info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Вебсемінар, що витримав відключення світла: як учасники EDU-AI опановували ШІ попри виклики

14.11.2025  

12–13 листопада 2025 року Академія української преси за підтримки Фонду Фрідріха Науманна за Свободу провела вже п’ятий вебсемінар «EDU-AI: Методика використання ШІ для викладачів комунікативного циклу». Захід був орієнтований на викладачів журналістики, PR та споріднених дисциплін і мав на меті надати учасникам практичні інструменти використання штучного інтелекту в освітньому процесі.

Програма включала три ключові блоки:

  • Інструменти ШІ для створення курсів. Учасники опановували, як за допомогою ШІ планувати, наповнювати та візуалізувати навчальні програми, підвищуючи ефективність викладання.
  • Розвиток критичного мислення та медіаграмотності. Тренери презентували методики роботи з фейками, діпфейками та контентом цифрової доби.
  • Сучасні викладацькі компетентності. Обговорювалися етичні аспекти та виклики використання ШІ в журналістиці, PR і комунікаціях.

Президент Академії української преси, доктор філологічних наук Валерій Іванов зазначив:
«Сьогодні викладачам важливо не просто знати про штучний інтелект, а розуміти, як інтегрувати його в навчальний процес так, щоб студенти не втрачали здатності критично мислити. EDU-AI допомагає формувати саме такі навички — сучасні, етичні й відповідальні».

Медіаекспертка Академії української преси, докторка педагогічних наук Тетяна Іванова підкреслила інтелектуальну глибину дискусій:
«Відбулася чергова сесія вебсемінару "EDU-AI: Методика використання штучного інтелекту для викладачів комунікативного циклу", яка традиційно зібрала досвідчених тренерів-медіапедагогів, професорів та викладачів журналістських дисциплін провідних українських вишів. Такий склад учасників зробив вебсемінар не просто навчальним заходом, а справжнім інтелектуальним майданчиком для обміну баченнями та професійних рефлексій. 

Особлива увага була зосереджена на тому, як змінюється журналістика під впливом стрімкого розвитку штучного інтелекту та які компетентності мають формувати сучасні викладачі, аби підготувати студентів до співпраці з новими технологіями.

Учасники шукали відповіді на ключові питання: як виробити збалансований, етичний підхід до використання ШІ? як допомогти молодому поколінню зрозуміти можливості й ризики взаємодії з ним?

Неабиякий інтерес викликали рефлексивні вправи, спрямовані на осмислення сутності штучного інтелекту та його впливу на суспільство.

Зокрема:
— “Метафора” — вправа, де учасники через образи та символи описували, чим для них є ШІ;
— “Медіаграмотні казки” — творча практика переосмислення класичних сюжетів у контексті цифрової доби;
— “ШІ-дебати” — дискусійна активність, що допомогла учасникам поглибити розуміння меж і можливостей технологій.

Завдяки високому професійному рівню аудиторії дискусії були глибокими, а обговорення — надзвичайно змістовними. Учасники підкреслили цінність таких зустрічей, адже саме спільна рефлексія допомагає будувати осмислену та безпечну інтеграцію ШІ в освітній і журналістський процеси».

Головна редакторка освітнього проєкту «На Урок» Любов Цукор розповіла про непередбачувані труднощі, з якими зіткнулися учасниці:
«Ще один тренінг, присвячений методиці EDU-AI - про використання штучного інтелекту в підготовці комунікаційників, медійників, журналістів та всіх, хто працює зі словом, став одним із найскладніших у технічному сенсі. Через відключення світла та нестабільний зв’язок заняття перетворилося на справжній тест на витривалість, особливо для учасниць.

Попри ці обставини, група проявила надзвичайну стійкість. Учасниці поверталися після розривів зв’язку, знаходили альтернативні способи підключення, продовжували практичну роботу й не втрачали зацікавленості.

Нам, як тренерам, доводилось в процесі коригувати практичну частину, аби всі могли взяти участь, враховуючи технічні моменти, — і це на практиці показало адаптивність EDU-AI.

З іншого боку це особливо показово, адже саме фахівці, які працюють зі словом, першими відчувають, як технології змінюють професію — і прагнуть розуміти їх глибше.

На щастя, ми встигли не лише розібрати методику EDU-AI, а й обговорити етичні аспекти, перспективи творчої взаємодії з ШІ та способи інтеграції інструментів у викладання й медійну практику.

Цей досвід ще раз довів, що якісне професійне навчання можливе навіть у мінімальних технічних умовах — коли є мотивація, відповідальність і спільне прагнення рухатися вперед».

Академія української преси продовжує серію освітніх ініціатив, спрямованих на розвиток сучасних викладацьких навичок, критичного мислення та медіаграмотності.

27–28 листопада відбудеться завершальний вебсемінар із серії EDU-AI. Реєструйтеся та долучайтеся!

Gefördert durсh die Bundesrepublik Deutschland

За підтримки Федеративної Республіки Німеччина

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram