info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Потік медіаграмотності (STREAM Medialiteracy)

28.01.2025  

Вправа "Потік медіаграмотності" є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Пилипчук Світлана, фасилітаторка, методистка UNESCO

Короткий опис вправи, анотація:  Вправа є супровідною до виконання ST(R)E(A)M-проєкту. Учні/ці виконують проєкт згідно вимог: S – наука - застосування наукових знань з хімії, фізики, географі, біології тощо.T – технології - використання технологій для реалізації проєкту. R – читання – критичне осмислення інформації та когнітивні операції з нею. E – інженерія – виготовлення продукту, що реалізовує/відображає мету проєкту. A – мистецтво – використання елементів мистецтва при виконанні проєкту. M – математика – виконання математичних розрахунків для створення продукту.

Крім того кожен STREAM- проєкт має передбачати групову роботу, де б тренувалися навички роботи в команді; індивідуальну роботу, де б тренувалися навички саморефрексії, самоорганізації, контролю тощо. Також під час роботи над проєктом учасники та учасниці мають тренувати емоційний інтелект, емпатію, вміння працювати з інформацією, вміння створювати продукт, тайм-менеджмент, комунікативні навички. Важливо, щоб інженерний продукт можна було легко створити із підручних матеріалів, а мета його створення вирішувала актуальне проблемне питання. Один з ключових моментів проєкт має реалізовуватись на перетині кількох дисциплін та використовувати знання та можливості різних галузь у колаборації та синергії. 

Реалізовуючи STREAM-проєкт учасниці та учасники мають тренувати свої медіаграмотність навички. Медіаграмотність має ніби потоком пронизувати усю їх діяльність. І як стрім у соцмережі бути легким та зрозумілим для аудиторії. Не порушувати ні чиїх прав, але і подбати про власний захист – охоплювати усі аспекти медіаграмотності при реалізації продукту.

S – наукаперевір за стандартами журналістики (напрямок: журналістика, копірайт,) -  опрацювати наукові джерела, гіпотези (індивідуальна робота).

T – технологіївикористай цифровий ресурс (напрямок: цифрова безпека, ШІ) -  перевірити безпечність сайту, реальність фото, захистити дані, скористатися ШІ тощо

R - читання - критичне мислення, комунікативні навички (напрямок: фактчекінг) - розвінчування стереотипів, упереджень, міфів тощо.

E – інженеріявізуалізуй  та створи матеріальний продукт (напрямок: авторське право, академічна доброчесність, плагіат, інтелектуальна власність) – сконструювати щось в команді з підручних предметів (м’які + жорсткі навички)

A – мистецтво  - використай можливість самовираження, емпатію (напрямок: емоційний інтелект) - новизна, самостійність, простота виконання

M – математика - використай математичні обчислення для створення продукту (напрмок: фінансова грамотність)  - вирішення проблемного питання.

Мета вправи/заняття: натренувати основні навички медіаграмотності та показати їх необхідність у абсолютно усіх галузях знань та видах діяльності.

Необхідне обладнання/матеріали: усе, що необхідне для реалізації проєкту, доступ до Інтернету та необхідних цифрових ресурсів

Детальний опис вправи/уроку:

Можна виконати «Стрім медіаграмотності» кількома способами:

  • Аналітичний – аналіз за зразком нижче уже реалізованого STEM-проєкту.
  • Теоретичний – складання плану з врахуванням усіх аспектів медіаграмотності (згідно плану нижче) дял свого майбутнього проєкту
  • Практичний – виконання проєкту в потоці з медіаграмотністю та подальше його представлення та аналіз.

Діти виконують СТЕМ-проєкт, і, фактично, реалізовують та практикують навички медіаграмотності.

S – наука – досліджуючи наукові джерела – перевіряють їх за стандартами журналістики (напрямок: журналістика, копірайт,) -  опрацювати наукові джерела, гіпотези (індивідуальна робота).

T – технологіївикористовуючи цифрові ресурси (напрямок: цифрова безпека, ШІ) -  перевіряють безпечність сайту, реальність фото, захистити дані, скористатися ШІ тощо

R - читання -  опрацьовуючи інформацію застосовують критичне мислення, а представляючи її зрозвивають комунікативні навички (напрямок: фактчекінг) – в процесі розвінчують стереотипи, упередження, міфи тощо.

E – інженерія – вчаться візуалізувати та міркувати над втіленням своїх ідей, створюють матеріальний продукт(напрямок: авторське право, академічна доброчесність, плагіат, інтелектуальна власність) – конструюють щось в команді з підручних предметів (м’які + жорсткі навички)

A – мистецтво  - розвивають естетичне та творче сприйняття світу та себе в ньому - самовиражаються, практикують емпатію (напрямок: емоційний інтелект) - новизна, самостійність, простота виконання

M – математикапроводять математичні обчислення для створення продукту (напрямок: фінансова грамотність)  - вирішують актуальне проблемне питання.

Представляють проєкт як зазвичай у класі – та додають інформацію про застосування навичок та знань з медіаграмотності в усній чи будь-якій творчій формі.

Очікувані результати: діти розуміють, що медіаграмотність це максимально наближенні до реальності та професійних знань навички і неможливо реалізуватися та досягти успіху без них у сучасному світі.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:  

Самоаналіз:

  • Який напрямок медіагармотної діяльності був найлегшим? Найважчим? Не реалізованим? Реалізованим повністю?
  • Яких знань з медіаграмотності не вистачило? Де їх можна здобути? Хто їх може надати? В які терміни?
  • Як особистий досвід впливав на «Потік медіаграмотності» - допомагав, заважав? Як? Чому?
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram