План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
План - конспект уроку з природознавства.
Клас: 5
Предмет: природознавство
До розділу III. “Земля - планета Сонячної системи”.
Тема 1. Земля як планета. 11-12 урок в темі.
Тема уроку:
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Колообіг води. Значення води у природі. Використання води людиною.
Мета уроку:
Сприяти формуванню компетенцій:
Знаннєвий компонент:
учні називають властивості води; наводять приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною.
Ціннісний компонент:
усвідомлення, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини;
висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінюють значення природничих наук для охорони природи;
розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини.
Діяльнісний компонент:
учні показують на глобусі та географічній карті: океани, моря, озера, річки;
складають план досліду і проводить його.
Використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання.
Обладнання: 5 склянок, 3 ложки, вода, крейда, сіль, цукор, олія, барвники, піна для гоління, крохмаль, гуаш, серветки, банки 1-2-3 літрові, пробірки, підручники, атласи, 15 ПК, SMART дошка, карта України, фізична карта світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Створення емоційного фону уроку. Лунає музика . Перегляд відео.
У1: Про воду сказано немало чудових слів. Французький письменник Антуан де Сент- Екзюпері з захопленням писав: «Вода, у тебе немає ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти сама життя».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Хмара тегів за посиланням: https://worditout.com/user/1324587/settings/145a941e3ad1c43b620f723012f8eba7
Постановка мети уроку. Учні формують мету уроку із запропонованих слів та словосполучень. Вчитель озвучує мету уроку.
У1: Розшифруйте закодоване послання, питання про які ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
У2: Де на Землі знаходиться вода?
У яких станах вона перебуває?
Які властивості має вода?
Яке значення води для людини?
У1: Ми відправляємося з вами в царство води, а допоможуть нам у подорожі науки: географія (дасть відповіді де є вода на Землі), хімія та фізика (розповість про властивості води), біологія, екологія.
Учні працюють біля дошки в парах, виконують завдання на встановлення відповідності. та коментують хімічні властивості води: формула води - Н2О, складається з 2 атомів гідрогену та 1 атому оксигену, будова молекули -
Фізичні властивості води: може перебувати у 3-х агрегатних станах: рідкому, твердому (сніг, лід, іній), газоподібному (водяна пара). Проводить та утримує тепло, проводить електричний струм, через наявність у ній розчинених речовин.
t кипіння = 100°C
t замерзання = 0 °C
SVART lab із колекції Smart Notebook.
Вода – унікальна речовина, бо при замерзанні розширюється, на відміну від інших речовин та тіл! Отже: не можна залишати воду в скляній посудині чи металевих трубах, замерзаючи вода їх зруйнує! Густина води при замерзанні зменшується. Густина рідкої води =1 г/см3, а льоду, при t =0°C – 0,92 г/см3, тому лід знаходиться на поверхні води, утримуючи тепло водойм (+4°C).
Вода – розчинник, в природі немає чистої води. Так солі, розчинені в морській воді надають їй воді гірко-солоного смаку. А вміст всіх твердих розчинених речовин, що є в 1 кг морської води, виражені в грамах називають солоність, вимірюється в проміле (‰). Солоність прісної вода -1‰ або 1г/л. У Світовому океані - 35г/л, у Чорному морі -41г/л, Азовському - 18г/л, або 18‰. Найсолоніша водойма світу (озеро) – Мертве море до 300‰, а це означає, що люди можуть легко плавати на поверхні води природним чином.
Поширення води в природі. Поняття про гідросферу.
У2 підсумовують: Гідросфера - одна з 4-х оболонок Землі, що включає в себе всю воду: в твердому, рідкому, газоподібному стані. Займає: ¾- S Землі. Вода – унікальна речовина. Її можна зустріти в природі у 3-х агрегатних станах. Вона немає кольору, запаху та смаку. Здатна розчиняти багато речовин, руйнувати гірські породи. Природні процеси на Землі пов’язані з унікальними властивостями водою. Вода здатна поглинати велику кількість тепла. Навіть при невеликій кількості солі у воді , вона здатна проводити електричний струм.
Складові гідросфери:
Світовий океан - 3/4 води
У1: розріжте аркуш на 4 частини – лише 1/4– це питна вода Землі, решта – солона, непридатна для пиття.
Називаємо води суші та даємо визначення гідрологічним об'єктом:
Річки
Озера
Підземні води
Болота
Льодовики
Вода в атмосфері- краплини води та водяного пару
Робота з фізичною та контурною картою: знаходимо та показуємо океани, моря.
Колекція Smart Notebook (Lesson Activity Toolkit 2.0)
У2. Експрес - тести зі SMART дошкою ( Водні об’єкти України) – встановлюємо відповідності. Та маркером на SMART дошці обводимо моря та річки України (робота в парах).
У1. Пройдіть тренажери (індивідуальна робота) «Вода в природі», “Куди несуть свої води річки України?” за посиланням: https://etreniki.ru/5FQSR97J83
https://etreniki.ru/US1D4D5LG5
Колообіг води в природі
У1: Щоденно людство витрачає 14 000 000 000 000 літрів прісної води. Іще більше потрібно для рослин. Якби запаси прісної води постійно не поповнювались, Земля перетворилась би на величезну пустелю. Чому ж запаси води на Землі не вичерпались?
https://www.youtube.com/watch?v=P55M5sSjAoM
Завдяки процесу циклічного переміщення води, що включає всі оболонки Землі. І складається з процесів: випаровування, конденсації, опадів.
Океан оновлюється - за 3200 років
Озеро – 100 років
Річка – 6 місяців
Атмосфера – 9 днів
У1: діти, прошу вас перейти до комп’ютерів та пройти тестування для перевірки засвоєних знань
https://learningapps.org/display?v=pxzf9ha2t17
Фізкультхвилинка
Практикум «Властивості води». Робота в групах.
Визначити колір, смак та запах води.
Діти, у вас на партах є пляшки з питною водою. Розгляньте її, скуштуйте на смак і понюхайте.
Запишіть результати своїх спостережень в робочому зошиті:
«Смак_________, запах ________ , якого кольору __________ ».
Вода – розчинник.
В робочому зошиті запишіть висновок, що відбулося з сіллю у воді.
Якщо до 100 г води кімнатної температури (це приблизно 20-23 °С) додати 100 г кухонної солі і перемішати, то домогтися повного розчинення не вдасться. Це тому, що у певній порції води будь-яка речовина розчиняється лише до певної межі. Межею розчинення кухонної солі у 100 г води при температурі 20 °С є 36 г цієї речовини. Тому, наприклад, 38 г кухонної солі за тих самих умов повністю уже не розчиняється.
Демонстрація експериментів.
Презентація учнівських міні - проектів за випереджувальним завданням (учні самостійно обрали дослід, використовуючи матеріали каналу Youtube опрацювали його з батьками і продемонструвавши перед класом, пояснили де можна застосувати, або де зустрічається таке явище в природі):
https://www.youtube.com/channel/UC-B0jZb6M5LSjMmKi69kV0g/videos?view_as=subscriber
https://www.youtube.com/watch?v=f5ma_Kr0t4g
Еко Дослідження (міні - проект). Методичний прийом «фішбоун» (діаграма Ісікави, причинно-наслідкова діаграма). Ключові питання:
Джерела забруднення води, як очистити воду вдома, на підприємствах, у природі?
По даним ООН, 80 країн мають проблеми з нестачею питної води. Майже 500 млн чоловік потерпають від захворювань, викликаних нестачею і поганою якістю питної води.
Значення води в природі
У1: вода – одна із умов життя на Землі. Впливає на клімат Землі. Формує рельєф планети (вітрові форми рельєфу: бархани, дюни; створені тимчасовими водними потоками: яри, балки, постійними – пороги та водоспади; підземними водами – печери, карстові форми рельєфу). Вода захищає Землю та живі організми, приймає участь у фізіологічних процесах. Добова норма вживання Н2О для людини = 1,5-2 л, 60 тонн – в рік на харчування, 300 тонн – на інші потреби!
У господарстві: найбільше води використовує промисловість (на 1 кг Al –9 кг Н2О) та сільське господарство (на 1 кг цукру Н2О іде в 10 разів більше, а на 1 кг рослин – 2 тони води, 1 кг м’яса – 20 тонн води!).
Забруднення води. Кислотні дощі.
Забруднюючи атмосферу вихлопними газами, димом від металургійних заводів та ТЕС, при спалюванні відходів, ми викидаємо в атмосферу сірку, яка сполучається з атмосферною водою, утворює кислотні дощі, які шкодять усьому живому.
Вчимося економити воду.
Гра лайфайки: http://savemoney-electrolux.com.ua/game
У2. Випереджувальне завдання. На Землі міститься 1,5 млрд км3 води, її вага 1,5 . 1018 т! Однак 94% цього об'єму складають солоні води океанів, 6% — це води суші (річки, озера, болота, підземні води, льодовики, багаторічна мерзлота), із них тільки 2% — прісні води.
Якщо нашу планету за розмірами порівняти з головою новонародженої дитини, то вся вода на Землі буде дорівнювати двом слізкам на її віях.
Бутель з водою - це вся вода на Землі. Більш ніж ½ склянки – прісна вода. І тільки декілька крапель з цієї склянки – питна вода.
Тільки уявіть собі: кожна доросла людина щоденно з їжею споживає в середньому майже 2 л води і не може прожити без неї більш ніж 8 діб.
При втраті організмом 12 % маси води кров загусає, мов смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.
Уже сьогодні понад 1 мільярд людей не мають доступу до чистої, питної води. Понад 2,4 мільярда людей живуть у незадовільних санітарних умовах (тобто, відсутня система каналізації, сучасні очисні споруди для побутових стічних вод).
За прогнозами вчених, 2/3 населення Землі страждатимуть від нестачі води вже найближчим часом.
У1. Вода звертається до нас вустами нашого земляка, поета з Миколаївщини Степана Крижанівського «Монолог води».
Я—вода. І я родилась чистою.
Не для себе ллюся, а для вас.
Озиваюсь мовою врочистою
І лише за правду без прикрас.
Я—вода. Я чиста й чесна віта
Я течу, журчу, туди й сюди.
Чи ти бачиш, окаяний світе,
Що все більше мертвої води?
Хочеш ти ковток водиці чистої,
Щоб була я вічно молода?
Чоловіче, я сама не вистою,
Ти рятуй мене,
Бо Я—ВОДА!
Лунає звук МП3: https://givemp3.com Анімаційні малюнки, гіф.
Бонус за кращий дослід з водою! Відео з 3D окулярами
(шляхом голосування, учні визначають переможця на кращий дослід). Перегляд відео за посиланням: https://youtu.be/lJype_TafRk
Домашнє завдання. Диференційоване.
Діти! Познайомтесь із властивостями води, використовуючи додаткові джерела інформації та матеріали підручника. Підготуйте коротке повідомлення по темі: «Дивовижні властивості води».
Інтерактивний елемент Smart Notebook - "Прокрутка тексту банера" Анімація із колекції Smart Notebook - поява. Групування.
Використані при підготовці до уроку інтернет сервіси:
https://www.youtube.com/channel/UCzuqhhs6NWbgTzMuM09WKDQ
https://www.youtube.com/channel/UC-B0jZb6M5LSjMmKi69kV0g?view_as=subscriber – мій канал на Ютубі
https://sites.google.com/view/interaktuvnyrok
Використані на уроці інтернет сервіси:
https://www.youtube.com/channel/UCzuqhhs6NWbgTzMuM09WKDQ
Підготувала: Мірошник Лариса Павлівна, вчитель географії, природознавства Енергодарської ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 Енергодарської міської ради Запорізької області