info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Українська мова
Застосування: На уроці
Вік/клас: 7 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Пошук і збір інформації

Вправа "Займи позицію" для використання на уроці української мови у 7 класі при вивченні теми "Колядує зима. Узагальнення й систематизація вивченого про дієприкметник" є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Автор: Котелевич Оксана Василівна, учителька української мови та літератури Скадовського ліцею "Академія творчості" Скадовської міської ради м. Скадовськ Херсонської області.

Мета вправи/заняття: вміння знаходити, аналізувати інформацію та поширення новин із офіційних джерел, розвиток медіаосвітніх компетентностей учнів під час узагальнення й систематизація вивченого про дієприкметник.

Короткий опис вправи, анотація: вправа для уроку з української мови під час узагальнення й систематизація вивченого про дієприкметник, для розвитку медіаосвітніх компетентностей учнів. Призначена знаходити, досліджувати, аналізувати, відтворювати інформацію, користуючись ресурсами Інтернет-джерел; семикласники і семикласниці відтворюють знайдену інформацію в своїх есе-меседжах , які допоможуть учням створити цілісну картину про реальні проблеми України та закріплять знання про дієприкметник. Вправа виконується в командах.

Час необхідний на виконання вправи: 30-35 хв.

Застосування вправи: узагальнення й систематизація вивченого про дієприкметник,  розвиток навичок інфомедійної грамотності, інтеграція ІМГ у мовно-літературну, природничу, інформаційну освітні галузі.

Необхідне обладнання/матеріали:  проектор, комп’ютер, презентація до уроку,роздавальний матеріал, ялинка, на кожній парті – пам’ятки з медіаосвіти.

Форма/метод роботи: урок із використанням медіаосвіти. Лінгвістичний аналіз тексту, вправа «Займи позицію»,Захист-презентація груп «Наша позиція», гра «Знайди зайве», творче моделювання, вправа «Мікрофон».

Детальний опис вправи (будь ласка, в цей пункт помістіть основний текст та інші матеріали вправи):

Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми.

Вправа «Займи позицію»

  • Що є обов`язковим атрибутом Нового року? (Ялинка)
  • Назвіть відомі вам твори українських письменників про ялинку або сосну. (О.Олеся «Ялинка», М. Коцюбинський«Ялинка», О.Пчілка «Сосонка» ).     
  • « Вгадай з якого твору?».

- У вас на столах є уривок з вивченого твору. Чи пригадали ви назву і автора?

Світе мій ясний! Івась навіть не пізнав своєї сосонки! Вся вона сяє свічечками, ліхтариками. Все гілля обчіпляне яблучками, якимись цяцьками, червоними, синіми, золотими… Аж у очах мигтить! Під сосною, на примості, стоять ляльки, коники, щось таке ще... А ось кругом сосонки почали ходить такі дивні діти — чи, може, то живі ляльки? Такі гарні, кучеряві... Що се таке?.. Чи сниться, чи справді діється? (О.Пчілка «Сосонка»).

   - З'ясуйте лексичне значення виділеного слова. Доберіть синоніми.

      -  Знайдіть дієприкметники. (Обчіпляне.)

Учні поділені на групи: «Біологи», «Екологи», «Правознавці», «Літератори».  

  • Багато людей вважають, що тільки «жива» ялинка забезпечить відчуття справжнього свята

Заздалегідь групам було роздано завдання, користуючись  ресурсами Інтернет-джерел, знайти коротку, правдиву інформацію, яка підтверджує вашу позицію, вище зазначеного речення.

Ваша позиція яка?

                                          ТАК                                      НІ

Захист-презентація  груп

  • Повідомлення «Біологів»

Ялина – багаторічне хвойне дерево. Десятирічне деревце сягає  всього півтора метра висоти. А в наш дім на свято приносять вісімнадцятирічну чи двадцятирічну ялинку, у якої життя щойно розпочинається. Бо середній вік ялини – 250-300 років, а інколи й 500-600.

Повідомлення «Екологів»

Доросла ялина  за добу «випиває» до 300 літрів води. Вирубування лісів призводить до частих    повеней. Коріння дерев утримують грунт від зсувів. Хвоя ялини лікує людей з хворобами дихальних шляхів. Насінням шишок харчуються лісові мешканці.

Повідомлення «Правознавців»

Державний комітет лісового господарства посилив охорону хвойних лісових насаджень. За самовільне вирубування передбачається накладання адміністративних штрафів. Розмір збитку розраховується відповідно до товщини стовбура зрубаного нелегально дерева і може сягати від ста сімдесяти до тисячі шестисот семи гривень. 

Повідомлення « Літераторів»

        Навіщо рубати ялинку?

         Для чого псувати ліси?

         Ти – автор негідного вчинку -

         В природи прощення проси.

         Срібляться гірлянди чудові,

         Танцює довкруг дітвора,

         Радіє ялинка з тобою,

         А серце пече і рида.

         Сьогодні на святі веселім

         Кружля в запашному танку,

         А завтра – осиплеться хвоя

         Й лежатиме на смітнику.

         Одягнута  в шати чудові

         Утіху тобі принесе,

         Затужить із гіркого болю,

         А далі – вогнем спалахне. 

         Для чого ж рубати деревце?

         Ти гілку візьми запашну –

         Отримаєш радість не меншу

         Й життя не обірвеш струну.    

Учитель після захисту груп дає завдання учням: прослухавши інформацію своїх однокласників,  написати  есе-меседж  «Моя позиція - новорічна ялинка…», використовуючи дієприкметники, дієприкметникові звороти.

Очікувані результати:

У процесі виконання завдання розвивається емоційний інтелект, навички критичного мислення, уваги, спостережливості, удосконалюються навички створення суспільного продукту; здобувачі освіти вчаться відділяти головну інформацію від другорядної, добирати аргументи для підтвердження власної думки; дотримуються мережевого етикету, розвивають підприємницьку грамотність; перетворюють інформацію з медіатексту в різні форми повідомлень; створюють оригінальний інтелектуальний продукт; критично осмислюють наробки інших.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Вправа «Мікрофон».

 На уроці я повторив…

На уроці я зрозумів…

На уроці мені сподобалося…

Якою темою були об’єднані речення, ілюстрації?

Над чим замислювались протягом уроку?

Використані джерела:

  1. Уривок з книжки Шейбе С., Рогоу Ф. «Медіаграмотність: підручник для вчителя», виданої АУП за підтримки Програми У-Медіа, Internews-Network с. 184-188.
  2. Уривок з книжки Шейбе С., Рогоу Ф. «Медіаграмотність: підручник для вчителя» виданої АУП за підтримки Програми У-Медіа, Internews-Network с. 193-195.
  3. Українська мова 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти): для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  https://cutt.ly/exHRLiD

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram