info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Українська література
Застосування: На уроці
Вік/клас: 8 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Дискусія, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Етика в медіа, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Пошук і збір інформації, Реклама

Вправа "Секрети оголошень" для використання на уроці української літератури у 8 класі є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Баранова Вікторія Миколаївна, вчителька української мови та літератури КЗ "Городнянський ліцей №2" Городнянської міської ради Чернігівської області. 

Мета вправи/заняття: повторити особливості побудови оголошень та сюжетні особливості п’єси І. Карпенка-Карого «Сто тисяч», простежити особливості так званих маніпулятивних оголошень, проаналізувати мотиви вчинку (фінансові махінації) Герасима Калитки, зокрема через призму психології; розвивати логічне та критичне мислення, увагу, спостережливість, уміння працювати з інформацією; виховувати самосвідомість, зацікавленість у прагненні дійти до істини судження.

Короткий опис вправи, анотація: рекламні оголошення майже завжди містять елемент маніпуляції свідомістю тих, хто прагне отримати щось на дуже вигідних умовах. Не завжди ми усвідомлюємо, що рекламодавець не буде працювати у збиток, а якщо ще й врахувати той факт, що не кожен рекламодавець дотримується закону, вміння критично аналізувати почуте чи прочитане є конче необхідним будь-кому. Вправа «Секрети оголошень» допомагає здобувачам освіти самостійно виділити маніпулятивні прийоми в оголошенні, потлумачити їх вплив на свідомість, проаналізувати поведінку людини, яка потрапила під згубний вплив маніпуляцій на прикладі головного героя твору «Сто тисяч» Герасима Калитки, а також сформулювати поради «Як перевірити оголошення».

Час необхідний на виконання вправи: 20 хвилин

Застосування вправи: вправу можна використати на уроці української літератури за твором «Сто тисяч» І. Карпенка –Карого на етапі формування компетентностей.

Необхідне обладнання/матеріали: проєктор або ж роздруковані картки з оголошенням, бланки «СТОПманіпуляція».

Форма/метод роботи: проблемне завдання, проблемне запитання, фронтальна робота.

Детальний опис вправи:

Спершу учителеві разом із здобувачами освіти потрібно повторити, що таке маніпуляція.

Маніпуляція – програмування вчинків та думок людей з корисливою метою отримати владу над ними, змусити підкорятися.

На уроці формування компетентностей після опрацювання змісту п’єси І. Карпенка-Карого здобувачам освіти пропонується уявити, що Герасим Калитка дізнався про Невідомого саме з рекламного оголошення, яке побачив на дошці, коли був на ярмарку.

Оголошення було таким:

Завдання для здобувачів освіти:

  1. Уважно прочитайте оголошення, зверніть увагу на дрібниці: ілюстрації, розмір та колір написів, шрифт, розташування.
  2. Поміркуйте, як рекламодавець зміг «заманити» Герасима Калитку? Які маніпуляції використав? Заповніть бланк «СТОПманапуляція»

Зразок заповнення

3. Як можна уникнути подібних маніпуляцій?

Очікувані відповіді:

А) уважно читати інформацію на оголошенні, особливо написану дрібним шрифтом;

Б) перевіряти контактні дані, зокрема номери телефонів або карток можна вбити в пошук. Система видає відгуки користувачів, які можуть розповісти про шахрайства, пов’язані з цією фірмою;

В) звернути увагу на сайт (якщо є): він має бути максимально грамотно наповненим; на телефон: пам’ятайте, що серйозні фірми мають стаціонарний номер телефону та факсу;

Г) спробуйте знайти відгуки серед реальних знайомих;

Д) завжди вимагайте документи на підтвердження здійснених операцій та пам’ятайте народну мудрість: безкоштовний сир тільки у мишоловці.

Очікувані результати: здобувачі освіти повторили визначення маніпуляцій, ознайомилися з маніпулятивними прийомами в оголошеннях, проаналізували, що могло привабити героя в подібній рекламі; здобувачі освіти вчилися відділяти головну інформацію від другорядної, добирати аргументи для підтвердження власної думки, щоб не піддаватися на провокативні заклики, зрозуміють, що будь-яку рекламу потрібно критично оцінювати на предмет ризиків; удосконалили навички роботи в команді, вчилися співпрацювати, інтерпретувати текст через призму сучасності.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Як підсумок учитель ставить таке проблемне питання: рекламні оголошення – це шкода чи користь?

Очікувані відповіді:

Реклама – це спосіб дізнатися про послугу чи продукт широкому загалові, але приваблива реклама стимулює імпульсивні, необдумані дії, тому кожне оголошення, кожну пропозицію потрібно обдумувати, обговорювати з тими, кому довіряєте. Один необдуманий крок у прагненні наживи може зруйнувати життя, як це сталося з Герасимом у п’єсі Карпенка-Карого «Сто тисяч».

Використані джерела:

  1. Авраменко О. Українська література : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Олександр Авраменко. — К. : Грамота, 2016. — 256 с. : іл.
  2. Українська література 5-9 класи - навчальна програма: Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804
  3. Маніпуляції [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/nODrLwh

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram