info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Цифрова безпека: розпізнаємо фішинг

27.02.2025  

Вправа "Цифрова безпека:розпізнаємо фішинг" для використання на уроках громадянської освіти, інформатики у 8-12 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Писарькова Валерія, доцент Університету імені Альфреда Нобеля.

Короткий опис вправи, анотація: Вправа спрямована на навчання учнів розпізнавати фішингові атаки та інші загрози в Інтернеті. Учні аналізують приклади фішингових електронних листів і повідомлень, дізнаються про характерні ознаки фішингу та вчаться захищати свої особисті дані.

Мета вправи/заняття: Формування навичок аналізу та критичного мислення для виявлення фішингових атак і шахрайства в Інтернеті. Вправа покликана підвищити обізнаність учнів про методи захисту в цифровому середовищі та забезпечити безпечну поведінку в Інтернеті.

Необхідне обладнання/матеріали: Комп'ютери або планшети з доступом до Інтернету; приклади фішингових електронних листів і повідомлень (можна підготувати або знайти в онлайн-джерелах); презентація з ознаками фітингу; проектор для демонстрації прикладів.

Детальний опис вправи/уроку:

Вступ (10 хвилин): вчитель вводить тему цифрової безпеки, пояснює, що таке фішинг, і чому він є небезпечним. Демонструється коротка презентація з прикладами реальних фішингових атак.

Основна частина (20 хвилин): учні отримують приклади фішингових листів або повідомлень з інтернету. Вони працюють у парах або групах, аналізуючи кожен приклад за критеріями: дивні посилання, невідповідна мова, підозрілі вкладення тощо. Обговорення (10 хвилин): учні презентують свої знахідки і пояснюють, як вони ідентифікували фішингову атаку. Підсумок (5 хвилин): вчитель підбиває підсумки, обговорює найпоширеніші ознаки фішингових атак і пропонує правила для безпечного користування Інтернетом. Оцінювання вправи включає аналіз ознак фішингових атак, здатність учнів пояснювати ці ознаки, застосування критичного мислення для оцінки загроз, створення рекомендацій щодо захисту та активну участь у групових обговореннях. Кожен критерій оцінюється за якістю виконання, повнотою аналізу та практичністю запропонованих рішень.

Очікувані результати: Учні зможуть розпізнавати фішингові повідомлення та електронні листи та розвинуть навички критичного мислення щодо цифрового контенту.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Учні обговорюють, як ця інформація може захистити їх в реальному житті. Які дії вони готові застосовувати, щоб уникнути потрапляння під фішингові атаки? Вчитель разом з учнями створює загальний список рекомендацій для безпечної роботи в Інтернеті.

Використані джерела:

Офіційні поради від Google з безпеки облікових записів та розпізнавання фішингових атак, зокрема правила поводження з підозрілими листами: https://safety.google/intl/uk_phishing-protection/;

Фішинг та цільовий фішинг: поради по захисту: https://www.imena.ua/blog/phishing-and-target-phishing/;

Що таке «фішинг» як він працює та чим він небезпечний для суспільства?: https://inforivne.com.ua/news/chcho-take-fishinh-yak-vin-pratsyue-ta-chim-vin-nebezpechniy-dlya-suspilstva;

Фішинг: як працює цей метод зламу та як з ним боротися?: https://ua.weblium.com/blog/fishing-yak-pracyuye-cej-metod-zlamu-ta-yak-z-nim-borotisya;

Визначення фішингу: що означає фішинг? Типи фішингу: https://hideez.com/uk-ua/blogs/news/phishing-explained

 

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram