Вправа "Генетичний медіаграмотний бургер" для використання на уроках біології у 9-10 класах є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Волобуєва Катерина, вчителька біології КЗ "Панютинський ліцей" Лозівської міської ради Харківської області.
Короткий опис вправи, анотація: Дану розробку заняття можна використовувати на уроці біології для узагальнення знань з теми «Генетика», так і для проведення позакласних заходів. Бургер у цій розробці символізує інформаційний продукт, який складається з різних «шарів», що допомагають учням/ученицям глибше зрозуміти генетичну тему. Кожен шар бургера представляє елемент медіаграмотності, який потрібно врахувати під час аналізу наукових даних та новин у генетиці.
Мета вправи/заняття: сформувати у учнів/учениць навички критичного мислення і медіаграмотності, використовуючи біологічні теми, а саме генетику; розвивати навички перевірки достовірності інформації та аналізу її джерел; покращити розуміння генетичних фактів через метафору створення "Генетичного медіаграмотного бургера".
Необхідне обладнання/матеріали: смартфони для пошуку додаткової інформації, роздаткові картки «Список тверджень», мультимедійна презентація з основними «шарами» бургера (етапами заняття), ватман, маркери, стікери.
Детальний опис вправи/уроку:
Учасники об’єднуються в 2 групи, кожна з яких виконує послідовно, за командою ведучого завдання, які символізують «шари» бургера. Оформлення бургерів здійснюють на ватманах.
І Нижня булочка бургера - «Фундаментальні генетичні факти»
- Пояснення: Нижня булочка є основою бургера, як і фундаментальні наукові знання є основою для розуміння генетики. Без правильних основ будь-яка інформація може бути недостовірною.
- Завдання: Учні отримують твердження із генетики, опрацьовують їх, а потім обирають ті, що є основоположними фактами, доведеними наукою.
Список тверджень:
- Основні закономірності спадковості визначив Г. Мендель.
- У 1993 році в США народилася здорова дівчинка, проте розвивалася вона дуже повільно. Аналізи показали, що її хромосоми мали вкорочені ділянки. Дівчинка дожила до 20 років.
- Геном - сукупність спадкової інформації у клітинах організму певного виду.
- В Тайвані в 2001 році вченим вдалося ввести в ДНК свиноматки ембріон білка, який отримали від медуз, які світяться червоним кольором. В результаті отримане потомство поросять також світилося червоним кольором.
- Каріотип людини містить 46 хромосом.
- Приблизно 15% людської ДНК становлять залишки бактерій, колись отриманих нашими далекими предками.
- Генотип – це сукупність усіх генів організму, що одержані від батьків.
- Генетично доведено, що головна воша мутувала в платтяну вошу ще 150000 років тому.
- Ділянка молекули нуклеїнової кислоти, що кодує інформацію про білок або РНК та визначає ознаки організмів називається ген.
- Алельні гени можуть бути домінантними та рецесивними.
ІІ Соус – «Критичний аналіз джерел»
- Пояснення: Соус додає смаку і об'єднує всі інгредієнти, як і критичний аналіз джерел допомагає зрозуміти, наскільки достовірні інформаційні матеріали.
- Завдання: Учням дається список джерел і вони повинні оцінити їхню надійність.
Приклад джерел: «Міжнародний науковий журнал цитологія і генетика»; «Блог про генетику та аналізи ДНК»; вебсайт: «Все про гени».
ІІІ М'ясо – «Основна інформація» (факти та фейки)
- Пояснення: М'ясо — це основний інгредієнт бургера, як і факти та наукові дані є головними елементами для побудови правдивої інформації. Але, нажаль, дуже часто в соціальних мережах ширяться дописи, які виявляються фейками.
- Завдання: Перевірити достовірність запропонованих дописів в соціальних мережах, розпізнати фейки.
Приклад дописів в соціальних мережах:
- «Інтелект не передається від батька до сина. Тобто, якщо ви геній, ваш син 100% не успадкує ваших генів. Ідіотизм не передається від батька до сина. Інтелект від батька може передаватися лише доньці. І лише наполовину».
- «У Херсоні спалах холери. У лікарні вже перебуває 50 чоловік, серед них є 3 дітей. Лікарі з’ясувати, що зараженню більше піддаються особини, які мають генетичні захворювання».
- «Український солдат ЗСУ, який має синдром Дауна перебуває на передовій Лиманського напрямку».
ІV Сир та овочі – «Медійні маніпуляції та емоційні впливи»
- Пояснення: Як сир та овочі надають бургера додаткового смаку, так і медіа часто додають емоційних і сенсаційних акцентів, які можуть впливати на сприйняття інформації. Учні/учениці повинні вміти розпізнавати маніпулятивні техніки, що використовуються в новинах та статтях.
- Завдання: Проаналізувати декілька заголовків та новинних матеріалів, які стосуються генетики, знайти маніпуляції.
Приклад заголовків:
- "Ліки, які лікують генетичні захворювання за один день!".
- "Небезпека генетично модифікованих продуктів — ви цього ще не знали".
- «Грегор Мендель: відкриття та вклад в науку».
- «Генетичне тестування при плануванні вагітності та лікування безпліддя»
- «Генетичні захворювання - є шанс їх уникнути».
- «Лише в нас ви зробите генетичний скринінг на 100% з достовірним результатом».
V Верхня булочка – висновки та перевірка інформації
- Пояснення: Верхня булочка завершує бургер і утримує всі інгредієнти разом. Як і в процесі перевірки інформації, учні повинні вміти робити обґрунтовані висновки на основі наукових фактів і критичного аналізу.
- Завдання: Створити підсумковий висновок, який поєднує всі попередні етапи аналізу. Учні повинні скласти коротку новину або доповідь з теми «Генетика», дотримуючись правил медіаграмотності та використовуючи лише достовірні факти.
В кінці заняття групи учні презентують свої бургери.
Очікувані результати: учні/учениці можуть визначати генетичні факти, критично аналізувати джерела інформації, розрізняти факти, фейки, медійні маніпуляції, формувати висновки.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: після завершення заняття кожна група презентує свій "бургер", пояснюючи, як вони збирали наукові факти, аналізували джерела та виявляли маніпуляції. Учні/учениці обговорюють, як кожен елемент "генетичного бургера" сприяє формуванню медіаграмотності.
Використані джерела:
Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. – 272 с.;
Медіагромотність під час війни:теорія, методика, інтерактив. Навчальний подібник / Довженко О., Єгорова А., Іванова Т., Міський В., Потапова В., Юричко А. / за загал. ред. О. Волошенюк, В. Іванова. – К.: Академія української преси, Центр вільної преси, 2023. – 68с.