Вправа "Рахуємо калорії" для використання на уроках біології, основ здоров'я у 8-11 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Вініт'єва Вероніка, вчителька біології та географії Криворізької гімназії №31 Криворізької міської ради Дніпропетровської області.
Короткий опис вправи, анотація: У ході випереджувального завдання здобувачі освіти нотують повне меню свого звичайного дня. Під час заняття за допомогою онлайн калькулятора харчової цінності продуктів встановлюють загальну кількість спожитих ними поживних речовин та отриманих калорій. Користуючись таблицею потреб, встановлюють необхідну до віку кількість поживних речовин. Виходячи з отриманих даних і користуючись онлайн застосунком розраховують базовий до віку метаболізм, добову норму та необхідну кількість калорій.
Мета вправи/заняття: Під час виконання вправи відбувається формування свідомого підходу до вибору продуктів для збалансованого харчування та підтримки енергетичного балансу. Здобувачі освіти оцінюють свій раціон і вчаться робити висновки про його збалансованість, співвідносячи отримані дані з власними потребами та рекомендаціями щодо здорового харчування. Робота з онлайн-калькулятором та застосунком підрахунку калорій розвиває навички користування сучасними технологіями, що є важливим для самостійного аналізу даних і здорового способу життя. Учні підраховують калорії, співвідносять кількість поживних речовин, що допомагає розвивати практичні математичні навички під час роботи з числами та відсотками.
Необхідне обладнання/матеріали: Гаджет з підключенням до інтернет, зошит, калькулятор.
Детальний опис вправи/уроку:
Можливі теми: 8кл «Харчування та обмін речовин». 9 кл «Обмін речовин та енергії». 10 кл «Обмін речовин і перетворення енергії», 11 кл «Біологічні основи здорового способу життя».
Учням надається випереджувальне завдання за тиждень до проведення вправи.
(Інструкція для учнів: Вам необхідно прописати повне меню одного дня із уточненням складових (цукор, масло, яблуко, курятина...) та приблизної ваги спожитих продуктів. Заповнити таблицю окрім останнього стовпчика.)
Страва | Продукти
у складі страви |
Приблизна вага (г) | Калорійність
(ккал) |
|
Сніданок | ||||
Обід | ||||
Вечеря | ||||
Перекус | ||||
Перекус | ||||
Усього |
Хід вправи «Рахуємо калорії»
Вправа №1
https://nakachka.org.ua/kalkulyator-harchovoji-tsinnosti-produktiv/
(Інструкція для учнів: згідно свого списку ви відмічаєте продукти у «випадаючих списках» у онлайн калькуляторі. Навпроти продукту ви вписуєте приблизну вагу спожитих продуктів. Калькулятор рахує кількість поживних речовин та калорійність у ккал).
(Інструкція для учнів: Після внесення всіх даних з вашого меню калькулятор підраховує загальну кількість спожитих вами поживних речовин та отриманих калорій)
Вправа №2
Потрібно | Спожито | Різниця | |
Енергія (ккал) | |||
Білки (г) | |||
Жири (г) | |||
Вуглеводи (г) |
(Інструкція для учнів: У таблиці потреб ви знаходити свій вік та стать, виписуєте у колонку «Потрібно» ці показники. Потім у колонку «Спожито» виписуєте відповідні результати підраховані калькулятором. Після цього знаходите різницю за формулою:
Спожито – Потрібно = ?
Результат вписуєте у останню колонку. Уважно зі знаками. Якщо отримано результат зі знаком мінус так і записуєте)
Вправа №3
https://ecosmak.com.ua/kalkuljator-kalorij
Цей застосунок на базі формули Міффліна - Сан-Жеора розрахує ваш базовий до віку метаболізм, добову норму калорій, та необхідну кількість калорій для схуднення або набору ваги (за потреби)
Зробіть висновок, відповідаючи на питання:
Очікувані результати: В процесі опрацювання меню учні навчаються свідомо обирати продукти на основі їх харчової цінності, що сприяє формуванню здорових харчових звичок. Вправа допомагає учням розвивати як академічні, так і життєві навички, пов'язані зі здоровим харчуванням і самоконтролем, а також навички користування сучасними технологіями та критичної обробки інформації щодо здорового харчування.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
«Тарілка здорового харчування»
Варіант 1.
https://wordwall.net/play/79585/110/209
(Інструкція для учнів: Заповніть тарілку здорового харчування відповідними продуктами)
Варіант 2. (онлайн або роздрукувати учням)
(Інструкція для учнів: Користуючись додатковими джерелами дізнайся, які продукти відносяться до якої групи за поживністю та впиши назви продуктів харчування у відповідний сектор тарілки)
https://drive.google.com/file/d/1dUKt8NkoTrwmrfbhIdwnJohOc93LOvvb/view?usp=sharing
Використані джерела:
https://nakachka.org.ua/kalkulyator-harchovoji-tsinnosti-produktiv/
https://life.pravda.com.ua/health/2018/08/29/232904/
https://ecosmak.com.ua/kalkuljator-kalorij
https://medialt.clinic/blog/lajfkhaki/tarilka-zdorovogo-kharchuvannya