Президент України Володимир Зеленський під час Всеукраїнського форуму «Україна 30. Культура, медіа, туризм» звернув увагу на необхідність проведення уроків медіаграмотності в школах для розвитку свідомого та критичного ставлення до інформації, яку отримуємо з різних джерел.
Міністерство освіти і науки України підтримує ініціативу Президента України і працює над тим, щоб курси з медіаграмотності ввійшли до базових освітніх програм.
У 2011 році в Україні були започатковані регіональні експерименти з упровадження медіаосвіти. Згодом інформаційно-цифрова компетентність увійшла до десяти ключових компетентностей у межах освітньої реформи.
«Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене і водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій для створення, пошуку, оброблення, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі, приватному спілкуванні тощо. Також ідеться про навички з інформаційної та медійної грамотності. Наразі медіаграмотність є складовою курсів "Громадянська освіта" для учнів 10-х класів, "Культура добросусідства" – для учнів 1-4 класів. На виконання Державного стандарту базової загальної середньої освіти розроблено типову освітню програму для учнів 5-9 класів, в якій передбачено впровадження з 2022/2023 навчального року курсу “Культура добросусідства”, що містить основи медіаграмотності», – зауважив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.
За його словами, в закладах загальної середньої освіти на сьогодні медіаосвіта і медіаграмотність викладаються як у формі окремих курсів («Основи медіаграмотності», «Сходинки до медіаграмоти», «Медіакультура», «Медіаосвіта»), так і інтегровано.
«Медіаграмотність у школах вивчається сьогодні і в межах позакласної (гурткової) роботи. Йдеться, наприклад, про створення шкільних медіа», – зазначив Сергій Шкарлет.
Він додав, що загалом «освітяни дедалі більше трактують медіакомпетентність педагога як одну з основних педагогічних компетентностей».
Також із 2011 року МОН у партнерстві з Академією української преси впроваджує медіаосвіту через:
Із 2011 року постійно проводиться підготовка викладачів обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти. Більшість із них у подальшому працювали як обласні координатори впровадження медіаосвіти і, відповідно, у всіх ОІППО в різних формах викладається медіаосвіта і медіаграмотність.
Окрім того, впродовж останніх років підготовлено та видано:
Також Міністерство освіти і науки України у партнерстві з ІRЕХ (Радою міжнародних досліджень та обмінів), МБФ «Академія української преси», за підтримки Посольств США та Великої Британії реалізує проєкт «Вивчай та розрізняй інфо-медійна грамотність». Його мета — навчити здобувачів освіти критично сприймати інформацію, протидіяти маніпуляціям, усвідомити цінність високоякісної інформації в контексті шкільної освіти.
Наразі проєкт виконується у всіх обласних центрах, а також у Маріуполі, Краматорську та Сєвєродонецьку. До реалізації проєкту залучені 655 шкіл (655 директорів, 3587 вчителів), 25 ІППО та 21 ЗВО (1225 викладачів і методистів).
Діяльність проєкту направлена на розвиток навичок критичного сприйняття інформації та інтеграцію інфо-медійної грамотності в навчальну програму шкіл, ЗВО та ІППО. В межах проєкту розробляються навчальні матеріали для вчителів вибраних предметів (8-10 класи), проводяться тренінги та навчання для установ-учасників проєкту (школи, ІППО, педагогічні ЗВО), впроваджується навчання за підготовленими матеріалами та оновленими навчальними програмами.
Із 2012 року в Україні діє портал «Медіаосвіта та медіаграмотність», де найбільшою популярністю серед викладачів медіаграмотності користуються моделі уроків. Із детальною інформацією можна ознайомитися на сайті Академії української преси.
Нагадаємо, в Інституті модернізації змісту освіти стартував процес розроблення нового порядку конкурсного відбору підручників.