31 березня – 1 квітня 2017 року в Києві відбулася головна медіаосвітня подія року – П’ята міжнародна науково-методична конференція «Практична медіаграмотність: міжнародний досвід та українські перспективи». Це освітня платформа, яка надала можливість обмінюватися досвідом і знайомитися з міжнародними практиками.
Медіаграмотність визнано однією з ключових навичок ХХІ століття великою кількістю організацій: від ООН до професійних освітніх інституцій. Саме потенціал медіаосвіти здатний докорінно змінити взаємини між вчителем та учнем, даючи змогу для діалогу і спільних роздумів.
Директор офісу демократії та управління USAID Томас Вайт привітав учасників П'ятої міжнародної науково-методичної конференції з медіаосвіти та медіаграмотності.
Іванна Коберник, радниця Міністра освіти і науки України зазначила: «На даному етапі важливо, аби більше вчителів, більше батьків дізнавалися про медіаграмотність, медіаосвіту та отримували відповідні навички. Зараз, коли розробляються нові стандарти та розпочнеться освітня реформа, важливо, щоб медіаграмотність стала наскрізною навичкою».
Системний фундамент української медіаосвіти – це спільна праця освітян всіх рівнів.
Академія української преси зібрала основних гравців, всі зацікавлені сторони, які дбають про системні підходи, які забезпечать рівне право громадян України на отримання повноцінної медіаосвіти. Наша організація впродовж 6-ти років підготувала 6-ть навчальних програм, 3-и посібники (затверджених Міністерством освіти і науки України) і чимало інших ресурсів з якими ви можете ознайомитися на сайті АУП й на порталі «Медіаосвіта та медіаграмотність».
Лише на цій конференції відбулися презентації 10 нових видань і ресурсів для викладачів суспільствознавства і початкової школи, для тих, хто опікується позашкільною освітою і т. ін.
Спільнота викладачів медіаграмотності у початковій школі та дошкільному закладі переконана, що медіаосвіта має розпочинатися «з пелюшок». Найчастіше вони згадували про анімацію, як про один із найзатребуваніших методів долучення до медіатворчості та використання STEM підходів для розвитку критичного та творчого мислення вихованців.
22 менеджери освіти ділилися досвідом упровадження наскрізних організаційних моделей медіаосвіти, які передбачають не лише освітню діяльність, а й соціальне партнерство педагогів, дітей та батьків.
Вчителі середньої школи представили розмаїті практичні аспекти, але їх об’єднало, що вони медіаосвічують не лише учнів, а й їх батьків та власних колег, а заняття з медіаосвіти з елементами медіатворчості знаходять відгук навіть у тих учнів, які давно втратили інтерес до навчального процесу.
Учасники секції «Медіаграмотність як громадянська компетенція» вважають, що медіакомпетенція стає визначальною у діяльності педагогів, бібліотекарів та науково-педагогічних працівників. У багатьох виступах йшлося про нові форми медіаосвіти, які ефективно впливатимуть на формування громадянської компетенції через процес виховання і навчання. Це зокрема холдинги шкільної преси, які прийшли на зміну єдиній стінній газеті, інструменти медіаграмотності, як важливі кроки для примирення і соціалізації ВПО в місцеву громаду; програми новинної грамотності в мистецьких закладах тощо.
Викладачі педвишів та закладів післядипломної педагогічної освіти стверджують, що реалії сьогодення потребують, щоб предмет «Медіаосвіта» став у ВНЗ таким же ОБОВ’ЯЗКОВИМ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ як педагогіка, психологія та методика. Бо, на превеликий жаль, ректори часто стереотипно чекають надання рекомендацій «згори» (Міністерства) щодо запровадження курсів, потім виконують розпорядження та звітуються про проведену роботу.
Учасники конференції висловили подяку АУП за надану навчально-методичну літературу і звернулися з проханням інспірувати портал, для обміну не лише розробками уроків, а й моделями упровадження медіаосвіти на рівні закладів та регіонів.
Андрій Єлькін, учасник усіх п’яти конференцій, педагог-організатор НВК №19 м. Запоріжжя вважає: «Це були два дні, наповнені глибоким сенсом: спілкування з колегами, безліч цікавих виступів, дискусія, виставки, міжнародний досвід, українські перспективи! Поступово йде вперед! Прогрес у повній мірі! Головне - не зупинятися на досягнутому, мислити стратегічно».
Учасниками конференції стали близько 200 українських медіаосвітян (учителів загальноосвітніх навчальних закладів, науково-педагогічних працівників педвишів, закладів післядипломної педагогічної освіти), співробітників бібліотек, громадських активістів, експертів, науковців, журналістів.
Автор фото та відео: Андрій Єлькін
_________________
Історія заходу:
У 2011 році Академія української преси в партнерстві з Міністерством освіти і науки України за підтримки Програми У-Медіа Інтерньюс-Нетворк та Міжнародного фонду «Відродження» започаткувала Першу міжнародну конференцію з медіаосвіти і медіаграмотності «Практична медіаграмотність: міжнародний досвід та українські перспективи». За 4 роки конференція пройшла шлях споріднений шляху медіаосвіти: від педагогічної інновації до життєво необхідної навички особистості. Відповідно і коло її учасників розширилося, охопивши не лише медіапедагогів, а й бібліотекарів, громадських активістів, науковців, медіаекспертів та журналістів. За 5 років 786 учасників обмінялися 365 доповідями і майстер-класами.
Проведення цього заходу, а також весь проект з впровадження медіаграмотності в країні мали підтримку американського народу, що була надана через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюс. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю Академії української преси та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Інтерньюс.
Академія Deutsche Welle є провідною організацією Німеччини для розвитку міжнародних засобів масової інформації. Консультанти і тренери підтримують вільні і незалежні медіа з 1965 року. Організація пропонує міжкультурні та професійні навчальні семінари, програми і стажування для майбутніх журналістів. DW Академія також розробила магістерську програму «Міжнародні Медіа Студії», яка поєднує у собі навчання з розвитку ЗМІ, управління медіа, журналістики та комунікації.