info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

План-конспект уроку біології у 8 класі "Захворювання органів дихання та їх профілактика"

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).


Тема: Захворювання органів дихання та їх профілактика

Мета:

Освітня:

  • розширити, систематизувати знання учнів про захворювання дихальних шляхів;
  • з’ясувати причини виникнення хвороб, способи їх розповсюдження, перебіг, наслідки, засоби профілактики;
  • формувати вміння пошуку  наукових фактів  про хвороби  органів  дихання,  знаходити відмінності між фактами та судженнями;
  • ознайомити з профілактикою та режимом під час хвороби.

Розвивальна:

  • сприяти подальшому розвитку вміння працювати з підручником та різними джерелами інформації, вибирати головне в матеріалі, який вивчається, уміння порівнювати та робити відповідні висновки;
  • формувати в учнів критичне мислення.

Виховна:

  • виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей, поводити себе відповідно вихованій і порядній людині;
  • виховувати гігієнічні навички.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та умінь.

Місце уроку у навчальній темі: останній у темі.

Міжпредметні зв’язки: медицина, психологія, математика, музика.

Методи і методичні прийоми:

  1. Інформаційно-рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та медіа  нових знань, робота з додатковим матеріалом.

  1. Репродуктивний:

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

  1. Проблемно-пошуковий:

постановка проблемного питання, робота  на  комп’ютері

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та логічного мислення.

  1. Візуальний: складання таблиці.

Матеріали та обладнання:  схеми  підручника, таблиці,  комп’ютер, комп’ютерні презентації,

Основні поняття і терміни: грип, ангіна, туберкульоз, трахеїд, бронхіт, пневмонія.

Епіграф: “Здоров’я дитини - багатство родини. Здоров’я народу - багатство країни”.

Проблема: Причини виникнення хвороб органів дихання.

ЕТАПИ УРОКУ

№ етапу уроку Назва  етапу уроку Час
1. Організаційний момент. Створення позитивного психологічного настрою. 2 хв.
2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів 3 хв.
3. Мотивація навчальної діяльності 3 хв.
4. Оголошення теми, мети, завдань уроку 2 хв.
5. Вивчення нового матеріалу 15 хв.
6. Закріплення  знань, застосування вмінь і навичок 15 хв.
7. Підсумок уроку 3 хв.
8. Домашнє завдання 2 хв.

ХІД УРОКУ

І. Створення позитивного психологічного настрою.

Діти, розшифруйте, будь ласка, написану на дошці формулу уроку:

(У+О+В)Р=З

У – увага, О - організованість, В – взаємодопомога, Р – робота, З – знання. Саме такі якості потрібні нам будуть на сьогоднішньому уроці.

Ігрова розминка «Мій настрій»

1) Якщо ви згодні, що вдих і видих – це дихальні рухи – видихніть.

2) Якщо ви згодні, що потрібно мати власну думку – глибоко вдихніть.

3) Якщо ви згодні, що наш урок пройде якнайкраще – сплесніть  у долоні.

Розгорніть свої зошити з намальованою  «Вершиною» і поставте дату на  тому рівні, який відповідає  рівню засвоєння теми «Дихання».

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

(робота в малих групах, взаємоперевірка)

1. Після тривалого бігу частота  дихання людини відновлюється не відразу: а) через збудження нервової системи; б) внаслідок високого вмісту в крові адреналіну; в) через газовий склад крові.

2. Глибокий вдих забезпечують: а) внутрішні міжреберні м’язи; б) м’язи черевного преса; в) зовнішні міжреберні м’язи.

3. У стані спокою у диханні не беруть участі: а) діафрагма; б) міжреберні м’язи; в) черевні м’язи.

4. Дихальний  центр у людини знаходиться у: а) мозочку б) довгастому мозку; в) проміжному мозку.

5. Збільшення частоти дихання  людини під час фізичних навантажень  спричинюється: а) зниженням вмісту кисню у крові; б) активізацією дихального центру імпульсами від працюючих м’язів;  в) накопичення у крові вуглекислого газу.

6. Життєва ємність легенів у курців зазвичай: а) не змінюється; б) збільшується; в) зменшується; г) може і збільшуватися, і зменшуватися.

7. Спірометром вимірюють: а) тиск крові; б) температуру тіла; в) пульс; ; г) життєву ємність легень.

8. За допомогою калькулятора підрахуйте і зазначте, скільки повітря (л) потрібно для дихання класу з 35 учнів за 45 хвилин уроку, якщо людина в середньому робить 16 вдихів за хвилину і вдихає по 500 мл повітря: а) 12600; б) 12000; в)1200; г) 0,2.

 

 

Картки

ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності

Кожна людина хоче бути гарною, і головне - здоровою. А чи достатньо у нас інформації про підступні хвороби, мікроби, які так і хочуть потрапити в наш організм і визвати цілий ряд захворювань?  Проблема не проста, але я сподіваюсь, що до кінця уроку ми зможемо її розв’язати.

Для того, щоб комфортно було працювати, проведемо автотренінг:

ž Я -  творча особистість.

ž Я думаю, отже, я існую…

ž Я аналізую, висловлюю свої судження.

ž Я хочу знати!

ž Я хочу бути здоровим!

 

 

 

 

 

 

 

 

Презентація

ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку

Діти, ви вивчили будову органів дихання. Але інколи трапляється так, що відбуваються порушення в роботі цієї важливої для людини системи, причиною цих порушень є хвороби органів дихання. Тому, тема нашого уроку: «Захворювання органів дихання, їх профілактика»

Епіграфом до уроку стануть слова:

«Здоров’я  дитини - багатство родини. Здоров’я народу – багатство  країни».

Девіз уроку:

Знати,

Запобігти,

Захистити!

Проблема: Як уникнути хвороб органів дихання?

 
V. Вивчення нового матеріалу
«Мозковий штурм». Які ви знаєте захворювання органів дихання? (Учні висловлюють свої думки.
(Презентації учнів)
Метод «Керована лекція».
Одночасне заповнення таблиці (Додаток 1)
Розповідь вчителя.
Грип. Цю хворобу спричинюють мікроскопічні віруси, що містяться в слизу, який виділяється з носової порожнини хворих. Під час чхання і кашлю хворих на грип, невидимі краплинки з вірусами потрапляють у повітря, дихальні шляхи здорової людини. Грип небезпечний своїми ускладненнями. Специфічною профілактикою грипу є вакцинація. Необхідно повноцінно харчуватися з включенням вітамінів у природному вигляді, загартовуватися, провітрювати приміщення.
Заповнити таблицю (графа «Грип»).
Розповідь вчителя.
Туберкульоз – летальне інфекційне захворювання з хронічним перебігом.я Збудник туберкульозу – туберкульозна паличка (паличка Коха), яка уражає легені. Вона може перебувати у вдихуваному повітрі, краплинках харкотиння, на предметах побуту, якими користувався хворий на туберкульоз. Туберкульозні палички, потрапивши в організм людини, не обов’язково спричинюють захворювання, деякі зберігаються в тканині легень людини. При поганому харчуванні, переохолодженнях збудники туберкульозу активізуються і руйнують тканини легень. Для запобігання туберкульозу необхідно робити щеплення, вчасно виявляти випадки захворювань. Згубно діє на збудників туберкульозу сонячне світло. Запобіганню захворювань сприяє чистота житлових і громадських приміщень, особиста гігієна і здоровий спосіб життя. Велике значення для очищення повітря мають зелені насадження.
(Перегляд презентації, заповнення таблиці (графа «Туберкульоз»).
Існує близько 27 хвороб органів дихання. Їх виникненню сприяє екологічна обстановка, діяльність виробничих підприємств, кількість автомобілів, вирубка дерев, підвищення температури на Землі, посухи, Більше дізнатися про ці хвороби ви зможете, опрацювавши параграф та додаткові джерела інформації.
Під час вдиху до органів дихання потрапляє не тільки повітря, а й величезна кількість мікроорганізмів: вірусів, бактерій, грибів. Більшість із них гине у дихальних шляхах, але частина викликає інфекційні хвороби. (Запис у зошити). Всі хвороби органів дихання можна поділити на дві групи: інфекційні та неінфекційні (приклади)
Отже, основні заходи профілактики захворювань органів дихання…
(Запис у зошити).
Основні заходи профілактики захворювань органів дихання :
1. Проведення вакцинації;
2. Карантин;
3. Дотримання правил особистої гігієни;
4. Регулярне диспансерне обстеження;
5. Підвищення опірності організму (загартування, збалансоване харчування).
3. Хвилина релаксації
Вправа «Ліфт»
Вчитель:
«Покладіть долоню на живіт. Уявіть, що живіт – це перший поверх будинку. Трохи вище – шлунок – це другий поверх. Потримайте там долоню. Тепер покладіть її на груди і уявіть, що це третій поверх. Увага, ми починаємо «поїздку на ліфті». Вдихніть ротом глибоко і повільно, щоб повітря дійшло до першого поверху - до живота. Затримайте подих, видихніть ротом. Вдихніть і «підніміть ліфт» ще на один поверх – до грудей. Затримайте подих, видихніть. Під час видиху ви відчуваєте, що напруження та хвилювання виходять з тіла, немов із дверей ліфта.» (декілька раз)

Таблиця

Презентація

Музичний супровід

VІ. Закріплення  знань, застосування вмінь і навичок

Робота  на комп’ютері

Знайти  наукові факти щодо  захворювань та  профілактики захворювань  органів дихання  (кожен учень отримує  власне завдання: бронхіт, пневмонія, бронхіальна астма, плеврит). Чим вони відрізняються від власних суджень?

(діти висловлюють свою думку)

Висновок. Захворювання органів дихання можуть спричинюватися різними мікроорганізмами. Дотримання правил особистої гігієни, проведення вакцинації, регулярне проходження диспансерного обстеження, загартовування організму, уникнення фізичних та розумових перенапружень у період епідемій, збалансоване і вітамінне харчування запобігатимуть захворюванню.

2. Рефлексія «Мікрофон»

1. Найбільше моє досягнення на уроці…

2. Змінилася моя думка щодо…

3. Ці знання знадобляться  мені…

4. Я змінився у…

 

VII. Підсумок уроку.

Прийом «Комплімент»

Вправа «Подаруй радість»

Вчитель. Всі вдихайте, видихайте

Все в порядку,  спочивайте

Дружно руки підіймайте

Все чудово – опускайте.

Нахиліться, розігніться

Встаньте прямо, усміхніться

Все прекрасно, бо сьогодні

Всі веселі та здорові.

Урок завершено. До побачення!

 

VIII. Домашнє завдання

І. Вивчити параграф № 33.  Закінчити заповнювати таблицю, над якою працювали на уроці

ІІ. Створити  медіа  повідомлення  щодо лікувальних  систем   медика – філософа  К. Бутейка  та оперної співачки О. Стрельникової.

   

ДОДАТОК 1

Захворювання Чим викликаються Вид інфекції Де локалізується                Профілактика
Грип Вірусом Краплинна Дихальні шляхи Вакцинація, марлеві пов’язки, вітамінне харчування

Туберкульоз

 

       

Дифтерія

 

       

Пневмонія

 

       

Трахеїт

 

       

Бронхіт

 

       

Ангіна

 

       
Бронхіальна астма        

Бібліографія

1. https://courses.prometheus.org.ua.>about

2.osvita.mediasapiens.ua.>files>dok

3.https:// naurock.com. ua

4. https:// naurock.com. ua>Бібліотека>Психологія

5.https://vseosvita.ua


Підготувала: Ярош Тетяна Іванівна, вчитель біології, Маяцький навчально-виховний комплекс  «Заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів – заклад дошкільної освіти Солонянської районної ради Дніпропетровської області»

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram