План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Інтегрований урок природознавства та інформатики в 2 класі
(у комп’ютерному класі або з планшетами)
Тема. Природа весною. Пошук зображень в Інтернеті для природознавства. Право на зображення. Розрізнення дозволів на використання чужих зображень.
Цілі:
Навчальна: закріпити знання про весняні явища в неживій та живій природі, ранньоквітучі трав’янисті рослини та перелітних птахів своєї місцевості, сформувати уявлення про право на зображення, вміння розрізняти дозволи на використання чужих зображень, вправляти у пошуку необхідних зображень, їх копіюванні та збереженні у програмі Paint.
Розвивальна: розвивати пізнавальні здібності, пам'ять, мислення, навички роботи з календарем погоди та за комп’ютером.
Виховна: виховувати інформаційну та екологічну культуру учнів,
Обладнання уроку: презентація, графічний редактор Paint, комп’ютери або планшети, зошити з календарем погоди, заготовки для інтелект-мапи.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап, емоційне налаштування на урок
Пропоную розпочати урок з гри «Доброго ранку, гарного дня». Я буду казати слова «Доброго ранку, гарного дня…» і називатиму когось з нашої групи. Ті, кого я назву, у відповідь помахають мені рукою.
- Доброго ранку, гарного дня всім, хто любить природу.
- Доброго ранку, гарного дня всім, хто радіє весні.
- Доброго ранку, гарного дня всім, хто може назвати ознаки ранньої весни.
- Доброго ранку, гарного дня всім, хто знає назви весняних первоцвітів.
- Доброго ранку, гарного дня всім, хто знає, які птахи повертаються з вирію.
- Доброго ранку, гарного дня всім, хто любить уроки природознавства, інформатики.
ІІ. Фенологічні спостереження
- Чи можуть допомогти знання з інформатики на уроках природознавства? Як? (відповіді учнів).
- Перевіримо це. Пропоную заповнити календарі погоди (самостійна робота в зошиті).
- Яку клітинку було важко заповнити? (температура повітря).
- Як можна дізнатися про температуру повітря? (подивитись на термометр, якщо немає – то в Інтернеті на комп’ютері чи за допомогою телефону).
- Прошу (ім’я учня) визначити температуру повітря за термометром, а ( ім’я учня) знайти в Інтернеті за допомогою комп’ютера, іншим – через телефон.
- Що ще ми можемо дізнатися про погоду в Інтернеті? (відповіді учнів. За потребою орієнтовні запитання учителя: чи можемо ми дізнатися якою буде погода вдень, ввечері? Для чого це нам потрібно?)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Я недарма під час гри згадала про ознаки весни, першоцвіти і перелітних птахів, адже ми вивчаємо тему «Весна».
- Пропоную пригадати, що ми про це знаємо і доповнити інтелектуальну карту, розміщену на дошці:
- Працюватимемо у групах відповідно позначок, що лежать на партах : перша група – записує ознаки весни, друга - назви першоцвітів, третя - перелітних птахів та розміщують надписи на дошці, озвучуючи їх (додатки 1, 2).
- Чи можемо ми доповнити карту зображеннями?
- Які пристрої допомагають зберегти зображення?
- Як знайти зображення в Інтернеті?
- Яка програма допомагала нам зберегти зображення? (графічний редактор Paint)
- Що ще можна робити із зображеннями у цій програмі?
IV. Мотивація, визначення теми уроку
- Чи всі зображення , розміщені в Інтернеті можна використовувати вільно?
Сьогодні ми дізнаємося про це детальніше.
Отже, тема нашого уроку : «Природа весною. Пошук зображень в Інтернеті для природознавства.Право на зображення. Розрізнення дозволів на використання чужих зображень».
Ми спробуємо відшукати необхідні для доповнення нашої інтелект-мапи зображення в Інтернеті та дізнаємося, як отримати дозвіл на їх використання.
V. Опрацювання теми уроку
4.1. Презентація з коментарем (Додаток 3). Звернути увагу учнів на список використаних джерел. Запитати, що в даній презентації взято з Інтернету та як це оформлено.
Фізкультхвилинка:
- Оскільки основне слово нашого уроку «Весна», пропоную «написати» кожну літеру різними частинами тіла («В» – головою, «е» – правим плечем, «с» – лівим, «н» – лівим коліном, «а» – правим).
4.2. Частковий показ та пояснення роботи.
Вправи для очей з використанням тренажера Базарного.
4.3. Робота за комп’ютером
4.3.1. Повторення правил ТБ
4.3.2. Практичне завдання: підібрати зображення для уроку природознавства:
ознаки ранньої весни, першоцвіти, перелітні птахи (кожному учневі дається перелік зображень, які слід знайти, диференційований за обсягом)
Проблемна ситуація: двоє учнів підібрали зображення першоцвітів. Чим схожі їх роботи? Чим відрізняються? Який з учнів не порушив авторське право на зображення? (Додатки 4, 5)
Отже? не забудьте вставити під зображеннями адреси використаних джерел.
Перевірка завдань.
Домашнє завдання: збережіть ваші роботи на «флеш-носії», роздрукуйте їх і виготовить до наступного уроку власні інтелектуальні карти на тему «Весна». Щоб на карті були всі 3 групи об’єктів: і весняні явища, і першоцвіти, і перелітні птахи можна обмінюватися зображеннями або об’єднатися у групи і виготовити карту разом.
VІ. Підсумок уроку
- Чи допомогли вам знання і вміння з інформатики впоратися із завданнями з природознавства?
- Що ви дізналися нового про використання готових зображень з Інтернету?
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Використані джерела:
Розробила: Новіцька Людмила Іванівна, заступник директора з навчально-виховної роботи НВК № 1 «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад І ступеня» м. Умань Черкаської області