План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).
Тема: Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи.
Мета уроку: дидактична – розширити ролі виділення у обміні речовин, засвоїти будову органів системи виділення у взаємозв’язку з їх функціями;
розвиваюча – розвивати аналітичне мислення, сприйняття, довільну увагу, формувати інформаційну компенентність;
виховна – виховувати соціальні компетентності, відповідальне ставлення до здоров’я.
Обладнання: схема будови сечовидільної системи, підручник, смартфон, QR-код.
Поняття та терміни: виділення, нирки, сечоводи, сечовий міхур, сечівник, сфінктер, сеча, нефрон, будова нефрона.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи і прийоми: гра-руханка, робота з сайтом вчителя BioSvita, інтерактивні вправи он-лайн, рольова гра.
Хід уроку
I. Організаційний етап.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Емоційне налаштування на урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра-руханка «Вірю/не вірю» - учитель зачитує твердження, якщо учні з ним погоджуються, то плескають у долоні 1 раз, а якщо ні – піднімають руки навхрест. Після кожного невірного твердження учні виправляють помилку в ньому.
Молодці, діти!
III. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання з візуалізацією через сайт.
Спробуйте пояснити, чому виділення – це важливо для метаболізму.
Сканування QR-коду та перехід на сайт учителя біології BioSvita.
Розгляньте фото на сайті. Та виконайте перше завдання в парах.
Який орган людини зображено нижче?
На що він схожий? Яку форму має?
Учні розглядають фотографію нирки людини, дають відповідь на запитання усно.
Отже, сьогодні ми детальніше вивчимо будову цих органів і з'ясуємо їх роль у виділенні.
Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку шляхом бесіди, формулювання плану учнями.
ІV. Засвоєння нових знань.
Розповідь учителя з елементами пояснення та візуалізації (малюнок «Будова органів виділення» настінний).
Зверніть увагу, органами сечовидільної системи людини є нирки – парний бобовидний орган. Тут утворюється сеча, яка далі виводиться по двох сечоводах та збирається в сечовому міхурі. Звідси сеча виводиться у зовнішнє середовище через непарну протоку – сечівник.
Розглянемо нирки зсередини і детальніше! Виконайте завдання № 2 з сайту в парах.
Проблемне завдання – учні розглядають малюнок «Будова нирки», виконуючи завдання № 2 з сайту учителя. Презентація розповіді від імені нирки про її власну будову.
Орієнтовний текст розповіді учнів: Я – нирка. Вкрита я ________ оболонкою. Маю такі шари як кірковий та мозковий. У кірковому розташовані __________, а у мозковому _________. Кров у мене потрапляє по _________, а виводиться по __________. Місце, в якому всередину нирки входять судини називають _____________. Найменша моя часточка, яка вміє утворювати сечу називається ___________. Сеча збирається у ниркові ________, а потім у одну ниркову _________. Далі я віддаю сечу сечоводам.
Розповідь учителя про будову сечоводів, сечового міхура та сечівника, функції сфінктерів.
Візуалізація (перегляд відео фрагменту з сайту).
Діти, виконайте завдання № 3. Перегляньте відео та заповніть пропуски в реченнях, які ви бачите перед ним.
Перевірка результатів шляхом зчитування речень фронтально.
V. Узагальнення і закріплення знань
Завдання №4 з сайту. Скласти схему сечоутворення (письмово) та озвучити відео фрагмент.
Завдання на платформі https://learningapps.org/1596215 .
Учні сканують другий QR-код і виконують завдання на телефоні. Після завершення вони роблять скріншот екрану з результатом та часом виконання і надсилають на електронну адресу вчителя безпосередньо на уроці.
Результати виконання завдань перевіряються усно вибірково в класі. Помилки аналізуються та виправляються у ході фронтальної бесіди.
Фронтальна бесіда
Чому виділення – це важливий етап обміну речовин?
VI. Підбиття підсумків уроку
Домашнє завдання: обов’язкове – вивчити параграф підручника, нові терміни і поняття; творче завдання – створити пазл на вибір «будова нирки», «будова нерфона», «будова сечостатевої системи» і т. п.
Рефлексія за технологією «3,2,1».
Розробила: Гайденко Альона Олександрівна, учитель біології Миколаївської ЗОШ № 16 Миколаївської області