info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 2 класі "Звірі восени"

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Структура плану-конспекту уроку

2 клас               

Урок №11

Тема. Звірі восени (підручник с. 54-57)

Дидактичні задачі уроку: ознайомити учнів з життям звірів восени, зі змінами, що  відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; виховувати бережливе ставлення до тварин; формувати компетентність в природничій науці, навички спілкування рідною мовою, інформаційно– цифрову та соціальну компетентності, уміння вчитись впродовж життя, екологічну грамотність.

Очікувані результати:

  • учні будуть знати про життя звірів восени, про зміни, що відбуваються в їх житті;
  • зможуть наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки;
  • набудуть навичок спостережливості, уміння порівнювати, узагальнювати, встановлювати причинно–наслідкові зв'язки.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку:  дистанційний.

Обладнання: електронний підручник «Природознавство» Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак (Підручник  для 2 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Генеза, 2012); електронна сторінка уроку - сервіс для сумісної діяльності wikiwall, відеоматеріали, календар погоди, інтерактивний плакат genial.ly.

Структура уроку

Етапи уроку Хронометраж

Методи,

прийоми

Зміст

Покрокова інструкція

І. Підготовчий етап (11 хв)   
Організаційний момент. 1 хв Бесіда

Давай привітаємося!

 Доброго дня вам, мої школярики, Чомучки і питайлики.  Незвичайний урок чекає на вас.

Природу ми  будемо вивчати, 

Її таємниці для себе відкривати.

–  А ви любите  таємниці відкривати?

- Сьогодні таємниці природи відкривати нам буде допомагати Книга.

- Ми будемо гортати її сторінки і відкривати таємниці тих змін, які відбуваються в житті тварин восени. Давай почнемо гортати  сторінки чудової книги.

Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів або підготовка до сприйняття нової теми. 2 хв Робота з календарем погоди

І. Сторінка спостережень за погодою. 

– Яка сьогодні погода?

– Яке небо?

– Чи були сьогодні опади?

– Тепло чи холодно на вулиці? Чи є вітер?

– Які ознаки осені ви помітили у природі?

– Зроби відповідні записи в календарі спостережень за погодою та на сторінці уроку

http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9

2 хв Бесіда

ІІ. Сторінка спогадів минулого уроку.

Саме так, зараз у природі господарює осінь.

На хмаринці осінь прилетіла,

Землю дощиком умила.

Деревця розфарбувала,

Золотом  стежки услала.

Потім стала з вітром

Пісеньки співати

І в далекий вирій

Птахів проводжати.

–  Відкрийте ще одну таємницю. Що змушує птахів відлітати у вирій восени?

– Яких птахів називають перелітними?

– Які птахи називаються осілими?

2хв Гра «Посади  зимуючих птахів на дерево»

Давай пограємо.

http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9

Завдання: Посадити  зимуючих птахів на дерево.

Птахи:  зозуля,  снігур,  горобець,  соловей, ластівка, сорока, дятел, синиця, голуб.

–  Яких птахів ви впізнали?

–  Чому не всіх пташок  ви посадили на дерево?

Мотивація навчальної діяльності. 2 хв Гра «Вилучи «зайве» слово»

Закресли маркером зайві слова в кожному рядку в рожевому прямокутнику

http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9

1) Сорока, синиця, голуб, ведмідь;

2) Бджола, метелик,заєць, джміль, коник, оса;

3) Окунь, сом, карась, білка, щука, лящ.

–  Перевіряємо. Ти закреслив слова:  ведмідь, заєць і білка.

–  До якої групи тварин ми відносимо їх?

Відкрийте  наступну таємницю,  чому звірів  виділили в  окрему групу

серед тварин? Підказка: Чим покрито їх тіло?

 

 

1 хв

 

 

Повідомлення

ІІІ. Сторінка – цікавинка 

Чи відомо вам, що на Україні мешкає 108 видів звірів. Вони:

 Бігають по землі вовки, олені,косулі, лисиці, зайці.

 Лазять по деревах білки, куниці, песці.

 Плавають у воді видри, бобри, дельфіни.

 Літають кажани.

 Живуть під землею миші, кроти, борсуки.

Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів. 1хв Повідомлення

Любий друже!

Якщо ти будеш уважним під час виконання всіх завдань і опрацюєш всі  подані матеріали, ти будеш знати:

-         про особливості життя звірів восени;

-         про зміни, що  відбуваються в їх житті;

-         назви тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки.

ІІ. Основна частина (26 хв)  
Вивчення нового матеріалу (первинне сприйняття). 5 хв Робота з інтерактивним плакатом genial.ly

ІV. Сторінки електронної книги

– Багато  клопоту восени  не тільки комахам, птахам,  а й звірам.  Вони   теж змушені рятуватися від голоду і холоду. Розкриємо таємницю і  дізнаємося, як саме вони це роблять.

Відкривай сторінки електронної книги, уважно роздивляйся та запам'ятовуй!

https://view.genial.ly/5b1d12c2cb138502028ec721/genially

Сторінка 1.

Готуючись до зими, деякі тварини роблять запаси на зиму.

Завдання: Опрацювати матеріал і дізнатися, які звірі роблять запаси на зиму?

Сторінка 2.

З наближенням  зими,  у деякі тварини міняють своє літнє хутро на зимове –  густіше і довше. У деяких тварин  змінюється забарвлення хутра.

Завдання: Опрацювати матеріал  і дізнатися, у  яких  тварин  змінюється на зиму густота і колір хутра?

Сторінка 3.

Багато тварин переживають зимовий холод і голод, залігши у зимову сплячку. За літо і осінь у борсука, їжака і ведмедя накопичується під шкурою жир. Жир для цих тварин – зимовий запас їжі.

Завдання:  Опрацювати матеріал і дізнатися,  які тварини на зиму залягають у сплячку?

Сторінка 4.

Завдання:  Опрацювати матеріал і дізнатися,  які  тварини  не  сплять  взимку і ведуть активний спосіб життя?

Розкрийте таємниці про поведінку тварин восени.

–  Розкажіть, які тварини готують запаси на зиму?

–  Які тварини впадають у сплячку?

–  У яких тварин змінюється взимку густота  і колір шерсті?

–  Які тварини зимою ведуть активний спосіб життя?

3 хв Фізхвилинка

V. Сторінка активного відпочинку

https://www.youtube.com/watch?v=pdpbp7jVKvU

5 хв Робота з підручником

VІ. Сторінка наукова 

–  Прочитати матеріал у підручнику і  розкрийте таємницю, дайте відповіді на запитання:

– Що таке линяння тварин?

– Як змінюється хутро під час линяння у звірів? Наведіть приклади.

– Для чого деякі звірі відкладають восени запаси жиру?

http://vshkole.com/2-klass/uchebniki/prirodoznavstvo/tg-gilberg-tv-sak-2012/stranitsa-54

http://vshkole.com/2-klass/uchebniki/prirodoznavstvo/tg-gilberg-tv-sak-2012/stranitsa-55

http://vshkole.com/2-klass/uchebniki/prirodoznavstvo/tg-gilberg-tv-sak-2012/stranitsa-56

http://vshkole.com/2-klass/uchebniki/prirodoznavstvo/tg-gilberg-tv-sak-2012/stranitsa-57

Осмислення знань і умінь. 3 хв Гронування

Додайте приклади кожної групи звірів із матеріалів підручника на сторінці уроку в блакитних прямокутниках

http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9

Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях. 3 хв Гра «Угадай, хто я?»

VІІ. Сторінка ігрова 

– А тепер вам потрібно розгадати таємниці і впізнати тварин за описом.

Завдання. За описом вгадати назву тварини та біля малюнка на сторінці уроку поставити відповідну цифру

http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9

1. Місце, де він мешкає, легко знайти за купками землі. Живиться  комахами та їх личинками, які живуть під землею. В зимову сплячку не залягає. Дуже любить спати  і  їсти. Добре поївши, лягає спати, прокидається через 4-5год і знову риє землю у пошуках здобичі.

2. Це всеїдна тварина. Любить ласувати корінням рослин, ягодами, дрібними тваринами. Восени накопичує велику кількість жиру, вибирає місце  у лісі для барлогу і впадає до весни у сплячку.

3. Розумна, сильна і витривала тварина.  Швидко бігає. Взимку може голодувати 2-3 тижні, але  може  і з’їсти за раз до 10 кг м’яса. Взимку веде активний спосіб життя. Полює на зайців, копитних тварин, дрібних гризунів. Ці тварини живуть сім’ями у лігвах.

4. У  нього  не має  ні  нори, ні  гнізда. Ховається  він  то  під  кущем,  то  у ярочку. Вдень спить, а вночі виходить погуляти і поїсти. Їсть молоді гілочки дерев, травичку, корінці, кору дерев.

5. Пізно восени, коли стає холодно і мало їжі, заривається у листя, згортається у клубочок і спить до зими. (Їжак.)

2 хв

 

Фізкультхвилинка (вправи для очей)

https://www.youtube.com/watch?v=WfzhH8uI10Y

 

2 хв

 

Гра «Утвори пару».

Як звірі готуються до зими?

З'єднай прямокутники зеленого кольору лініями на сторінці уроку

http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9

Білки,бобри, хом’яки змінюють забарвлення хутра
Їжаки, борсуки, ведмеді не засинають, активно полюють

Кабани, лосі,

вовки, лисиці

готують запаси їжі на зиму

Заєць - біляк, білка,

ласка, горностай

залягають у сплячку

 

 

 

 

3 хв

 

 

Тест 

VІІІ. Сторінка перевірки  

Познач правильну відповідь на питання в білому прямокутнику

http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9

1. Звірі впадають у сплячку, тому що:

а) бояться  холоду;    б) люблять спати ;    в) не можуть себе взимку  прогодувати.

2. Шерсть восени у звірів стає:

а) рідша  б) густіша і довша

в) коротка

3. Для чого деякі звірі відкладають запаси жиру восени:

а) щоб зручніше  було спати;  б) щоб спати до весни;   в) щоб виглядало  краще хутро.

4. Хто із звірів залягає у зимову сплячку?  а) білка     б) їжак  в) вовк

5. Який звір робить на зиму запаси корму?  а) кабан    б) ведмідь  в) білка

6. У якого звіра змінюється забарвлення хутра взимку?

а) миша   б) білка    в) кріт.

ІІІ. Підсумковий етап (3 хв)
Підведення підсумків уроку, рефлексія. 2 хв Вправа «Закінчи речення»

Х. Підсумкова сторінка.

–        На зиму готують запаси корму такі тварини –  це…

–        Залягають у зимову сплячку – …

–        Взимку змінюється густота і забарвлення шерсті у таких тварин - …

–        До  тварин потрібно ставитися…

Інструктаж до виконання домашнього завдання. 1 хв

ІX. Сторінка домашнього завдання

1)    Опрацювати статтю у підручнику с. 54-57.  Дати відповіді на запитання до неї.

На допомогу додатковий відеоматеріал за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=GB5_U8comyM

2)    Намалювати листівку на тему «Допоможемо зимуючим звірам!», зроби фото листівки, надішли на електронну адресу або додай на електронну сторінку уроку.

Використана література:

  1. Державний стандарт початкової загальної освіти (затверджений Постановою КМУ №462 від 20.04.2011 р.)
  2. Державний стандарт початкової освіти (затверджений Постановою КМУ № 87 від 21.02.2018 р.).
  3. Природознавство. (Оновлені навчальні програми для початкової школи (1-4 класи) затверджені Колегією Міністерства освіти і науки 4 серпня 2016 року).
  4. Природознавство. Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. Підручник  для 2 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Генеза, 2012 (с.54-57)

http://pidruchniki.in.ua/prirodoznavstvo-2-klas-gilberg-sak/

  1. Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 2 класу / за заг. ред. О. В. Стребної, А. О. Соценко. – Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». – 2013.

http://www.tsiurupynsk-rmk.edukit.kherson.ua/Files/downloads/Природознавство%202%20клас%20печать.pdf

  1. Конспекти уроків природознавства 2 клас

      http://gorodenok.com/конспекти-уроків-природознавства-2-кл/


Виконала: Яблокова Тетяна Вікторівна, учитель початкових класів Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 18 ім. Дмитра Чернявського Бахмутської міської ради Донецької області.

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram