Вправа "Медіа-детектив: розкриваємо правду в цифрову епоху" для використання на уроках інформатики у 6-11 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Ісько Вікторія, вчителька інформатики комунального закладу "Жмеринський ліцей №4".
Короткий опис вправи, анотація: Ця вправа пропонує інноваційний підхід до навчання медіаграмотності, поєднуючи елементи гри, дослідження та критичного мислення. Учні стають справжніми детективами, які розслідують достовірність інформації в Інтернеті. Завдяки практичним завданням та командній роботі, учні розвивають навички аналізу, критичного оцінювання джерел та розпізнавання маніпуляцій. Вправа сприяє формуванню цифрової грамотності та відповідального ставлення до інформації в сучасному інформаційному суспільстві.
Мета вправи/заняття: Розвинути критичне мислення та вміння аналізувати інформацію з різних джерел. Сформувати навички розпізнавання фейкових новин, маніпуляцій та пропаганди. Поглибити розуміння етичних аспектів використання інформації в медіапросторі. Стимулювати інтерес до інформатики та медіаграмотності.
Необхідне обладнання/матеріали: Комп'ютери з доступом до Інтернету, проектор або інтерактивна дошка, різноманітні джерела інформації (статті, відео, соціальні мережі).
Детальний опис вправи/уроку:
- розповідь вчителя про важливість медіаграмотності в сучасному світі.
- обговорення поняття "фейкова новина", "маніпуляція", "пропаганда".
- учні діляться своїми враженнями про те, як часто вони стикаються з недостовірною інформацією в Інтернеті.
- Клас ділиться на кілька команд.
- Кожна команда отримує завдання – знайти та проаналізувати кілька новинних матеріалів на задану тему (наприклад, політика, здоров'я, технології).
- Команди шукають інформацію в різних джерелах (новинних сайтах, соціальних мережах, блогах тощо).
- Звертають увагу на різноманітність джерел та їхню репутацію.
- Команди аналізують знайдені матеріали за такими критеріями:
- Автор матеріалу (хто він, які має погляди).
- Джерело інформації (наскільки воно авторитетне).
- Дата публікації.
- Наявність доказів та фактів.
- Емоційне забарвлення матеріалу.
- Наявність ознак маніпуляції (наприклад, узагальнення, спрощення, вибіркові дані).
- Кожна команда презентує результати своєї роботи.
- Обговорюються відмінності та схожість у різних матеріалах.
- Визначаються найбільш достовірні та найменш достовірні джерела.
Очікувані результати:
- будуть більш критично ставитися до інформації, яку вони зустрічають в Інтернеті;
- зможуть розпізнавати основні ознаки фейкових новин та маніпуляцій;
- розумітимуть важливість перевірки фактів перед тим, як поширювати інформацію;
- будуть більш обережними при спілкуванні в соціальних мережах;
- сформують власне бачення етичних аспектів використання інформації.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: учні діляться своїми враженнями від виконання завдання;обговорюються труднощі, з якими вони зіткнулися, формулюються висновки про важливість критичного мислення при роботі з інформацією.
Використані джерела:
https://tsn.ua/ukrayina/yak-vidrizniti-feyk-vid-pravdi-pravila-mediynoyi-gramotnosti-2371843.html
https://www.stopfake.org/uk/golovna/
https://www.amo.cz/wp-content/uploads/2019/03/amocz_factcheck_ua_v2_2018.pdf
https://filter.mkip.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/instrukcziya-dlya-provedennya-gry.pdf