добрий день, наші любі. Ми вам розкажемо про погоду з власного досвіду. Наш прогноз перевірений роками.

  • Цілу ніч крутили ноги – отож дощ сьогодні нас не омине.
  • Серце із грудей виривалось – так це ж вітрюган таке коїв.
  • А голова аж розколювалась, знай магнітні бурі будуть.
  • Так-так! Дуже важко зміни у погоді на нас стареньких відбиваються.
  • І чого ми жінки більш за чоловіків відчуваємо погодні зміни? Це ж так несправедливо!

Висновки

-Отже, кожна людина подає інформацію залежно від професії, групи спілкування. Неформальне спілкування можна використовувати в розмові або листуванні з друзями, але завжди дотримуючись правил етики.

  1. Гра «Кошик думок»

Діти об’єднуються у 3 групи за кольорами табличок-долоньок: «Жовті», «Червоні», «Зелені». Кожній з команд видається маркер та аркуш паперу. Далі вчитель пропонує за 5 хвилин перелічити джерела, звідки вони можуть отримувати інформацію. Діти можуть називати доступні для них джерела: газети, журнали, книжки, батьки, старші сестрички та брати, родичі, сусіди, реклама, білборди, телевізор, Інтернет, довідники, казки, люди, вчителі, тварини, навколишній світ тощо. (Додаток Б).

Після презентації дитячих робіт клас робить висновок про те, чи можна довіряти всій отриманій інформації.

  • Чому?
  • Кому можна довіряти, а кому ні?
  • Як перевірити, правду говорять чи ні?

Висновки

 Джерело інформації – об’єкт, що надає інформацію. Джерела інформації можуть бути друковані (книжка, карти), електронні (інтернет-сторінки, блоги, форум) або особові (інші особи, від яких ми можемо про щось довідатися). До кожного джерела треба ставитися критично, досліджуючи його вірогідність.

  1. Гра «Валіза досвіду»

-На дошці з’явився малюнок симпатичної валізи. Уявіть собі, що це валіза вашого досвіду. Я пропоную вам «покласти» до неї враження від минулого уроку, власні досягнення на ньому у формі усного, письмового повідомлення, малюнка. (Додаток В).

  1. Експрес опитування.
  • За якими ознаками тварини відносяться до звірів?
  • Чому звірів називають ссавці?
  • Що спільного у будові тіла? Чим воно вкрите?
  • Що ви знаєте про форми і розміри тіла звірів?
  • Де живуть звірі? На які групи вони поділяються? Наведіть приклади представників кожної групи.
  • На які групи поділяються звірі за способом живлення?
  • Як звірі пристосувалися до різних способів пересування, добування корму й життя в несхожих природних умовах?

Висновки

  • Звірі пристосувались до життя в різних природних умовах.
  • Від інших тварин звірів відрізняють: високий рівень розвитку чуття; вигодовування малят молоком; шкіра, укрита волоссям.
  • Звірі – найближчі родичі людей.

-Яку форму подання інформації вибрав кожен із вас?  Чому саме така форма була зручніша? До якого типу інформації належить: особистої, загальної чи спеціальної? (Написане  та намальоване прикріплюється до малюнка валізи досвіду.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

-Сьогоднішня зустріч приготувала нам нове дослідження та проблему. Використовуючи ключові слова: тіло вкрите шкірою, яка завжди зволожена слизом; живуть у воді та на суші; пересуваються, плазуючи по землі; шкіра вкрита роговими лусочками, поміркуйте, хто буде об’єктом нашого дослідження. (Земноводні, плазуни.) Яку проблему, на вашу думку, потрібно дослідити? (Де   проживають, якого розміру бувають, чим харчуються, яке значення мають у природі.)

Інтерактивна вправа «Знаємо – дізналися».

(На дошці висить таблиця. Ліва частина заповнюється перед вивченням нового матеріалу.)

Знаємо Дізналися

Земноводні і плазуни – звірі.

Назву отримали від способу пересування.

ІV. Сприйняття й осмислення нового матеріалу.

1.Вправа «Мозковий штурм».

-Вивчення нового матеріалу ми будемо проводити за допомогою отримання інформації з слайдів презентації. Якою має бути інформація? Давайте пригадаємо вимоги до неї. (Діти називають свої відповіді, вчитель фіксує їх на дошці.)

Інформація має бути:

  • Достовірна.
  • Актуальна.
  • Оперативна.
  • Зрозуміла.
  • Повна.

-Отже, це критерії якісної інформації.

2.Осмислення інформації.

Слайд 6.

Відгадайте загадку.

Під водою ця тварина

Плаває, немов рибина,

А на березі – ти ба! –

Жвавим м’ячиком стриба.

Зелененька, як трава,

І співає «Ква-ква-ква». (Жаба.)

Слайд 7.

Земноводні. Тіло вкрите шкірою, яка завжди зволожена слизом. Живуть у воді та на суші. Земноводні (амфібії) – група тварин, яка налічує близько 6 тисяч видів. В Україні мешкає 20 видів земноводних. До земноводних належать жаба, ропуха, квакша, тритон, саламандра тощо.

Слайд 8.

Тісний зв’язок земноводних із водою, а також будова і спосіб життя їхніх личинок свідчать про походження цих тварин від риб. Вдалося знайти скам’янілі рештки вимерлих земноводних. Зверху їх вкривала луска. А їхній череп нагадував череп кистеперих риб.

Слайд 9.

Учені встановили, що перші земноводні з’явилися понад 300 млн. років тому і були першими тваринами, що вийшли з води на сушу.

Слайд 10.

Земноводні відрізняються розмірами, забарвленням, будовою та формою тіла. У тритона та саламандри тіло видовжене, є хвіст і дві пари ніг однакової довжини, у жаб та ропух. Квакш широке тіло, є голова, тулуб, задні ноги довші, ніж передні, хвіст відсутній.

Слайд 11.

Тіло земноводних вкрите вологою шкірою – це їхня істотна ознака. Шкіра зволожується завдяки слизу, який виробляється залозами, що містяться в ній і захищають її від пересихання. Якщо шкіра пересохне, тварина загине.

Слайд 12.

Живляться земноводні переважно комахами. У жаб довгий липкий язик, за допомогою якого вони ловлять комах у повітрі. У раціон також може входити молодь риб, а найбільш великі можуть полювати на пташенят водоплавних птахів і дрібних гризунів, що потрапили у воду.

Слайд 13.

Розмноження та розвиток жаб та інших земноводних відбувається у воді. Вони відкладають у воду ікринки. З ікринок виходять пуголовки. Пуголовки перетворюються на жабенят, які дихають киснем повітря.

Слайд 14.

За розміром жаби дуже різноманітні. Найменша у світі жаба має дожину тіла всього 8,5 мм, а живе вона на Кубі. Гігантська жаба Голіаф є найбільшою представницею свого виду. Її максимальна довжина 36 см, а маса може перевищувати 3 кг. У Голіафа дуже міцні ноги, завдяки яким ця жаба може стрибати більше як на 3 метри.

Слайд 15.

Тритон живе у вологих, затінених місцях. Загальна довжина тіла сягає 8см, половина з котрих припадає на хвіст.

Фізкультхвилинка

Слайд 16

– Про кого буде йти мова далі вам допоможуть дізнатися відгадки до ось цих загадок.

Кістяну сорочку маю

І ніколи не знімаю, –

У сорочку- костомаху

Я ховаюся від страху. (Черепаха)

 

Має жало ядовите,

Як мотузка в’ється.

Спритна, влучна та холодна.

Як вона зоветься? (Змія)

 

Хто таку тварину знає:

Губить хвіст, коли втікає,

Не шукає й не пита,

Хто знайшов її хвоста,

Бо секрет для себе має –

Хвіст швиденько відростає. (Ящірка)

 

Велетенський і страшенний

Є на світі звір зелений,

Зуби гострі, наче ніж –

Утікайте всі скоріш!

Бо живе у річці Ніл

Злий і хижий …(крокодил).

Слайд 17

Плазуни пересуваються, плазуючи по землі. Хоча в ящірок є і ноги, але вони теж волочать тіло по землі. Шкіра вкрита роговими лусочками, які надійно захищають від пересихання.

Слайд 18

Плазуни – холоднокровні тварини з розміром тіла від декількох сантиметрів до 10 м. У світі відомо близько 8 тисяч видів плазунів. В Україні налічується 23 види (11 видів змій, 11 видів ящірок та 1 виду черепах). На суші плазуни рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі.

Слайд 19

Ящірки і змії поїдають комах, мишей, слимаків. Більшість черепах живляться рослинами. Крокодили полюють на птахів і звірів.

Слайд 20

Плазуни розмножуються на суші, відкладаючи у ямки яйця.

Висновки

  • Земноводні і плазуни є їжею для багатьох птахів, звірів. Самі поїдають безліч шкідників сільського господарства.
  • Деяких жаб, змій, черепах і крокодилів людина вживає в їжу.
  • Отруту змій людина використовує для виготовлення ліків.
  • Завдяки земноводним вчені зробили багато відкриттів, тому у багатьох містах жабам споруджено пам’ятники.
  • Земноводні і плазуни – частина світу живої природи. Вони потребують охорони.

3.Медіавправа «Антивірус»

У нашому комп’ютері вірус знищив назву тварини, яка описана нижче. Прочитайте медіа повідомлення, поміркуйте та впишіть назву тварини в пропущене місце. Цим самим ви створите антивірус.

У щелепах … від 64 до 70 зубів. Але ці зуби не призначені для пережовування їжі. Вони допомагають … схоплювати і роздирати жертву. Змінюються зуби до ста разів за життя. Щоб допомогти своєму шлунку впоратися з великими шматками їжі, …заковтують камені. Крім того ці камінці грають роль баласту при зануренні на глибину. Дрібні пташки допомагають … – коли хижак відкриває пащу, вони викльовують застряглі шматочки м’яса між зубами. Цих птахів … ніколи не чіпає.

  1. Робота з притчею «Черепаха». Діти слухають притчу, яку читає вчитель. (Додаток Г).
  • Які причини, призвели до нещастя з Черепахою?
  • Чому Черепаха не продала свого панцира Лисиці?
  • Яка причина підштовхнула Черепаху до відмови від свого захисту?
  • Як поводилася Лисиця?
  • Які джерела інформації вона залучила?
  • Чому Черепаха повірила побаченому на екрані?
  • Як потрібно було вчинити Черепасі?
  • Чого навчає нас ця притча?

Висновки

Необхідно перевіряти всю інформацію, яка до нас надходить, а вже потім ухвалювати рішення й діяти.

  1. Практична робота в групах. Створення медіатексту.

Діти об’єднуються у три групи за картинками, які вони отримали. (Додаток Д). Командир кожної групи отримує завдання скласти опис тварини, зображеної на картинці. Тварина на картинці у всіх однакова. Кожна група отримує різні завдання:

     1 група. Скласти негативний опис тварини.

     2 група. Скласти нейтральний опис тварини.

     3 група. Скласти позитивний опис  тварини.

Після групової роботи діти зачитують свої тексти. Вчитель ставить питання для обговорення.

  • Який був задум і мета?
  • Які засоби використали для втілення партнерського задуму?
  • На яке сприйняття матеріалу сподівалися? Чи справдилися сподівання?
  • Чому при описі одного і того ж предмета вийшли такі різні тексти?
  • Від кого чи від чого це залежить?

Висновки

Отже, це залежить від задуму автора або від замовника. У нашому випадку замовником був учитель. Тому емоційне забарвлення кожного тексту залежало від замовлення. В журналістиці медіатекст, написаний на замовлення з метою маніпулювання вибором або свідомістю споживача, називається джинсою. Синонім терміна – прихована реклама. Це негативне явище.

V. Узагальнення знань.

  • У чому виявляються особливості земноводних та плазунів порівняно з іншими тваринами?
  • Які форми пересування характерні для цих видів тварин?
  • Яке значення мають земноводні та плазуни у природі та житті людини?
  • Сьогодні на уроці ви отримали багато інформації. Ви вже знаєте, що не всім джерелам інформації можна довіряти однаково. Щоб переконатися в цьому давайте проведемо таке дослідження.

Робота в групі «Вірогідність інформації»

Учні об’єднуються у чотири групи. Кожній  групі роздається  допоміжний матеріал – рисунок «Вірогідність інформації». (Додаток Е).  На аркуші намальовані символи осіб і медіа: газета, книжка, телевізор, комп’ютер, радіо, вчитель, батьки, друзі. Залишено місце для того, щоб діти могли домалювати зірочки.

– Визначте, які джерела вам видаються вірогідними, а які ні (це означає, кому можна вірити одразу, а яку інформацію треба перевіряти).

-Пропоную під  малюнками, які символізують зображення батьків, друзів, учителя, комп’ютера, радіо, газети, телевізора, книжки, намалювати одну, дві або три зірочки – від найменш до найбільш вірогідних. Порівняйте аркуші всіх груп. Визначте разом, яке джерело інформації найвірогідніше.

Висновки

Щоб перевірити правдивість інформації, необхідно порівняти її з інформацією з іншого джерела.

VІ. Рефлексія.

  • Чи збулися ваші очікування?
  • На якій сходинці плану було найцікавіше?

VІІ. Домашнє завдання. Заповнити таблицю.

Знаємо Дізналися

Земноводні і плазуни – звірі.

Назву отримали від способу пересування.

Додаток Г

Притча «Черепаха»

          Жила-була звичайна Черепаха. Вона постійно носила на спині важкий панцир. Він придавлював її до землі, й кожен крок Черепасі давався важко. Тому життя її, що вимірювалося кількістю цих непростих кроків, також було нелегке. Але, коли з сусіднього лісу прибігала голодна Лисиця, Черепаха ховала голову під панцир і спокійно перечікувала небезпеку. Лисиця стрибала навколо, пробувала панцир вкусити, перевернути свою жертву, тобто застосовувала всі притаманні агресорові виверти, але Черепаха стояла на своєму і залишалася живою. Одного разу Лисиця принесла з собою великого гаманця з грішми, привела юриста і, всівшись навпроти, запропонувала послуги щодо купівлі панцира. Довго думала Черепаха, але через бідність своєї фантазії, відмовила. І знову руда хитрунка пішла ні з чим. Йшов час, навколишній світ змінювався. В лісі з’явилися нові технічні телекомунікаційні засоби. І одного разу, вийшовши з дому, Черепаха побачила на дереві телевізійний екран, де демонструвалися летючі черепахи без панцира. Диктор-дятел дуже емоційно коментував їхній політ: “Яка легкість! Яка швидкість! Яка краса! Яка вишуканість”. День дивилася Черепаха ці передачі, два, три… А потім в її маленькій голові народилася думка про те, що вона дуже нерозумна, якщо носить на собі подібний тягар – панцир. Чи не краще його скинути? Жити тоді стане набагато легше. Страшно? Так, трішки страшно, але в останніх новинах телеведуча Сова заявила, що нібито Лисиця дотримується останньої моди і стала вегетаріанкою. «Світ змінюється. Ліс он теж став зовсім інакший. Чому б не політати? Небо таке велике і таке прекрасне! Досить відмовитися від панцира і мені зразу буде легше!” – думала Черепаха. “Досить відмовитися Черепасі від панцира і її зразу буде легше їсти!” -– думала Лисиця, підписуючи рахунок на чергову рекламу летючих черепах. І одного прекрасного ранку, коли небо, як ніколи здавалося великим і безмежним, Черепаха зробила свій перший і останній крок до свободи від системи захисту.

Додаток Д

Список використаних джерел

  1. Підручник з природознавства 3 клас.
  2. Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя / Волошенюк О. В, Ганик О. В., Голощапова В. В, Дегтярьова Г.А, Іванова І. Б., Кожанова А. Ю., Пиза Г. Ю., Шкребець О. О, Янкович О. І. / За редакцією Волошенюк О. В., Іванова В. Ф. – Київ : ЦВП, АУП, 2018 — 234 с.
  3. Інтернет ресурс: https://www.youtube.com/watch?v=Z4C3KB5b-Bg

Підготувала: Шевчук Ольга Павлівна, учитель початкових класів Нетішинської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 2

                                                                     

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.