Формування медіаграмотності педагогів: Навчально-методичний посібник [за заг. редакцією Л. Д. Покроєвої, Г. А. Дегтярьової]. – Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2014. – 252 с.
Харківською академією неперервної освіти за власні кошти видано навчально-методичний посібник «Формування медіаграмотності педагогів» (наклад – 1815 примірників), який рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчально-методичний посібник для організаторів та викладачів післядипломної педагогічної освіти, слухачів курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників і методистів системи післядипломної педагогічної освіти (лист № 1/11-17899 від 11.11.2014 р.).
Над змістом посібника працювали працівники Харківської академії неперервної освіти: Покроєва Л. Д., ректор Харківської академії неперервної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент; Дегтярьова Г. А., доцент секції методики викладання мов і літератури кафедри методики суспільно-гуманітарних дисциплін, кандидат педагогічних наук; Носенко В.В., завідувач Центру практичної психології та соціальної роботи та методист цього же Центру Нурєєва Т.К.; викладачі Харківської державної академії культури: Алфьорова З. І., декан факультету кінотелемистецтва, професор; Акименко О. С., аспірантка; Старкова Г.В., викладач, кандидат культурології; а також доцент кафедри журналістики Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, кандидат філологічних наук Казакова Т. В.
Цей посібник містить матеріали для педагогічних працівників позашкільних, дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів, слухачів закладів післядипломної освіти, які цікавляться проблемами впровадження медіаосвіти. Усі слухачі курсів підвищення кваліфікації будуть отримувати цей посібник безкоштовно.
Зміст
Вступ |
5 |
Розділ 1. Теоретичні основи медіаграмотності |
6 |
1.1. Медіаосвіта (медіаграмотність) як складова педагогічної науки |
6 |
Тема 1.1.1. Медіаосвіта (медіаграмотність) як новий напрям в педагогіці. Стан і перспективи її впровадження в освітню галузь |
6 |
Тема 1.1.2. Історія розвитку медіаосвіти і свобода засобів масової інформації |
27 |
Тема 1.1.3. Медіа як фактор формування нової картини світу |
67 |
1.2. Кіноосвіта та сучасна екранна культура |
74 |
Тема 1.2.1. Сучасна екранна культура та поняття «аудіовізуальна грамотність» |
74 |
1.3. Журналістські стандарти |
97 |
1.3.1. Стандарти журналістського тексту та їх порушення |
97 |
1.4. Медіаосвіта як засіб розвитку критичного мислення |
108 |
Тема 1.4.1. Критичне мислення як здатність аналізувати медіа інформацію |
108 |
Розділ 2. Практична медіалогія |
136 |
2.1. Негативні соціальні тенденції, що створюють мас-медіа |
136 |
Тема 2.1.1. Вплив засобів масової комунікації на створення антисоціальних тенденцій розвитку суспільства |
136 |
Тема 2.1.2. Сучасні маніпулятивні технології у сфері мас-медіа, їх профілактика |
143 |
Тема 2.1.3. Патологічна медіазалежність |
149 |
2.2. Психолого-педагогічні аспекти застосування засобів масової інформації в освіті |
161 |
Тема 2.2.1. Психолого-педагогічні аспекти застосування ЗМІ в освіті. Мультимедійність як психолого-педагогічні умови сприйняття і засвоєння навчального матеріалу |
161 |
2.3. Медіа в навчально-виховному процесі навчальних закладів |
173 |
Тема 2.3.1. Медіа в навчально-виховному процесі дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів. Методика проведення медіаосвітніх занять |
173 |
Тема 2.3.2. Роль медіаосвіти у формуванні морально-етичних орієнтирів |
188 |
2.4. Медіакомпетентність особистості |
194 |
Тема 2.4.1. Медіакомпетенція як засіб створення середовища для культурного й духовного зростання особистості |
194 |
Тема 2.4.2. Технології аналізу медіа текстів. Аналіз медіа текстів |
211 |
Тема 2.4.3. Інформаційні глибини вербального мас-медійного тексту |
221 |
2.5. Нові медіа, їх вплив на особистість |
231 |
Тема 2.5.1. Нові медіа у світлі сучасних процесів у журналістиці |
231 |
Тема 2.5.2. Ігровий аспект медіаосвіти. Типологія комп’ютерних ігор |
241 |