План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 2 класі “Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема. Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів.

Практичне завдання: розпізнавання їстівних та отруйних грибів за малюнками, фото.

Мета:

формувати у дітей систему уявлень про гриби як царство живих організмів, про ознаки грибів, їх будову, класифікацію та різноманітність у своїй місцевості;

  • продовжити формування базових компетентностей учнів з теми «Гриби» шляхом пошукової діяльності суб’єктів навчального процесу із використанням мультимедійних засобів та елементів інтерактивної взаємодіі в групах;
  • ознайомити учнів з поняттями їстівні гриби, отруйні гриби;
  • вчити виявляти ознаки грибів і за ними розпізнавати їстівні та отруйні гриби на малюнках, фото під час виконання практичних завдань;
  • формувати уявлення про значення грибів у природі, про цінність їх для людей, про необхідність охорони грибів, правильне їх збирання;
  • формувати здатність учнів застосовувати отримані знання, уміння та навички для розв’язання природознавчих задач і життєвих ситуацій;
  • розвивати вміння знаходити інформацію за підручником та додатковою літературою, висловлювати власні судження, перевіряючи їх правильність, доводити твердження, обґрунтовувати висновки, розвивати вміння працювати самостійно і в групі;
  • розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, допитливість, пізнавальну активність, творчі здібності, емоційний настрій дитини;
  • виховувати особистісні якості школяра, його екологічну культуру, поведінку, що відповідає нормам морального, етичного, естетичного, здоров’язбережувального (без загрози життю) ставлення до природи, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.

Обладнання: комплект мультимедійних засобів, ілюстративний матеріал до заняття.малюнки із зображенням грибів, роздатковий матеріал для кожного учня: вирізані картинки грибів; таблиця «Гриби: їстівні та отруйні», підручник «Природознавство» 2 клас.

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

  1. Інтерактивна вправа

 Діти стоять у колі.

– Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів  на цілий день.

Давайте привітаємось,

Давайте посміхнемося,

Давайте в очі глянемо,

І нам тепліше стане.

Раз рука, два рука,

Раз плече, два плече.

Голова вліво, вправо подивились,

Посміхнулись, привітались.

– Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

    Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фенологічні спостереження

– Діти! Урок, як завжди, почнемо, зазирнувши до «віконечка природи».

  1. Вправа «Погода» (бліц-запитання):

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Яке число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який стан неба?

– Яка температура повітря?

– Чи були сьогодні протягом дня опади?

2.Практична робота.

а) діти записують свої спостереження в зошити в календарі спостереження.

б) робота з класним календарем.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 – Сьогодні на  адресу школи надійшов  електронний  лист  від  Білочки.

Любі мої другокласники!

До  лісу  прийшла чародійка Осінь. Це моя улюблена  пора року. Адже  вона дарує багато грибів, які я надзвичайно полюбляю. А які тільки бувають гриби! Їх сила-силенна найрізноманітніших! Такі гриби привабливі, так цікаво їх збирати, – бо вони ж ховаються, ніби в піжмурки з тобою грають!  Я назбирала багато  грибів. Але  не знаю як вони називаються, які з них їстівні, а які отруйні. Допоможіть мені  зібрати в   кошик  лише їстівні  гриби.

                                                                                       Ваша  Білочка

– Дорогі  дітки  щоб  допомогти Білочці треба старанно  попрацювати. Тож беремося до роботи.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Отже, тема нашого уроку… (напис на дошці «Їстівні та отруйні гриби»)

V.Сприйняття й усвідомлення матеріалу.

 1. Вправа «Сенкан»

– Зараз перевіримо, що ви знаєте про гриби?

Гриби.

Їстівні, корисні.

Сушаться, варяться, смажаться.

Вони всім нам потрібні.

– А зараз ми  відправляємось у віртуальну подорож “Осінній ліс”.

  1. Відео “Гриби в Карпатах”

Джерело: ( https://www.youtube.com/watch?v=yK4KkypMvDY )

3. Фізхвилинка (звучить «Звуки лісу»)

Дружно в ліс ми всі пішли,

Скільки тут грибів знайшли!

Ось опеньок, боровик,

Підберезовик, лисичка,

Маслючок і печериця,

Сироїжка й білий гриб!

В кошики гриби збирали,

Доки повними не стали.

Ще й побігали ми трішки,

Натомили свої ніжки.

Поверталися бадьорі,

А про це вже знали в школі.

– крокують

– показ руками вправо, вліво

– нахил вправо, вліво

– присідають, збирають

– оберти вправо, вліво, показують

– нахил вправо, вліво

– збирають руками

– показують повний кошик

– біжать

– навколо себе крутяться

– крокують

– машуть рукою привіт

– Діти, як дізнатися, їстівний чи отруйний гриб? (Перевірити)

– Як перевірити? (Відшукати інформацію в підручнику, енциклопедії, інтернеті)

– Якій інформації ми можемо довіряти? (В підручнику)

– Чому? (Тому, що перевірено)

5.Робота з підручником с.54-55.

а) ознайомлення з порадами Їжачка Хитрячка;

б) розгляд таблиці «Їстівні та отруйні гриби»:

– будова;

– розмір;

– колір;

– назва.

в) Флеш картка (медіаекспресія)

Джерело:( https://www.youtube.com/watch?v=sWFfb8FwCHc )

Як слід збирати гриби

(Розкажи своїм батькам)

– Слід бути дуже уважним при збиранні грибів! Не можна допустити, щоб зубожіли наші грибні багатства, тому під час збирання грибів грибники мусять дотримуватися таких правил:

1) Збирати тільки ті гриби, які добре знають.

2) Не збирати старі гриби та гриби, що ростуть на узбіччях доріг, біля сміттєзвалищ. У них може накопичуватися отрута.

3) Гриби слід обережно зрізати ножем, або викручувати із землі.

4) Не збивати неїстівні гриби – вони потрібні лісу! Ними лікуються тварини. Червиві гриби – це «будинок» для личинок комах. Наступного року на цьому місці виростуть молоді й нечервиві гриби.

5) Категорично забороняється збирати гриби учням початкових класів!

  1. Розповідь вчителя про отруйні гриби.

–  Діти, а чи знаєте ви, кому потрібні отруйні гриби? Хто ними харчується?

  • Отруйні гриби приводять до отруєння, порушення здоров’я, навіть смерті людини, але їх споживають тварини (лосі, кабани, білки, миші).
  • А ще гриби мають лікувальні та інші властивості. Погляньте на малюнок.

 VI. Закріплення вивченого матеріалу.

Групова робота

Створення інтелект-карти “Гриби”

VII. Підсумок уроку.

  1. Рефлексія. (На дошці малюнок білки)

А тепер ми можемо розказати Білочці про таке…

  • Вчитель по черзі вивішує на дошку картки зі словами: Що дізнався нового? Що найбільше зацікавило?Що із вивченого хотів би розповісти друзям вдома?
  • Відповіді учнів.

VIII. Домашнє завдання.

С.54 –55 читати, розповідати.

Список використаних джерел та літератури:

  1. Єлін Ю. Я., Коз’яков С. М. Гриби.
  2. Гриби України: Атлас-довідник / За ред. В. П. Гелюти. – Київ.
  3. Екологія грибів: моногр. / Г. Л. Антоняк, З. І. Калинець-Мамчур, Н. О. Бабич, Н. Є. Панас. – Львів.
  4. Підручник. Природознавство 2 клас Ірина Грущинська.
  5. https://www.youtube.com/watch?v=yK4KkypMvDY .
  6. https://www.youtube.com/watch?v=sWFfb8FwCHc.

Автор:  Жирякова Олена Сергіївна, вчитель початкових класів Марганецької спеціалізованої школи I-III ступенів №2 з поглибленим вивченням англійської мови

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.