Академія Української преси продовжує міжнародний проект «Чужому навчаємося і свого не цураємося», де вже протягом кількох років запрошує іноземних експертів презентувати свої практики у сфері медіаграмотності та критичного мислення.
Гостею зустрічі, яка відбулася 20 березня 2024 року, стала експертка із США Тесса Джолс, яка є президенткою та генеральною директоркою найпотужнішої організації дослідження проблем медіаграмотності у країні – Центру медіаграмотності. Тема її виступу була присвячена дуже важливій для нас сьогодні і вкрай актуальній проблемі, а саме як медіаграмотність працює через шкільні та суспільні програми для протидії ненависті та насильству.
Пані Тесса зазначила, що в еру Інтернету ми отримали безмежний доступ до інформації та контенту. Але ми, звичайно, не завжди розуміємо, чи правдива ця інформація чи ні. Саме тому медіаграмотність сьогодні є дуже важливою.
Тетяна Іванова, модераторка заходу, медіаекспертка АУП, докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри соціальних комунікацій Маріупольського державного університету відзначила: «Ми вже більше не просто споживачі інформації, ми є творцями свого власного контенту. Сучасна інформація, яку ми надаємо світу соціальних мереж — це перш за все, виважений контекст, це розуміння символів та їх впливу, це показник нашої власної культури та культурності».
Актуальною тезою експертки, було те, що вона порівняла інформацію зі зброєю, яка саме сьогодні надала можливість розпалити вогнище війни. Інформація стала інструментом підриву позитивної діяльності в країні. Інформація нині — це не просто інформація, а це засіб, який використовують одні країни проти інших.
Саме тому, наголосила Тесса Джолс, ми маємо знати, що великі битви відбуваються в інформаційному полі також. І ми, українці, маємо бути підготовленими до такої битви.
Щодо формування базових навичок медіаграмотності американська експертка зазначила, що сьогодні найактуальнішими навичками є не стільки здатність знайти потрібну інформацію, скільки навички її обробки та аналізу. А для цього, зауважила експертка, потрібні зовсім інші моделі конструювання педагогічного процесу та інші методи навчання.
Медіапедагоги повинні вміти допомагати учням та дорослим навчатися не тільки вдумливо споживати інформацію, але й вміти її створювати й відповідально розповсюджувати.
Пані Тесса наголошує про формування такої важливої навички, як «управління ризиками» у взаємодії із інформацією. Вона підкреслює що довкола дуже багато інформації, яка не є правдивою, не є точною, не є надійною. І головне завдання медіапедагогів — підготувати людей, щоб вони самі могли управляти ризиками інформації, які вони використовують.
«Ми маємо навчити дітей, щоб вони вміли самостійно розсортувати та оцінити інформацію для їх ризиків», — сказала пані Тесса.
Ще одна навичка медіаграмотності, яку слід взяти до уваги українським медіапедагогам — це усвідомлене поєднання тексту та контексту в медіаповідомленні, — радить американська колега.
У якості наочного прикладу пані Тесса наводить висловлювання про те, що людина йде додому. Але нам потрібний контекст цього повідомлення, а саме: звідки вона йде? О котрій годині? Яким транспортом дістанеться додому?
Отже, заява, речення може містити багато інформації і одночасно не містити нічого. І якщо для нас ця інформація важлива, то ми не зможемо її отримати без відповідного контексту.
Порада: нам потрібно навчити школярів думати не тільки про написання самого тексту, але і думати про контекст, що лишається в цьому посиланні; чого там бракує, що було опущено, що було пропущено. Це також є дуже важливим у створенні інформації.
Інноваційною думкою пані Тесси є те, що у Центрі медіаграмотності, який вона очолює, вважають, що потрібно випрацювати певні спільні методи обробки інформації для того, щоб всі ми разом розуміли, як отримати доступ до інформації, як її оцінювати і як її обробляти.
Тож, навички цивілізованої обробки інформації — це те, що потрібно по всій планеті, тому що цей процес використовує загальносвітові алгоритми. Для українських медіапедагогів такий підхід є цінним, тому що це важливо, якщо ми говоримо про спільну роботу, про спільне міжнародне розуміння загальних цінностей у взаємодії із інформацією.
У якості висновку Тесса Джолс зазначила, що наша медіаграмотність — це представлення. Це те, як ми представляємо себе в соціальних медіа і те, як світ представляє нам себе. Тобто ми усі маємо бути готовими до гідного представлення себе у різноманітному світі сучасних медіа, тому що «те, як нас бачать, визначає те, як до нас ставляться».
Переглянути онлайн-міст можна на Facebook
Переглянути онлайн-міст можна на YouTube