План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Хімія»)
Тема: Проблема чистого повітря. Представлення результату навчального проекту №8 «Поліпшення стану повітря в класній кімнаті»
Мета уроку: Ознайомити учнів зі значенням кисню в життєдіяльності організмів, зі впливом діяльності людини на стан повітря, з методами поліпшення стану повітря в класній кімнаті. Розвивати в учнів екологічну свідомість, виховувати екологічне мислення, спонукати до практичних дій з покращення стану повітря в класній кімнаті.
Очікувані результати уроку: Засвоїти знання про роль кисню для життєдіяльності людини. Знати про вплив людини на стан повітря. Вміти розробити та захистити навчальний медіапроект в програмі Microsoft Office Power Point. Представити результат навчального проекту у вигляді буклету, виготовленого в програмі Microsoft Office Publisher. Навчитися працювати в групах, з візуальними та текстовими джерелами інформації.
Наскрізні змістові лінії: «Здоров'я і безпека»: Проблема чистого повітря. «Екологічна безпека і сталий розвиток»: Склад повітря. Проблема чистого повітря.
Тип уроку: урок засвоєння знань
Методи уроку: пошуковий, проектний, медійний, ігровий.
Обладнання: ноутбук, проектор.
Структура урок.
1. Організація классу.
2.Актуалізація опорних знань учнів.
- Без їжі людина може прожити близько місяця, без води – декілька днів. Як довго людина може прожити без кисню? Чому?
- Чому при виконанні важкої фізичної роботи дихання людини стає частішим і глибоким.
3. Мотивація навчального процессу, постановка цілей та задач уроку.
Чому кисень так потрібний живим організмам? При окисненні органічних речовин виділяється велика кількість енергії, яку організми використовують для своєї життєдіяльності. Один із основних процесів, що відбуваються в організмі за участі кисню - це дихання. При диханні утворюється вуглекислий газ і вода. В приміщенні, де знаходиться багато людей, наприклад в класі, це призводить до зміни складу повітря. Які ці зміни? Чи шкідливі вони? Що можливо зробити, щоб покращити ситуацію?
На даний момент проблема великої концентрації вуглекислого газу у побутових приміщеннях - найбільша причина забруднення повітря у будівлях. Особливо актуальною вона є, коли йдеться про шкільні приміщення. Адже, щоб створювати необхідні умови для навчання у школах потрібне сприятливе навколишнє середовище, яке не загрожує здоров'ю учнів. Людина є основним джерелом вуглекислого газу в приміщенні, оскільки ми видихаємо від 14 до 15 літрів цього газу на годину. Розрахунки вчених показують, що всупереч існуючому стереотипу, біль голови, слабкість та інші симптоми у людини виникають не від нестачі кисню, а саме від вмісту CO2.
4. Вивчення нового матеріалу, його сприйняття, усвідомлення, осмислення.
Захист учнівських проектів.
Проект 1: Вплив вуглекислого газу на стан людини.
Інформація: У атмосферному повітрі вміст СО2 - 0, 03%, це продукт дихання людини. Людина за хвилину видихає повітря 16 разів. В повітрі, що людина вдихає є 21% кисню, та 0, 03% вуглекислого газу. А в повітрі після видиху кисню 15,8% та вуглекислого газу 4%. Один видих це близько 0,5л повітря. Якщо концентрація СО2 підвищується до 10% людина непритомніє, а потім вмирає. При диханні ми споживаємо кисень і видихуємо вуглекислий газ до 25л на годину. Тому він міститься в усіх приміщеннях, де є людина. Доведено, що при концентрації менше 3% він може спричиняти головний біль, шум у вухах, запаморочення, нудоту. Може бути причиною психічного неврівноваження, збудження, зниження працездатності.
Представлення результатів у формі газети, вірш, написаний ученицею, презентації Microsoft PowerPoint
Проект 2: Як змінюється склад повітря в кабінеті хімії протягом уроку в твоєму класі?
Проблема: СО2, що виділяється в процесі дихання, нагромаджується в класній кімнаті і негативно впливає на здоров'я учнів. Скільки ж цього газу виділиться протягом 40 хв? А скільки ж його буде, якщо у класі 27 учнів?
Розрахунки.
1. Вимірюємо V - класної кімнати: V=60м3×4м=240м3, або 240 000л.
2. Обчислимо V(СО2) - в класній кімнаті до початку уроків після провітрювання.
240000л - 100%
х - 0,03% х=72л
V(CO2) - до початку уроків в класній кімнаті.
3. Обчислимо кількість видихів, яку робить за 1 урок 1 учень.
1хв - 16 видихів, а 40 хв = 640 видихів робить 1 учень за 1 урок.
4. Обчислимо, який V повітря за 640 видихів.
640 видихів × 0,5повітря = 320л повітря видихає 1 учень за 1 урок.
5. Обчислимо скільки СО2 видихає 1 учень за 1 урок.
320 л - 100%
х - 4 % х= 12,8 л
Це V(СО2) видихає 1 учень за 1 урок.
6. В нашому класі – 27 учнів.
12,8 л × 27 уч.= 345,6 л СО2 видихають учні нашого класу після уроку.
7. На початок уроку було 72л СО2
На кінець уроку стало 345,6 СО2
8. Обчислимо концентрацію в повітрі класної кімнати СО2 після уроку.
345,6/240 000 × 100%=0,144%
Зміна концентрації СО2 в класній кімнаті за 1 урок складає: 0,144%-0,03%=0,114%
Висновок: Під час уроку відбувається невелике збільшення концентрації вуглекислого газу в повітрі кабінету.
Представлення результатів у формі газети-сувою та презентації Microsoft PowerPoint
Проект 3: Як покращити стан повітря у класній кімнаті під час занять?
Інформація:
1.Обов'язково провітрювати класну кімнату до початку уроків і після кожного уроку.
2. Залишати вікна неповністю зачиненими.
3. Також нас рятують рослини, або фотосинтез який відбувається завдяки ним .
Фотосинтез-процес синтезу органічних сполук з СО2 та Н2О з використанням енергії світла, з виділенням О2 як побічного продукту.
Це надзвичайно складний процес. Він відбувається у вищих рослинах, водоростях, багатьох бактеріях та в найпростіших організмах. Фотосинтез - єдиний процес у біосфері, який призводить до засвоєння енергії сонця і забезпечує існування, як рослин так і гетеротрофних організмів.
4. Вологе прибирання класної кімнати після уроків.
Представлення результатів у формі буклетів, виготовлених у програмі Microsoft Office Publisher
5.Підсумки уроку. Рефлексія.
Гра «ПАЗЛИ» Учням демонструють фото кабінету хімії: вікна відкриті та закриті, засоби для вологого прибирання, зелений куточок. Завдання: Якими способами покращують повітря повітря в кабінеті хімії?По ходу відповідей складається на дошці смайл з посмішкою та написом «Молодці».
Самооцінювання роботи учнів у групах при підготовці проектів. Оцінка вчителя.
6.Домашнє завдання: Повторити тему: «Кисень» Підготуватись до залікової роботи по темі.
Додатки до уроку:
На сонячному світлі лист рослина поглинає вуглекислий газ та воду і виділяє кисень, а от дихає вдень і вночі поглинаючи кисень та виділяючи вуглекислий газ.
Гра «Пазли»
На дошці або екрані 4 фото кабінету хімії з номерами від 1до 4: вікно та двері відкриті навстіж, вікно відкрите на провітрювання, засоби для вологого прибирання, кімнатні рослини.
На дошці центральний пазл з частиною слова.
По одному учню від команди завдання прокоментувати одне фото і закріпити на дошці пазл з відповідним номером. Вийде слово «Молодці!!!»
Підготувала: Войченко Катерина Іванівна, вчитель вищої категорії, вчитель-методист, Відмінник освіти України, вчитель хімії НВК№36 м. Кам'янське Дніпропетровська обл.