info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Медіа-детектив: розкриваємо правду в цифрову епоху

24.06.2025  

Вправа "Медіа-детектив: розкриваємо правду в цифрову епоху" для використання на уроках інформатики у 6-11 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Ісько Вікторія, вчителька інформатики комунального закладу "Жмеринський ліцей №4".

Короткий опис вправи, анотація: Ця вправа пропонує інноваційний підхід до навчання медіаграмотності, поєднуючи елементи гри, дослідження та критичного мислення. Учні стають справжніми детективами, які розслідують достовірність інформації в Інтернеті. Завдяки практичним завданням та командній роботі, учні розвивають навички аналізу, критичного оцінювання джерел та розпізнавання маніпуляцій. Вправа сприяє формуванню цифрової грамотності та відповідального ставлення до інформації в сучасному інформаційному суспільстві.

Мета вправи/заняття:  Розвинути критичне мислення та вміння аналізувати інформацію з різних джерел. Сформувати навички розпізнавання фейкових новин, маніпуляцій та пропаганди. Поглибити розуміння етичних аспектів використання інформації в медіапросторі. Стимулювати інтерес до інформатики та медіаграмотності.

Необхідне обладнання/матеріали:  Комп'ютери з доступом до Інтернету, проектор або інтерактивна дошка, різноманітні джерела інформації (статті, відео, соціальні мережі).

Детальний опис вправи/уроку:

  1. Вступ:

 - розповідь вчителя про важливість медіаграмотності в сучасному світі.

- обговорення поняття "фейкова новина", "маніпуляція", "пропаганда".

- учні діляться своїми враженнями про те, як часто вони стикаються з недостовірною інформацією в Інтернеті.

  1. Розподіл на команди:

- Клас ділиться на кілька команд.

- Кожна команда отримує завдання – знайти та проаналізувати кілька новинних матеріалів на задану тему (наприклад, політика, здоров'я, технології).

  1. Пошук інформації:

 - Команди шукають інформацію в різних джерелах (новинних сайтах, соціальних мережах, блогах тощо).

 - Звертають увагу на різноманітність джерел та їхню репутацію.

  1. Аналіз інформації:

 - Команди аналізують знайдені матеріали за такими критеріями:

 - Автор матеріалу (хто він, які має погляди).

   - Джерело інформації (наскільки воно авторитетне).

   - Дата публікації.

   - Наявність доказів та фактів.

   - Емоційне забарвлення матеріалу.

   - Наявність ознак маніпуляції (наприклад, узагальнення, спрощення, вибіркові дані).

  1. Презентація результатів:

 - Кожна команда презентує результати своєї роботи.

 - Обговорюються відмінності та схожість у різних матеріалах.

-  Визначаються найбільш достовірні та найменш достовірні джерела.

  1. Рефлексія:

Очікувані результати:

- будуть більш критично ставитися до інформації, яку вони зустрічають в Інтернеті;

 - зможуть розпізнавати основні ознаки фейкових новин та маніпуляцій;

 - розумітимуть важливість перевірки фактів перед тим, як поширювати інформацію;

 - будуть більш обережними при спілкуванні в соціальних мережах;

 - сформують власне бачення етичних аспектів використання інформації.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:   учні діляться своїми враженнями від виконання завдання;обговорюються труднощі, з якими вони зіткнулися, формулюються висновки про важливість критичного мислення при роботі з інформацією.

Використані джерела:

https://tsn.ua/ukrayina/yak-vidrizniti-feyk-vid-pravdi-pravila-mediynoyi-gramotnosti-2371843.html

https://www.stopfake.org/uk/golovna/

https://www.factcheck.org/

https://www.amo.cz/wp-content/uploads/2019/03/amocz_factcheck_ua_v2_2018.pdf

https://filter.mkip.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/instrukcziya-dlya-provedennya-gry.pdf

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram