План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Інтегрований бінарний природничо – математичний урок
Тема: «Обчислення площі озер за допомогою палетки. Задачі, пов’язані зі знаходженням площі прямокутника. Знаходження значень виразів на сумісні дії».
Мета:
уміння вчитися: дослідити важливість природничо–математичних зв’язків; розвивати вміння планувати власні дії, оцінювати свою роботу; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати просторову уяву, вміння працювати із картою, математичне мовлення;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
інформаційної: розширити знання учнів про види водойм та різноманітність озер;
інформаційно – цифрової: вчитися визначати за допомогою QR- коду двовимірне зображення, популяризація медіаграмотності;
підприємливості: уміння робити власні висновки щодо підприємницької діяльності;
громадянської: привернути увагу здобувачів освіти до проблем охорони водойм.
Обладнання: палетки, роздатковий матеріал (зображення озер, різнорівневі кольорові картки, сигнальні картки), карта світу, презентація, гербарій, записи на дошці, персональні гаджети, фліпчарт, насіння соняшника, підручники з природознавства (І. Грущинська, 4 клас) та математики (М. В. Богданович, Г. П. Лишенко, 4 клас).
Хід уроку
І. Вступна частина
Привітання
Сьогодні в нас урок незвичний
Він два предмета поєдна,
Розкриє нам чудове диво,
А диво зветься це – знання.
ІІ. Актуалізація
(Діти: Материки світу)
(Діти: Площу фігур)
ІІІ. Мотивація. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
За рис. на с.102 – колективно;
За рис. на с.103 – самостійно дівчатка будуть обчислювати площу (13 см²), а площу - хлопці (10см²).
– На яку водойму схожа форма фіолетового круга. Що вона нагадує? (Озеро)
(Паралельно з відповідями учнів, вчитель демонструє презентацію)
Чад - озеро дуже мілководне: середня глибина дорівнює всього лише двом, а найбільша - чотирьом метрам. Крім того, береги у нього плоскі, заболочені. Підхід до них ускладнений, хоча місцями покрив з переплетених стебел очерету та водної рослинності настільки міцний, що витримує тяжкість людини. Чад, власне кажучи, являє собою величезну мілководну калюжу зі слабко солонуватою водою.
Вікторія – друге за площею прісне озеро в світі (після озера Верхнього). Озеро назване на честь англійської королеви Вікторії. Озеро Вікторія отримує величезну кількість води від дощів – більше, ніж від усіх своїх приток. Поблизу східних берегів озера видобуваються золото й діаманти. В озері Вікторія мешкає більше 200 видів риб.
Тітікака - існує безліч припущень щодо походження назви озера. В перекладі з мови аймара «Тітікака» звучить як «священний камінь». Згідно з іншими версіями назва озера перекладається як «кам´яна пума» чи «олов’яне поле». Кожна з цих версій опирається на особливості самої водойми. Зокрема, назва «кам´яна пума» відображає обриси озера, що нагадують силует пуми, якщо дивитись на нього з певної висоти.
Вчитель організовує роботу у чотири етапи:
Площа Чад- 1350 км².
Площа Віктор – 31 000 км².
Площа Тітікака – 8372 км².
Отримані результати учні записують на дошці. Визначають найбільше та найменше за площею озеро.
(1270 + 1856 : 4) · 7 (8240 – 294 · 7) · 3 32 · (32 : 4)
(32 + 32 : 4) · 2 (32 + (32 – 4)) · 2 32 – (32 – 4)
V. Фізкультхвилинка. Дихальна гімнастика під музику.
VІ. Закріплення та осмислення
Робимо висновки: прямокутник та квадрат з різними довжинами сторін можуть мати однакові периметри, але різні площі.
Ознайомившись з умовою задачі, учні складають короткий запис та геометричну схему її розв’язання:
Отже, один кілограм соняшникового насіння дав прибутку 4 грн. Але, на сьогодні один кілограм такого насіння фермер може продати за 10 грн, а якщо ми з вами будемо купляти смажене насіння в магазині то за 1 кг заплатимо 100 грн. То скажіть, що вигідно: продавати сировину чи кінцевий продукт? Чому?
Висновки: кінцевий продукт дає більший прибуток, ніж сировина.
VІ. Підсумок та встановлення рефлексивних зв’язків.
При показі сигнальних карток, учні називають основні моменти уроку:
VІІ. Домашнє завдання.
с.103, задача 632.
Додаткові завдання:
Підготували: Толкачова Оксана Володимирівна, вчитель початкових класів, та Загоруйко Наталія Яківна, вчитель початкових класів, директор КЗ «Опорна школа «Оскільський ліцей Оскільської сільської ради Ізюмського району Харківської області»