info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Генетичний медіаграмотний бургер

26.11.2024  

Вправа "Генетичний медіаграмотний бургер" для використання на уроках біології у 9-10 класах є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Волобуєва Катерина, вчителька біології КЗ "Панютинський ліцей" Лозівської міської ради Харківської області. 

Короткий опис вправи, анотація: Дану розробку заняття можна використовувати на уроці біології для узагальнення знань з теми «Генетика», так і для проведення позакласних заходів. Бургер у цій розробці символізує інформаційний продукт, який складається з різних «шарів», що допомагають учням/ученицям глибше зрозуміти генетичну тему. Кожен шар бургера представляє елемент медіаграмотності, який потрібно врахувати під час аналізу наукових даних та новин у генетиці.

Мета вправи/заняття: сформувати у учнів/учениць навички критичного мислення і медіаграмотності, використовуючи біологічні теми, а саме генетику; розвивати навички перевірки достовірності інформації та аналізу її джерел; покращити розуміння генетичних фактів через метафору створення "Генетичного медіаграмотного бургера".

Необхідне обладнання/матеріали: смартфони для пошуку додаткової інформації, роздаткові картки «Список тверджень», мультимедійна презентація з основними «шарами» бургера (етапами заняття), ватман, маркери, стікери.

Детальний опис вправи/уроку: 

Учасники об’єднуються в 2 групи, кожна з яких виконує послідовно, за командою ведучого завдання, які символізують «шари» бургера. Оформлення бургерів здійснюють на ватманах. 

І Нижня булочка бургера - «Фундаментальні генетичні факти» 

  • Пояснення: Нижня булочка є основою бургера, як і фундаментальні наукові знання є основою для розуміння генетики. Без правильних основ будь-яка інформація може бути недостовірною.
  •  Завдання: Учні отримують твердження із генетики, опрацьовують їх, а потім обирають ті, що є основоположними фактами, доведеними наукою.

Список тверджень: 

  1. Основні закономірності спадковості визначив Г. Мендель.
  2.  У 1993 році в США народилася здорова дівчинка, проте розвивалася вона дуже повільно. Аналізи показали, що її хромосоми мали вкорочені ділянки. Дівчинка дожила до 20 років.
  3. Геном - сукупність спадкової інформації у клітинах організму певного виду.
  4. В Тайвані в 2001 році вченим вдалося ввести в ДНК свиноматки ембріон білка, який отримали від медуз, які світяться червоним кольором. В результаті отримане потомство поросять також світилося червоним кольором.
  5. Каріотип людини містить 46 хромосом.
  6. Приблизно 15% людської ДНК становлять залишки бактерій, колись отриманих нашими далекими предками.
  7. Генотип – це сукупність усіх генів організму, що одержані від батьків.
  8. Генетично доведено, що головна воша мутувала в платтяну вошу ще 150000 років тому.
  9. Ділянка молекули нуклеїнової кислоти, що кодує інформацію про білок або РНК та визначає ознаки організмів називається ген.
  10. Алельні гени можуть бути домінантними та рецесивними.

ІІ Соус – «Критичний аналіз джерел» 

  • Пояснення: Соус додає смаку і об'єднує всі інгредієнти, як і критичний аналіз джерел допомагає зрозуміти, наскільки достовірні інформаційні матеріали.
  •  Завдання: Учням дається список джерел і вони повинні оцінити їхню надійність.

Приклад джерел: «Міжнародний науковий журнал цитологія і генетика»; «Блог про генетику та аналізи ДНК»; вебсайт: «Все про гени».

ІІІ М'ясо – «Основна інформація» (факти та фейки) 

  • Пояснення: М'ясо — це основний інгредієнт бургера, як і факти та наукові дані є головними елементами для побудови правдивої інформації. Але, нажаль, дуже часто в соціальних мережах ширяться дописи, які виявляються фейками.
  • Завдання: Перевірити достовірність запропонованих дописів в соціальних мережах, розпізнати фейки.

Приклад дописів в соціальних мережах: 

  1. «Інтелект не передається від батька до сина. Тобто, якщо ви геній, ваш син 100% не успадкує ваших генів. Ідіотизм не передається від батька до сина. Інтелект від батька може передаватися лише доньці. І лише наполовину».
  2. «У Херсоні спалах холери. У лікарні вже перебуває 50 чоловік, серед них є 3 дітей. Лікарі з’ясувати, що зараженню більше піддаються особини, які мають генетичні захворювання».
  3. «Український солдат ЗСУ, який має синдром Дауна перебуває на передовій Лиманського напрямку».

ІV Сир та овочі – «Медійні маніпуляції та емоційні впливи» 

  • Пояснення: Як сир та овочі надають бургера додаткового смаку, так і медіа часто додають емоційних і сенсаційних акцентів, які можуть впливати на сприйняття інформації. Учні/учениці повинні вміти розпізнавати маніпулятивні техніки, що використовуються в новинах та статтях.
  •  Завдання: Проаналізувати декілька заголовків та новинних матеріалів, які стосуються генетики, знайти маніпуляції.

Приклад заголовків: 

  1. "Ліки, які лікують генетичні захворювання за один день!".
  2. "Небезпека генетично модифікованих продуктів — ви цього ще не знали".
  3. «Грегор Мендель: відкриття та вклад в науку».
  4. «Генетичне тестування при плануванні вагітності та лікування безпліддя»
  5. «Генетичні захворювання - є шанс їх уникнути».
  6. «Лише в нас ви зробите генетичний скринінг на 100% з достовірним результатом».

V Верхня булочка – висновки та перевірка інформації 

  • Пояснення: Верхня булочка завершує бургер і утримує всі інгредієнти разом. Як і в процесі перевірки інформації, учні повинні вміти робити обґрунтовані висновки на основі наукових фактів і критичного аналізу.
  • Завдання: Створити підсумковий висновок, який поєднує всі попередні етапи аналізу. Учні повинні скласти коротку новину або доповідь з теми «Генетика», дотримуючись правил медіаграмотності та використовуючи лише достовірні факти.

В кінці заняття групи учні презентують свої бургери.

Очікувані результати: учні/учениці можуть визначати генетичні факти, критично аналізувати джерела інформації, розрізняти факти, фейки, медійні маніпуляції, формувати висновки. 

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: після завершення заняття кожна група презентує свій "бургер", пояснюючи, як вони збирали наукові факти, аналізували джерела та виявляли маніпуляції. Учні/учениці обговорюють, як кожен елемент "генетичного бургера" сприяє формуванню медіаграмотності. 

Використані джерела:

Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. – 272 с.; 

Медіагромотність під час війни:теорія, методика, інтерактив. Навчальний подібник / Довженко О., Єгорова А., Іванова Т., Міський В., Потапова В., Юричко А. / за загал. ред. О. Волошенюк, В. Іванова. – К.: Академія української преси, Центр вільної преси, 2023. – 68с.

 

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram