info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Ефект ілюзії правди

15.01.2025  

Вправа "Ефект ілюзії правди" для використання на уроках мистецтва, фізики у 6-8 класах є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Кузьменко Наталія, вчителька мистецтва СЗШ 77 м. Львова з поглибленим вивченням економіки та управлінської діяльності. 

Короткий опис вправи, анотація: STEAM - урок ( мистецтво-фізика- медіа освіта) для учнів 6-8 класів. Учні  роблять  дзиґу, проводять з нею  практичні досліди, які демонструють фізичні закони. Розглядають  феномен оптичних ілюзій та їх вплив на сприйняття людей навколишнього світу. З'ясовують, чому мозок іноді «обманюється», коли намагається спростити візуальну інформацію. Навчаються розпізнавати різні  ілюзії та візуальні хитрощі у сучасному інформаційному просторі, які застосовують  для  маніпуляції глядачем. Виконують онлайн вправу в сервісі Learning «Оптичні ілюзії та медіа: Як розпізнати фейк?». На завершення – формувальне оцінювання в техніці  «Градус успіху».

Мета вправи/заняття

  • розвиток мейкерських та інженерних здібностей;
  • розвиток критичного мислення для протистояння маніпуляціям та візуальним хитрощам у сучасному інформаційному просторі;
  • вивчення оптичних ілюзії, як фізичного явища засобом досліду.

Необхідне обладнання/матеріали: Смартфони, доступ до інтернету, картон, ножиці, пластилін, клей ПВА, зубочистки, роздрукований чек- лист «Виготовлення дзиґи», кольорові шаблони для дзиґи, шаблони для формувального оцінювання

«Градус успіху».

Детальний опис вправи/уроку:

  Учитель

Чи були випадки, коли ви бачили щось, але це виявлялося не таким, яким здавалося на перший погляд?

Як ви думаєте, чому так відбувається?...

   Сьогодні ми говоримо про оптичні ілюзії — дивовижне явище, коли наші очі обманюють мозок, і ми бачимо те, чого насправді немає або бачимо по-іншому, тому що наш мозок іноді неправильно обробляє інформацію, яку отримує від очей.

Оптичні ілюзії - це хитрощі зору, які змушують нас сприймати світ не таким, яким він є насправді. Оптичні ілюзії демонструють різницю між тим, що ми бачимо, і тим, що насправді є.

Ілюзії в Мистецтві

   Оптичні ілюзії дозволяють художникам створювати дивовижні візуальні ефекти, які привертають увагу та стимулюють уяву. Візуальні хитрощі, як, наприклад, спотворення перспективи, використовуються для створення відчуття глибини або руху. В архітектурі створюють візуальний емоцію та впливають на сприйняття простору. Наприклад, використання ліній,  форм  та кольору для створення відчуття висоти або глибини. Ілюзії  використовуються в комп'ютерних іграх, віртуальній реальності та інших сферах, щоб створити більш реалістичні та захоплюючі візуальні ефекти.

Як працюють ілюзії?

Наш мозок сприймає інформацію з навколишнього світу через очі, але іноді він доповнює її або інтерпретує неправильно. Це відбувається тому, що мозок намагається знайти найбільше просте і   зрозуміле пояснення того, що він бачить.

I  частина

На цьому STEAM - уроці ми досліджуватимемо дивовижний світ оптичних ілюзій за допомогою дзиґи. Проведемо досліди і дізнаємося, як змішуються кольори  коли дзиґа обертається, і розглянемо фізичні явища, що стоять за цим. Також дізнаємось як працюють оптичні ілюзії в медіа.

Дзиґа — іграшка, яка підтримує рівновагу на гострому кінчику за рахунок швидкого обертання навколо своєї осі. За своїм фізичним принципом дзиґа — найпростіший гіроскоп - прилад, який використовується в справжніх навігаційних системах кораблів і літаків.

Дзиґа - дитяча іграшка, яка при обертанні навколо своєї осі тримає вертикальне положення, а при уповільненні обертання падає. Крім того при обертанні розфарбованої  дзиґи можна спостерігати оптичні ефекти змішування і, навіть, розкладання кольорів на складові.

Принцип руху дзиґи базується на кількох фізичних законах і явищах, пов'язаних із обертанням тіл, таких як момент інерції , кутова швидкість і прецесія (це важливе фізичне явище, яке пояснює зміну напрямку осі обертання під впливом зовнішніх сил).

Для створення дзиґи скористайтеся чек-листом. Також  кожен може сам змайструвати  іграшку за власною схемою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найпростіші схеми розмальовки основи  дзиґи - це по секторах. Коло ділиться на парне число секторів і розфарбовуються, наприклад, жовтий і синій кольори або в жовтий і червоний.

Проведемо дослід з кольором. На цьому досліді можна побачити як змішуються кольори. Кожен учень розкручує  свою іграшку і  спостерігає за збиранням кольорів.

 

 

 

 

 

 

 

 

При обертанні ми побачимо відповідно зелений і оранжевий. Тут можна проекспериментувати з кількістю секторів кольорів.

Якщо розділити  дзиґу на сім частин і пофарбувати їх (дуже блідо аквареллю) у відповідності з розташуванням кольорів у спектрі, то при обертанні колір повинен стати білим. Ми будемо спостерігати процес «збирання» кольорів, так як білий колір - це поєднання всіх кольорів.

При обертанні першої дзиґи замість чорних смужок і чорного півкола ви побачите різнокольорові кільця. Причому, якщо ви будете обертати іграшку спочатку в одну сторону, а потім в іншу розташування кольорових смуг буде різним (дослід краще проводити при електричному освітленні.) При обертанні другої дзиґи - з'являться кола, а про ефект третього дзиґи - не скажу(спробуйте і побачите самі).

 

 

 

 

Пояснення побаченого: ця оптична ілюзія відбувається тому що, мозок помилково відтворює області зміни чорного і білого кольорів як кольорові (перший дослід). Як ми вже говорили вище - білий колір є сумішшю всіх кольорів. Чорний колір - це відсутність кольору. Коли око бачить змішану  комбінацію чорного і білого, він сприймає її як кольорову. Колір залежить від пропорції білого та чорного  і від швидкості обертання.

Проведемо ще один дослід. Дослідимо, яка   іграшка буде довше обертатись і буде стійкіша. Учні одночасно розкручують дзиґи (зручніше це зробити на підлозі) і за допомогою секундоміра на смартфоні  заміряють час.

Підсумок:

- стійкіше  обертатись буде та  дзиґа, на яку прикладений   більший  момент інерції і чим вище кутова швидкість. Тому, чим швидше ми закрутимо дзиґу, тим стабільніше вона тримається на своїй осі;

 - після того, як дзиґа почала обертатися, діє закон збереження моменту імпульсу. Це означає, що після того, як її закрутили, і якщо не втручаються значні зовнішні сили (наприклад, тертя або інші моменти сили), вона продовжуватиме обертатися з тією ж кутовою швидкістю, яку їй надали. Закон моменту імпульсу діє на дзиґу, підтримуючи її обертання після того, як вона була закручена. Тільки зовнішні сили, такі як тертя, зменшують кутову швидкість, що призводить до припинення обертання.

Висновки

  1. Злиття кольорів - оптичні ілюзії, створені дзиґою, що обертається, демонструють, як кольори збираються та створюють нові відтінки.
  2. Вплив швидкості - швидкість обертання дзиґи впливає на чіткість та інтенсивність змішування кольорів.

II частина

У світі, де візуальна інформація панує, важливо вміти розрізняти правду від фейку. Оптичні ілюзії, використовуючи наші сприйняття, стають потужним інструментом маніпуляцій. Як працюють оптичні ілюзії в медіа?

Спотворення реальності через подачу інформації в такий спосіб, щоб отримати в людини певне, часто хибне, враження. Це може бути вибіркове висвітлення фактів, монтаж фотографій або перекручування подій.

Використання людських когнітивних особливостей - експлуатують когнітивні упередження людей, такі як підтверджувальне упередження (коли людина вірить лише тому, що відповідає її переконанням) або емоційний вплив, спонукаючи людей реагувати на інформацію нераціонально, а емоційно.

Навмисне введення в оману: маніпуляціях також часто створюється навмисно, щоб виділити певну реакцію або сформувати певну думку в аудиторії. Наприклад, фальшиві новини, змінені фотографії чи відео можуть створити враження про подію, якої не було.

Зображення - зміни масштабу, кольору та перспективи. Фальшиві зображення або об'єкти.

Відео- маніпуляції зі швидкістю, звуком та рухом. Додавання або видалення об'єктів.

Deepfakes - заміна обличчя однієї людини обличчям іншої у відео.

3D-моделювання - створення віртуальної реальності та штучних об'єктів.

У медіа  фейки і маніпуляції  часто створюються навмисно, щоб виділити певну реакцію або сформувати певну думку в аудиторії. Наприклад, фальшиві новини, змінені фотографії чи відео можуть створити враження про подію, якої не було.

Виконайте вправу  LEARNINGAPPS «Оптичні ілюзії та медіа: Як розпізнати фейк?» за покликанням https://learningapps.org/view37183395

або скористайся QR кодом

 

 

 

Очікувані результати: Учні власноруч зроблять дзиґу, зрозуміють механізм утворення оптичних ілюзій  на прикладі збирання кольорів, оволодіють навичками  критичного мислення і аналізу інформації.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Самооцінювання «Градус  успіху» допоможе оцінити дітям свою роботу на уроці.

Кожен учень ставить відмітку на «термометру  успіху».

 

 

 

Використані джерела:

https://babylessons.com.ua/opyty-i-igry-s-volchkami/default.htm

https://vseosvita.ua/library/tekhnika-termometr-vymiriuvannia-uspikhu-samootsiniuvannia-ta-vzaiemootsiniuvannia-493918.html

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram