План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Структура плану-конспекту уроку
2 клас
Урок №11
Тема. Звірі восени (підручник с. 54-57)
Дидактичні задачі уроку: ознайомити учнів з життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; виховувати бережливе ставлення до тварин; формувати компетентність в природничій науці, навички спілкування рідною мовою, інформаційно– цифрову та соціальну компетентності, уміння вчитись впродовж життя, екологічну грамотність.
Очікувані результати:
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: дистанційний.
Обладнання: електронний підручник «Природознавство» Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак (Підручник для 2 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Генеза, 2012); електронна сторінка уроку - сервіс для сумісної діяльності wikiwall, відеоматеріали, календар погоди, інтерактивний плакат genial.ly.
Структура уроку
Етапи уроку | Хронометраж |
Методи, прийоми |
Зміст Покрокова інструкція |
І. Підготовчий етап (11 хв) | |||
Організаційний момент. | 1 хв | Бесіда |
Давай привітаємося! Доброго дня вам, мої школярики, Чомучки і питайлики. Незвичайний урок чекає на вас. Природу ми будемо вивчати, Її таємниці для себе відкривати. – А ви любите таємниці відкривати? - Сьогодні таємниці природи відкривати нам буде допомагати Книга. - Ми будемо гортати її сторінки і відкривати таємниці тих змін, які відбуваються в житті тварин восени. Давай почнемо гортати сторінки чудової книги. |
Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів або підготовка до сприйняття нової теми. | 2 хв | Робота з календарем погоди |
І. Сторінка спостережень за погодою. – Яка сьогодні погода? – Яке небо? – Чи були сьогодні опади? – Тепло чи холодно на вулиці? Чи є вітер? – Які ознаки осені ви помітили у природі? – Зроби відповідні записи в календарі спостережень за погодою та на сторінці уроку http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9 |
2 хв | Бесіда |
ІІ. Сторінка спогадів минулого уроку. Саме так, зараз у природі господарює осінь. На хмаринці осінь прилетіла, Землю дощиком умила. Деревця розфарбувала, Золотом стежки услала. Потім стала з вітром Пісеньки співати І в далекий вирій Птахів проводжати. – Відкрийте ще одну таємницю. Що змушує птахів відлітати у вирій восени? – Яких птахів називають перелітними? – Які птахи називаються осілими? |
|
2хв | Гра «Посади зимуючих птахів на дерево» |
Давай пограємо. http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9 Завдання: Посадити зимуючих птахів на дерево. Птахи: зозуля, снігур, горобець, соловей, ластівка, сорока, дятел, синиця, голуб. – Яких птахів ви впізнали? – Чому не всіх пташок ви посадили на дерево? |
|
Мотивація навчальної діяльності. | 2 хв | Гра «Вилучи «зайве» слово» |
Закресли маркером зайві слова в кожному рядку в рожевому прямокутнику http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9 1) Сорока, синиця, голуб, ведмідь; 2) Бджола, метелик,заєць, джміль, коник, оса; 3) Окунь, сом, карась, білка, щука, лящ. – Перевіряємо. Ти закреслив слова: ведмідь, заєць і білка. – До якої групи тварин ми відносимо їх? Відкрийте наступну таємницю, чому звірів виділили в окрему групу серед тварин? Підказка: Чим покрито їх тіло? |
1 хв |
Повідомлення |
ІІІ. Сторінка – цікавинка Чи відомо вам, що на Україні мешкає 108 видів звірів. Вони: Бігають по землі вовки, олені,косулі, лисиці, зайці. Лазять по деревах білки, куниці, песці. Плавають у воді видри, бобри, дельфіни. Літають кажани. Живуть під землею миші, кроти, борсуки. |
|
Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів. | 1хв | Повідомлення |
Любий друже! Якщо ти будеш уважним під час виконання всіх завдань і опрацюєш всі подані матеріали, ти будеш знати: - про особливості життя звірів восени; - про зміни, що відбуваються в їх житті; - назви тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки. |
ІІ. Основна частина (26 хв) |
Вивчення нового матеріалу (первинне сприйняття). | 5 хв | Робота з інтерактивним плакатом genial.ly |
ІV. Сторінки електронної книги – Багато клопоту восени не тільки комахам, птахам, а й звірам. Вони теж змушені рятуватися від голоду і холоду. Розкриємо таємницю і дізнаємося, як саме вони це роблять. Відкривай сторінки електронної книги, уважно роздивляйся та запам'ятовуй! https://view.genial.ly/5b1d12c2cb138502028ec721/genially Сторінка 1. Готуючись до зими, деякі тварини роблять запаси на зиму. Завдання: Опрацювати матеріал і дізнатися, які звірі роблять запаси на зиму? Сторінка 2. З наближенням зими, у деякі тварини міняють своє літнє хутро на зимове – густіше і довше. У деяких тварин змінюється забарвлення хутра. Завдання: Опрацювати матеріал і дізнатися, у яких тварин змінюється на зиму густота і колір хутра? Сторінка 3. Багато тварин переживають зимовий холод і голод, залігши у зимову сплячку. За літо і осінь у борсука, їжака і ведмедя накопичується під шкурою жир. Жир для цих тварин – зимовий запас їжі. Завдання: Опрацювати матеріал і дізнатися, які тварини на зиму залягають у сплячку? Сторінка 4. Завдання: Опрацювати матеріал і дізнатися, які тварини не сплять взимку і ведуть активний спосіб життя? Розкрийте таємниці про поведінку тварин восени. – Розкажіть, які тварини готують запаси на зиму? – Які тварини впадають у сплячку? – У яких тварин змінюється взимку густота і колір шерсті? – Які тварини зимою ведуть активний спосіб життя? |
3 хв | Фізхвилинка |
V. Сторінка активного відпочинку |
|
5 хв | Робота з підручником |
VІ. Сторінка наукова – Прочитати матеріал у підручнику і розкрийте таємницю, дайте відповіді на запитання: – Що таке линяння тварин? – Як змінюється хутро під час линяння у звірів? Наведіть приклади. – Для чого деякі звірі відкладають восени запаси жиру? http://vshkole.com/2-klass/uchebniki/prirodoznavstvo/tg-gilberg-tv-sak-2012/stranitsa-54 http://vshkole.com/2-klass/uchebniki/prirodoznavstvo/tg-gilberg-tv-sak-2012/stranitsa-55 http://vshkole.com/2-klass/uchebniki/prirodoznavstvo/tg-gilberg-tv-sak-2012/stranitsa-56 http://vshkole.com/2-klass/uchebniki/prirodoznavstvo/tg-gilberg-tv-sak-2012/stranitsa-57 |
Осмислення знань і умінь. | 3 хв | Гронування |
Додайте приклади кожної групи звірів із матеріалів підручника на сторінці уроку в блакитних прямокутниках http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9 |
|||||||
Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях. | 3 хв | Гра «Угадай, хто я?» |
VІІ. Сторінка ігрова – А тепер вам потрібно розгадати таємниці і впізнати тварин за описом. Завдання. За описом вгадати назву тварини та біля малюнка на сторінці уроку поставити відповідну цифру http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9 1. Місце, де він мешкає, легко знайти за купками землі. Живиться комахами та їх личинками, які живуть під землею. В зимову сплячку не залягає. Дуже любить спати і їсти. Добре поївши, лягає спати, прокидається через 4-5год і знову риє землю у пошуках здобичі. 2. Це всеїдна тварина. Любить ласувати корінням рослин, ягодами, дрібними тваринами. Восени накопичує велику кількість жиру, вибирає місце у лісі для барлогу і впадає до весни у сплячку. 3. Розумна, сильна і витривала тварина. Швидко бігає. Взимку може голодувати 2-3 тижні, але може і з’їсти за раз до 10 кг м’яса. Взимку веде активний спосіб життя. Полює на зайців, копитних тварин, дрібних гризунів. Ці тварини живуть сім’ями у лігвах. 4. У нього не має ні нори, ні гнізда. Ховається він то під кущем, то у ярочку. Вдень спить, а вночі виходить погуляти і поїсти. Їсть молоді гілочки дерев, травичку, корінці, кору дерев. 5. Пізно восени, коли стає холодно і мало їжі, заривається у листя, згортається у клубочок і спить до зими. (Їжак.) |
|||||||
2 хв |
Фізкультхвилинка (вправи для очей) |
https://www.youtube.com/watch?v=WfzhH8uI10Y | ||||||||
2 хв |
Гра «Утвори пару». |
Як звірі готуються до зими? З'єднай прямокутники зеленого кольору лініями на сторінці уроку http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9
|
||||||||
3 хв |
Тест |
VІІІ. Сторінка перевірки Познач правильну відповідь на питання в білому прямокутнику http://wikiwall.ru/wall/88862b21c7068a3ecde8eb5f56cca2c0/2844b67aa54a4ac53c30e11085841df9 1. Звірі впадають у сплячку, тому що: а) бояться холоду; б) люблять спати ; в) не можуть себе взимку прогодувати. 2. Шерсть восени у звірів стає: а) рідша б) густіша і довша в) коротка 3. Для чого деякі звірі відкладають запаси жиру восени: а) щоб зручніше було спати; б) щоб спати до весни; в) щоб виглядало краще хутро. 4. Хто із звірів залягає у зимову сплячку? а) білка б) їжак в) вовк 5. Який звір робить на зиму запаси корму? а) кабан б) ведмідь в) білка 6. У якого звіра змінюється забарвлення хутра взимку? а) миша б) білка в) кріт. |
ІІІ. Підсумковий етап (3 хв) | |||
Підведення підсумків уроку, рефлексія. | 2 хв | Вправа «Закінчи речення» |
Х. Підсумкова сторінка. – На зиму готують запаси корму такі тварини – це… – Залягають у зимову сплячку – … – Взимку змінюється густота і забарвлення шерсті у таких тварин - … – До тварин потрібно ставитися… |
Інструктаж до виконання домашнього завдання. | 1 хв |
ІX. Сторінка домашнього завдання 1) Опрацювати статтю у підручнику с. 54-57. Дати відповіді на запитання до неї. На допомогу додатковий відеоматеріал за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=GB5_U8comyM 2) Намалювати листівку на тему «Допоможемо зимуючим звірам!», зроби фото листівки, надішли на електронну адресу або додай на електронну сторінку уроку. |
Використана література:
http://pidruchniki.in.ua/prirodoznavstvo-2-klas-gilberg-sak/
http://www.tsiurupynsk-rmk.edukit.kherson.ua/Files/downloads/Природознавство%202%20клас%20печать.pdf
http://gorodenok.com/конспекти-уроків-природознавства-2-кл/
Виконала: Яблокова Тетяна Вікторівна, учитель початкових класів Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 18 ім. Дмитра Чернявського Бахмутської міської ради Донецької області.